• ارسال کننده: میترا نامجو
  • تاریخ انتشار: 2017 / 07 / 25

روش تهیه آبغوره از غوره

آبغوره از انگور خام و نرسیده تهیه می شود و به دلیل طعم ترش آن در بسیاری از غذاها و سس ها به عنوان چاشنی استفاده می شود.

برای تهیه آبغوره، انگور بایدخام باشد تا آبغوره فوق العاده ای حاصل شود، اما نه خیلی خام که آب نداشته باشد، زمان مناسب چیدن غوره دو ماه قبل از برداشت محصول انگور است.

آنچه شما نیاز دارید:

برای تهیه آبغوره، دو کیلو و نیم غوره، حدود یک لیتر آبغوره می دهد. برای تهیه آبغوره شما به یک دستگاه آسیاب یا آبغوره گیری، یک صافی، پارچه یا توری مناسب برای جداسازی و دستکش نیاز دارید، و استفاده از اسید سیتریک نیز اختیاری است.

تهیه آبغوره

تهیه آبغوره

برای این کار ابتدا غوره ها را بشویید و آنها را از ساقه ها و دمش جدا کنید. بعد از اینکه غوره ها را آماده کردید برای جلوگیری از اکسیداسیون آن، باید سریع به کار خود ادامه دهید یعنی آبغوره گیری را به تعویق نیندازید.

آب غوره در معرض هوا متمایل به رنگ قهوه ای می شود، در این حالت هنوز هم مزه خوبی دارد، اما آّبغوره خوش رنگ و خوش طعم قبل از اکسید شدن و متمایل به رنگ طلایی می باشد.

شما باید از بزرگترین صفحه آسیاب برای آسیاب کردن غوره استفاده کنید. هنگام آسیاب کردن نگران برخی از دانه هایی که از آسیاب عبور می کنند نباشید، چون شما باید در پایان آن را از صافی عبور دهید.

انگور نارس بسیار اسیدی است و این چیزی است که آبغوره را به طرز شگفت آوری ترش می کند. اما تماس طولانی مدت با این میوه اسیدی می تواند باعث آزردگی دستان شما شود، بنابراین از دستکش استفاده کنید. مقدار کمی از تفاله غوره را داخل صافی بریزید و صافی را روی کاسه ای قرار دهید، سپس آن را فشار دهید تا آب آن داخل کاسه جمع آوری شود. سپس آب جمع شده در کاسه را از یک صافی توری یا پارچه ای عبور دهید تا هیچ تفاله و پوره ای از غوره در آبغوره وارد نشود.

هنگامی که تفاله ها روی صافی ته نشین شدند برای اینکه آبغوره از صافی سریعتر عبور کند می توانید از یک صافی جدید استفاده کنید.

قبل از استفاده از هر صافی آن را خیس کنید تا آب کمتری به خود جذب کند.

آبغوره تصفیه شده را داخل یک بطری بریزید و نصف قاشق چایخوری اسید سیتریک به آن اضافه کنید و با قدرت تکان دهید تا کاملا با یکدیگر ترکیب شوند. اسید سیتریک یک نگهدارنده است که به شما اجازه می دهد آبغوره را تا 6 ماه در یخچال نگهداری کنید. اگر شما تصور این را داشتید که آبغوره را باید سریع مصرف کرد این گونه نیست و حال می توانید این ماده را طولانی مدت داشته باشید.

آبغوره را 24 تا 48 ساعت خنک نگه دارید، سپس شیشه را چک کنید؛ باید یک لایه از رسوب غوره در پایین آن وجود داشته باشد. این رسوب ضرری ندارد یا مزه آبغوره را تحت تاثیر قرار نمی دهد. اما به تدریج مایع را تبدیل به رنگ قهوه ای می کند، پس چگونه رسوب را خارج کنید؟  آبغوره را بدون تکان دادن به آرامی درون شیشه تمیز دیگری بریزید و رسوب انتهای شیشه را دور بریزید.

آبغوره جایگزین خوبی برای سرکه یا آب لیمو در سس سالاد، سس ها یا ماریناد است. کسانی که از آبلیمو یا سرکه استفاده نمی کنند می توانند آبغوره را جایگزین آن کنند که طعم جدیدی به سالاد می دهد. آبغوره در انواع خورشت ها مثل خورشت سبزی و بادمجان، در دلمه و برخی آشها مثل آش آبغوره به عنوان چاشنی و مزه دار کردن غذا به کار می رود.

پس در اوایل تابستان که هنوز غوره در بازار موجود است، آبغوره را به روش بالا و چند روش دیگر که در مقاله قبلی یاد بگیر دات کام آمده است، تهیه و از طعم دلپذیر آن لذت ببرید.

ترجمه: میترا نامجو

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها:



نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

لطفا جای خالی را پر کنید







صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید