• ارسال کننده: سمیه مظفری
  • تاریخ انتشار: 2014 / 07 / 16

حفاظت پوست در برابر اشعه های مضر آفتاب

آسیب های وارده به پوست در برابر اشعه مضر خورشید

خورشید می تواند باعث صدماتی به پوست شود که ساده ترین آن ها آفتاب سوختگی دردناک است. پزشکان متخصص پوست معتقدند اگر به مدت طولانی در معرض اشعه خورشید قرار بگیرید باعث ایجاد لک های قهوه ای، قرمز، لک های فلس مانند ناهموار، ایجاد چین و چروک، خشک شدن پوست و بدتر از همه سبب سرطان پوست می شود.

پس برای اجتناب از ضررهای اشعه خورشید چه باید کرد؟ گاهی افراد به ساحل دریا می روند و قصد دارند رنگ بدن را با پوشاندن مقدار زیادی شن و ماسه و دراز کشیدن در مقابل آفتاب، برنزه کنند. در این حالت اگر پوست نتواند رنگدانه های لازم را برای حفاظت خود تولید و پخش کند، اشعه های ماورابنفش، سلول های پوستی را از بین می برد. حتی در آفتاب سوختگی جزیی که التهاب کمی در پوست ایجاد شده است نیز لایه بالایی پوست نابود می شود درست مثل این که با یک آهن داغ، پوست را بسوزانید.

از دیگر فاکتورهای خطر این است که سن پایین تر از 30 سال داشته و ساکن اقلیم های شمالی باشید. چون ساکنین مناطق شمالی به علت سرمای هوا لباس بیشتری بر تن دارند و زمانی که طولانی مدت در زیر آفتاب قرار می گیرند، لباس کمتری می پوشند و همین عاملی برای ایجاد آلرژی و تحریکات پوستی می شود.

اگر سابقه تحریک پوست و زدن جوش بر اثر اشعه خورشید را نداشته اید ولی ناگهان در پوست شما ایجاد شده است مقصر اصلی مواد آرایشی است که استفاده می کنید. ترکیب برخی داروها یا مواد آرایشی باعث حساسیت بیشتر پوست به نور خورشید می شود.

با وجود این که به خطرات در معرض آفتاب قرار گرفتن آگاهی داده شد اما بسیاری از ما در موقع لزوم، تنبلی کرده و اقدامات لازم را برای حفاظت از پوست انجام نمی دهیم.

در سال 2005 در یک میلیون آمریکایی، سرطان پوست تشخیص داده شده است. خوشبختانه راه های فراوانی برای حفاظت پوست از سرطان وجود دارد.

تحریکات پوستی و عرق سوزی

زمانی که در معرض نور خورشید قرار می گیرید دچار آفتاب سوختگی می شوید. ایجاد لک، عرق جوش، عرق سوز، قرمزی، خارش یا سوزش روی پوست، از ساده ترین عکس العمل های پوست در برابر نور آفتاب است. بر اثر آفتاب سوختگی شدیدتر، التهاب و تاول پوستی خصوصا اطراف گردن و سینه به وجود می آید. سردرد و حالت تهوع هم می تواند با برخی از واکنش های پوستی در برابر گرمازدگی و آفتاب سوختگی، همراه شود.

در نگاه اول به نظر می رسد تحریک پوستی یا جوش ناشی از در معرض خورشید قرار داشتن و عرق سوز شدن شرایط مشابه دارند. ولی در واقع دو علت متفاوت واکنش پوست هستند.

تحریکات پوستی در پاسخ به اشعه های فرابنفش خورشید UVA و UVB به وجود می آید بنابراین پوست شخصی که در معرض اشعه خورشید بوده، تحریک شده و جوش می زند. ولی عرق سوز شدن نتیجه عرق ریزی شدید بدن است. غالبا عرق سوزی زمانی اتفاق می افتد که در معرض نور خورشید باشید. عرق سوزی در نواحی از پوست بیشتر اتفاق می افتد که دارای چین خوردگی است چرا که این نواحی عرق بیشتری می کند ولی اغلب این نواحی از نور خورشید مخفی هستند. مثلا قسمت داخلی زانو و آرنج یعنی زیر زانو و جلوی آرنج، اولین محل هایی اند که دچار آفتاب سوختگی می شوند.

حفاظت از پوست از آفتاب سوختگی

عرق سوزی در نوزادان و افرادی که در نواحی گرمسیری زندگی می کنند، بیشتر دیده می شود.

بدیهی است که سفید پوستان بیشتر در معرض خطر نور آفتاب قرار می گیرند. تحریکات پوستی در نژاد های مختلف متفاوت است. به خصوص مردمی که بومی آمریکا هستند بر حسب نژاد و ژنتیکی که دارند، تحریکات و جوش پوستی را به اشکال مختلف نشان می دهند که به آن PMLE می گویند. برخلاف تحریک پوستی معمولی که حداکثر چند روز دوام دارد، PMLE ژنتیکی می تواند تمام تابستان شخص را درگیر کند.

PMLE ژنتیکی در زنان دو برابر مردان دیده می شود و معمولا پوست زنان در مقابل اشعه خورشید حساس تر از مردان است.

معمول ترین اقداماتی که برای تحریکات پوستی نه چندان شدید به کار می رود
  • گذاشتن تکه ای یخ بر روی جوش یا التهاب پوستی
  • استفاده از داروهای ضد التهابی
  • خوردن داروهای ضد آلرژی مثل آنتی هیستامین
  • پوشاندن تاول یا جوش پوستی با گاز مخصوص پانسمان

اگر روش های بالا موثر نبود یا علایمی مثل درد، تب را دارید و یا جوش و التهاب پوستی به گردن، سینه، دست ها و دیگر قسمت ها پخش شد بایستی به پزشک مراجعه کنید.

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها: -

صفحه بعد >>



 

در یاد بگیر دات کام مشترک شوید و آخرین مطالب را در ایمیل خود دریافت نمایید

  1. عاله

نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.




بستن تبلیغات

تبلیغات اینترنتی در یاد بگیر دات کام



صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید