• ارسال کننده: سمیه مظفری
  • تاریخ انتشار: 2017 / 07 / 30

آفتاب سوختگی و آفتاب کوری با شنا در آبهای آزاد

موجودات زنده بدون خورشید قادر به ادامه حیات نیستند، با این حال آفتاب چالش مهم و خطر بالقوه ای است برای شناگران در آبهای آزاد و یا هر کسی که در هوای آزاد شنا می کند.

شنا در آبهای آزاد گونه ای از شنا است که در فضای باز همانند دریاچه، دریا یا اقیانوس انجام می شود و استخرهای سر باز را نیز می توان در این مجموعه قرار داد.

اولین مسابقات رسمی رشته ورزشی شنا در آبهای آزاد در بازی‌های المپیک تابستانی ۱۸۹۶ آتن بوده است، در المپیک ۲۰۰۰ ، شنا در آب‌های آزاد به عنوان یکی از رشته‌های ورزش سه‌گانه به مسافت ۱۵۰۰ متر و در المپیک ۲۰۰۸ به مسافت ۱۰۰۰ متر انجام شد.

مسابقات شنا در آبهای آزادس

آفتاب سوختگی و خورشید کوری بر اثر قرار گرفتن طولانی مدت در معرض خورشید پیش می آید. در زمان طولانی شنا کردن، نمک نیز شرایط ساییدگی پوست را تحریک می کند، چیزی که اصلا مطبوع نیست. خوشبختانه این شرایط می تواند به سادگی درمان شود و در همان مراحل اولیه پیشگیری و درمان شود.

انواع اشعه های فرابنفش خورشید

بهر حال در معرض آفتاب قرار گرفتن مضراتی دارد. اما در یک محیط آبی، پرتو خورشید، قوی تر و شدت صدمات، بیشتر خواهد بود. دو نوع از اشعه های فرابنفش خورشید به نام های UVA و UVB وجود دارد. اشعه های UVB معمولا سبب آفتاب سوختگی می شوند. بدیهی است که برای جلوگیری از صدمات آفتاب باید از کرم های ضد آفتاب استفاده کرد. در آبهای آزاد پیشنهاد می شود هر چهار ساعت از کرم های ضد آفتاب با SPF40 یا بالاتر استفاده شود.

کرم های ضد آفتاب

می دانید که کرم های ضد آفتاب، درجه بندی دارند، به یاد داشته باشید که SPF مربوط به فیلتر کردن اشعه خورشید است. برای مثال SPF15 در بیرون از منزل، تقریبا 93% از اشعه های UVB را می گیرد، SPF30 حدود 97% و SPF50 تقریبا 98% از اشعه ها را می گیرد و فیلتر می کند. از آنجایی که به نظر می رسد تفاوت در فیلتر اشعه نسبتا ناچیز است، اما به حساسیت و سابقه سرطان پوست خانوادگی شما بستگی دارد و اختلاف 1% می تواند یک دنیا تفاوت باشد! به همین ترتیب، شناگران، کرمهایی شبیه زینک اکساید را انتخاب می کنند که نیاز به تجدید کرم مالی نیست، اما جنبه آرایشی ندارد. پیشنهاد دیگر برای جلوگیری از اشعه های مضر آفتاب، پوشیدن لباس است که از طیف گسترده ای از اشعه های UVA و UVB جلوگیری می کند، اما محدود کنندگی آن کمتر است.

نمک و آفتاب به شناگران آبهای آزاد صدمه می زند

اما چه زمانی خیلی دیر است و پوست شما آماده دریافت صدمات زیادی از خورشید است؟

اولین تذکر اینکه تا حد ممکن از قرار گرفتن در معرض نور خورشید، اجتناب کنید، یا با استفاده از پماد و کرم های ضد آفتاب دارای آلوئه و لانولین خالص، از صدمات بیشتر جلوگیری کنید. اگر ورزشکاری دچار آفتاب زدگی شود، بایستی از مسابقه خارج شود و برای او استروئید موضعی یا خوراکی تجویز می شود.

آفتاب‌زدگی عبارت است از واکنش به مواجهه بیش از حد با آفتاب. در این بیماری پوست در بخش‌هایی که بیشتر در معرض آفتاب است، درگیر می‌شود. قرمز شدن پوست، گاهی همراه با تاول‌های کوچک، در نواحی مواجهه یافته با آفتاب، لکه‌های پوسته‌ریزی‌کننده، تب، خستگی یا گیجی از نشانه‌های شایع آن هستند.

آفتاب کوری

یکی دیگر از نتایج مواجهه طولانی مدت در زیر آفتاب و شنا در آبهای آزاد، آفتاب کوری است. این مورد زمانی اتفاق می افتد که شدت آفتاب و انعکاس پرتوها از آب، بر روی دید شناگر تاثیر می گذارد. دید در آبهای باز، امری حیاتی است چون همانند استخر، مسیر مشخصی ندارند که بتوان آن را تعقیب کرد. شناگری که دید خوبی ندارد، ممکن است مسیر طولانی چندین متری را در حالی که غیر ضروری بوده، بپیماید تا به خط پایان برسد. روشهای خیلی خیلی ساده ای وجود دارد تا از آفتاب کوری جلوگیری شود که از بهترین این روشها، عینک رفلکس یا بازتابنده است.

ساییدگی پوست

مشکل ثانویه ای که در اثر شنا در آبهای آزاد یا شنای طولانی مدت پیش می آید، ساییدگی یا خراشیدگی پوست است. ساییدگی پوست به علت تماس طولانی مدت پوست با نمک، امواج و ذرات آب است. این عمل سبب خراشیدگی و ساییدگی پوست می شود که بدن را مستعد عفونت و مشکلات دیگر می کند. معمولترین محل ساییدگی در شناگران، تماس حاشیه های لباس با پوست، شانه ها، زیر بغل و کشاله های ران و پشت گردن است. بیشتر این مشکلات قابل پیشگیری است و یا از شدت آسیب کاسته شود.

خطر آفتاب سوختگی و آفتاب کوری در آبهای آزاد

پیشگیری و درمان ساییدگی پوست

استفاده از روان و چرب کننده های پوست مثل لانولین، چرب کننده ها، وازلین، کرم ها یا هر چیز نظیر آن، در محل هایی که در بالا ذکر شد و یا در تمامی بدن، سبب کاهش یا پیشگیری از ساییدگی می شود. این کاربرد در مورد شناگران نباید استفاده شود اما در افراد دیگر می توان چرب کننده مناسب را در قسمتهای مناسب بدن استفاده کرد. اگر ساییدگی اتفاق افتاد محل مورد نظر بایستی با آنتی بیوتیک های موضعی مثل باکتروبان درمان شود. از نوسپورین استفاده نکنید.

روشهای بالا علاوه بر شناگران آبهای آزاد، در مورد کسانی که در ساحل قدم می زنند یا حمام آفتاب می گیرند، کارایی دارند حال در هر سن و سالی که باشند. پیشگیری را پایه و اساس کار خود قرار دهید ولی اگر موثر واقع نشد این روشها کمک می کند تا از آزردگی آسیب کاسته شود.

ترجمه: سمیه مظفری

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها:



 

در یاد بگیر دات کام مشترک شوید و آخرین مطالب را در ایمیل خود دریافت نمایید

نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.




بستن تبلیغات

تبلیغات اینترنتی در یاد بگیر دات کام



صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید