• ارسال کننده: میترا نامجو
  • تاریخ انتشار: 2017 / 08 / 02

آغاز آزمایش طرح جنجالی تشخیص چهره در اماکن عمومی آلمان

پلیس آلمان برای نخستین بار در یکی از ایستگاه‌های قطار پایتخت طرح تشخیص چهره به کمک هوش مصنوعی را آزمایش می‌کند. این طرح که ابعاد آن یادآور فیلم‌های تخیلی است، در میان مدافعان حریم خصوصی مخالفان سرسختی دارد.

  از دیروز مرحله آزمایشی طرح استفاده از دوربین‌های مداربسته برای تشخیص هویت افراد در آلمان آغاز می‌شود. مرحله آزمایشی در بخشی از یکی از ایستگاه‌های قطار برلین اجرا می‌شود؛ دوربین‌ها نصب شده‌اند، تنظیم نهایی به پایان رسیده و محوطه‌ای که زیر نظر دارند قرار است علامت‌گذاری شود. پلیس آلمان می‌گوید ۳۰۰ نفر داوطلب شده‌اند در این آزمایش شرکت کنند. داوطلبان در ازای مشارکت، هدیه دریافت می‌کنند.

آغاز آزمایش طرح جنجالی تشخیص چهره در اماکن عمومی آلمان

برای اجرای مرحله آزمایشی سه دوربین ویژه در محوطه‌ای از ایستگاه قطار نصب شده‌اند که پیش از این هم با استفاده از دوربین‌های مداربسته کنترل می‌شد. البته دوربین‌های قدیمی به سامانه تشخیص چهره ارتباطی نداشتند. دوربین‌های ویژه یکی از ورودی‌ها و یکی از پله برقی‌های ایستگاه را رصد می‌کنند.

مرحله آزمایشی شش ماه به طول خواهد انجامید. هدف این است که مشخص شود آیا این سامانه می‌تواند بر داده‌های بیومتریکی که از یک فرد ذخیره شده، او را در میان توده مردم تشخیص دهد. پلیس قصد دارد از این فناوری در نهایت در تشخیص خودکار هویت افراد خطرآفرین یا افرادی که ممکن است خطرآفرین باشند، استفاده کند. پلیس آلمان امیدوار است با این فناوری بتواند جرم یا موقعیت‌های خطرناک را از پیش شناسایی و خنثی کند.

موج مخالفت مدافعان حریم خصوصی

طرح پلیس آلمان مخالفان سرسختی هم دارد که عموما در جرگه مدافعان حریم خصوصی شهروندان هستند.

مخالفان طرح یادشده تجمعی سه‌ ساعته در برابر ایستگاه مورد نظر برنامه‌ریزی کرده‌اند. آنها از جمله می‌گویند طرح پلیس تنها به تشخیص محل حضور تروریست‌ها یا مجرمان خطرناک محدود نخواهد ماند و به گروه‌های دیگر هم سرایت خواهد کرد؛ مثلا کسانی که بدون بلیت از سیستم حمل و نقل عمومی استفاده کرده‌اند، هنرمندان گرافیتی، بی‌خانمان‌ها یا متکدیان.

به گفته مخالفان، پس از راه‌اندازی این سیستم، هیچ کس نمی‌تواند از ثبت و ضبط داده‌های بیومتریک خود فرار کند، مگر اینکه دامنه فعالیت‌های اجتماعی خود را محدود سازد‌. افزون بر این، هنوز مشخص نشده است که از اطلاعات ضبط‌شده از شهروندان عادی چه استفاده‌ای دیگری خواهد شد.

پلیس اعلام کرده که داده‌های ۳۰۰ داوطلب مرحله آزمایشی پس از یک سال پاک خواهند شد. برای این‌که چهره افراد عادی (غیر از ۳۰۰ داوطلب) در سیستم ثبت نشود هم محوطه تحت نظر دوربین‌ها علامت‌گذاری می‌شود.

طرحی که به همین‌جا ختم نمی‌شود

پژوهشگران کشورهای مختلف مدت‌هاست تلاش می‌کنند هوش مصنوعی را برای رسیدن به اهدافی مشابه به کار بگیرند. سال گذشته گزارشی از فعالیت پژوهشگران کانادایی منتشر شد که تلاش می‌کنند با فناوری مشابه افرادی که قصد دارند برای خودکشی خود را زیر قطار بیندازند، شناسایی کنند. هوش مصنوعی قرار است از روی ویژگی‌های حرکتی این افراد به مقصود آنها پی ببرد.

طرح پلیس آلمان هم به شناسایی افراد از میان جمعیت محدود نخواهد ماند. قرار است این سامانه در مرحله دوم به سطحی از هوشمندی برسد که مثلا کیف یا چمدان رهاشده در اماکن عمومی را تشخیص و وجود آن را به مراجع ذی‌صلاح اطلاع دهد؛ یا مثلا از روی الگوهای رفتاری و زبان بدن، جیب‌برها را تشخیص دهد.

تشخیص جرم و مجرم پیش از ارتکاب جرم، تصاویری یادآور فیلم‌های تخیلی هالیوود. در «گزارش اقلیت» (Minority Report)، ساخت استیون اسپیلبرگ که آمریکای سال ۲۰۵۴ را به تصویر می‌کشد، هم یگان پیشگیری از جرم پلیس مجرمان را بر اساس پیشگویی، پیش از ارتکاب جرم دستگیر می‌کند.

منبع: خبرگزاری آنا

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها:



 

در یاد بگیر دات کام مشترک شوید و آخرین مطالب را در ایمیل خود دریافت نمایید

نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.




بستن تبلیغات

تبلیغات اینترنتی در یاد بگیر دات کام



صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید