• ارسال کننده: میترا نامجو
  • تاریخ انتشار: 2017 / 08 / 02

خواص و درمان برخی میوه ها از کلام امام رضا (ع)

امام رضا (ع) درباره خوردنی ها و نوشیدنی های حلال می فرماید:

خداوند تبارک و تعالی هیچ خوردنی یا نوشیدنی را مباح نکرده، مگر آنکه در آن منفعت و صلاحی بوده، و هیچ خوردنی و یا نوشیدنی را حرام ننموده، مگر آنکه در آن تلف (نابودی) و فساد (زیانی) بوده است پس هر (خوردنی و نوشیدنی) سودمند و مقوی برای جسم، که (باعث) تقویت بدن شود، حلال شده است.

خواص و درمان برخی میوه ها از کلام امام رضا (ع)

روغن زیتون

امام رضا (ع) می فرماید: روغن زیتون غذای خوبی است، دهان را خوش بو و بلغم را بر طرف می سازد، رنگ صورت را صفا و طراوت می بخشد، اعصاب را تقویت کرده، بیماری و درد و ضعف را از میان می برد و آتش خشم را فرو می نشاند.

جلوگیری از ترک لبها

امام رضا (ع): هر کس می خواهد لبهایش نترکد و از آن ناسور بیرون نزند به لبهای خود روغن زیتون بمالد. (جامع طب الائمه صفحه 151)

تخم مرغ خام

امام رضا (ع): خوردن همیشگی تخم مرغ، سبب پیدایش کک و مک می گردد. (بحارالانوار، جلد 62، صفحه 321)

امام رضا (ع): تخم مرغ بسیار خوردن و معتاد شدن به آن، بیماری سپرز می آورد و ایجاد کننده بادهایی در سر معده است، و زیاد خوردن تخم مرغ آبپز، نفس تنگی و نفس بریدگی می آورد.

انار

زیبا شدن جنین با خوردن انار

امام رضا (ع) می فرمایند: خوردن انار شیرین آب کمر را زیاد می کند و اگر زنی باردار باشد و انار شیرین بخورد بچه او زیبا می شود. (وسائل الشیعه، جلد 17، صفحه 122)

امام رضا (ع): آب انار ملس را بمکد زیرا انسان را قوی می کند و خون را زنده نگه می دارد. (کافی، جلد 6، صفحه 344)

باقلا

تصفیه خون و محکم کردن ساق پا

امام رضا (ع): باقلا ساق پا را محکم و خون را تصفیه می کند و همچنین فرمود باقلا را با پوست بخورید چون معده را پاکیزه می کند (طب الائمه، صفحه 188)

نخود

از بین بردن درد کمر

امام رضا (ع) فرمود: نخود، برای کمر درد، سودمند است. (الکافی، جلد6، صفحه، 343، ح 4)

آلو

پایین آوردن حرارت و تسکین دادن صفرا

امام رضا (ع) می فرمایند: آلوی تازه حرارت را خاموش و صفرا را تسکین می دهد و آلوی خشک ساکن می کند خون را، درد مهلک را آسان و از بین می برد. (مکارم الاخلاق، صفحه 175)

عسل

ایمن بودن از زکام

امام رضا (ع): هر کس می خواهد در همه زمستان از زکام ایمن باشد، هر روز سه لقمه عسل با موم آن بخورد و گل نرگس ببوید، چرا که از زکام ایمنی می دهد. (جامع طب الائمه، صفحه 133)

امام رضا (ع) می فرمایند: عسل را با سیاه دانه بخورید.

کاسنی

کاسنی برای درمان تب

یکی از خدمتگزاران آن حضرت دچار سر درد و تب شده بود، امام رضا (ع) به او فرمودند کاسنی، تب بر است و سر درد را از بین می برد، سپس امر فرمودند برگ کاسنی را بکوبد و با روغن بنفشه مخلوط کن و بر روی کاغذی بگذارد و آنرا بر سر خودش قرار دهد.

انگور

امام رضا (ع) نقل می کند که امیرالمومنین (ع) نان را با انگور میل می کرد.

انجیر

امام رضا (ع): انجیر، بوی بد دهان را می برد، دهان و استخوان ها را استحکام می بخشد، موبر را می رو یاند، درد را می برد و با وجود آن، دیگر به دارویی نیاز نیست. (الکافی، جلد 6، صفحه358، ح 1)

برگرفته از کتاب طب الکبیر از کلام: پیامبر، امام صادق، امام رضا و ائمه اطهار علیهم السلام. مولف: محسن شکری پینوندی.

میترا نامجو

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها:



نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

لطفا جای خالی را پر کنید







صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید