• ارسال کننده: علی یزدی مقدم
  • تاریخ انتشار: 2014 / 07 / 19

چند روش برای اینکه محدودیت های خلاقیت خود را از میان بردارید

هر چند ممکن است کسی بر هزاران نفر و هزاران بار در میدان نبرد پیروز شود اما سلحشور واقعی کسی است که بتواند بر خودش مسلط شود. (بودا)

شما انسان های خلاق! قبل از هر چیزی باید بدانید که ما می توانیم بدترین دشمن خود باشیم. ما نقشه هایی عالی در ذهن داریم، اغلب آنها را به کار می بندیم و بسیاری مواقع از رسیدن به نتیجه نهایی باز می مانیم و در نمیه راه آنها را رها می کنیم.

محدودیت های خلاقیت

چرا این گونه می شود؟ بعضی مواقع علت عدم اطمینان و اعتماد به نفس، ترس ها، حرف های منفی اطرافیان هستند که سبب می شوند آن کسی که آرزو داریم نباشیم. برای هر فرد خلاقی صدها دلیل وجود دارد که نتواند رویاهایش را به حقیقت تبدیل کند.

ما خود برای خود محدودیت ها را می سازیم و خود را پس می زنیم. اما در درون خود می دانیم که می توانیم فرد بزرگی باشیم … اگر فقط:

تلاش کنیم تا از قید و بندهایی که ما را محدود ساخته اند رها شویم. بیایید سعی کنیم چند تا از روش هایی را که در ادامه ارائه می شود به کار بندیم تا سد محدودیت ها را بشکنیم.

  • چیزهایی برای خود بسازید و نه برای هیچ کس دیگری. به این که دیگران چه خواهند گفت و چگونه قضاوت خواهند کرد توجه نکنید. در این صورت بسیاری از قید و بندهای زاید را رها خواهید کرد و با فکر راحت بهترین کار را برای خود انجام می دهید.

متفاوت خلق کنید

  • به آن چه که خلق می کنید توجه کنید فکر کنید چرا روی این کار خاص وقت صرف می کنید. وقتی که نگاهی عمیق به دلیل کاری که انجام می دهیم می اندازیم می توانیم مانند افراد خط شکن عمل کنیم و از سایه خارج شویم.

  • از نداشته های خود استقبال کنید این ها همان چیزهایی هستند که به شما می گویند باید چه چیزی را خلق کنید. وقتی که برای نداشتن برخی ابزار ها که به نظر ضروری می رسند از کار و تلاش دست می کشیم نه تنها خود را در جهت خلاقیت محدود ساخته ایم بلکه باور کرده ایم که موانع می توانند ما را متوقف کنند.

خلاقیت

  • هر از چند گاهی یک روز را به این اختصاص دهید که همه افکار منفی را در جهت خلق چیزهای جدید از خود دور کنید. و هر بار که یک فکر منفی شما را متوقف کرد آن را با یک فکر مثبت جایگزین نمایید به قدرت این افکار مثبت ایمان داشته باشید و نتیجه مثبت آن را ببینید.

  • کودک درون خود را در آغوش بگیرید. به کودک درون خود اجازه دهید با آزادی، کار خود را کند، بازی کند و طوری عمل کنید که از کاری که انجام می دهید لذت ببرید و… در کمال شگفتی خواهید دید که هر چیزی امکان پذیر است. کودک درون خود را به گرمی در آغوش بگیرید و اجازه ندهید از شما دور شود.

خلاقیت و موفقیت

  • بدون فکر کردن خلق کنید و ببینید چه رخ خواهد داد. از فکر کردن درباره انجام کار دست بکشید و فقط عمل کنید و ببینید چه رخ می دهد. خلاقیت را در عمق جان خود حس کنید و نه با ذهن خود.

  • خود به تنهایی خلق کنید و از کاری که انجام می دهید دیگران را شگفت زده کنید. وقتی که به تنهایی خلق می کنیم معمولاً از ذات خلاق خود کمک می گیریم بدون ترس، بدون شرم و با آزادی کامل.

  • در سکوت کار کنید تا آن چه را که خلق می کنید احساس کنید. سکوت به شما اجازه می دهد تا فقط به خلاقیت خود گوش فرا دهید، به قلم مو روی بوم نقاشی، حرکت قلم روی کاغذ، صحنه ای که از داخل چشمی دوربین دیده می شود و…  در سکوت و آرامش توجه کنید.

  • چیزی را خلق کنید که صدای موسیقی مورد علاقه شما می گوید و اجازه دهید موسیقی در کار شما نقش بندد. موسیقی می تواند الهام بخش باشد و در چیزی که خلق می کنید نقش ببندد.

  • کاری خلاق کشف کنید که قبلاً هیچ گاه آن را تجربه نکرده بودید و ببینید چه پیش خواهد آمد. کاری متفاوت را و فقط برای خود انجام دهید. نگران آن چه که پیش خواهد آمد نباشید فراموش نکنید هر کسی باید از جایی شروع کند و همه ما با هم متفاوت هستیم پس کاری متفاوت انجام دهید.

  • به کاری که انجام می دهید عشق بورزید حتی اگر دیگران آن را دوست نداشته باشند. ساخته های خود را در آغوش بکشید. ما این کار را کرده ایم و چیزی خلق کرده ایم چون حرفی برای گفتن داشته ایم و باید بتوانیم بدون نگرانی درباره آن صحبت کنیم.

  • برای خود محیط کاری فراهم کنید که دوستش داشته باشید. محل کار خود را تبدیل به جایی کنید که از بودن در آن لذت ببرید و احساس راحتی کنید ما انسان ها وقتی که احساس راحتی می کنیم در برابر کارهای که می توانیم انجام دهیم احساس توانایی بیشتری می کنیم.

خلاقیت و محیط کار

  • چیزهایی را که در اطراف شما هستند مشاهده کنید و دوباره آن ها را مطابق با دیدگاه خود خلق کنید. مجبور نیستید هر چیزی را همان گونه که هست نگه دارید. تفسیر خود را در دنیای اطرافتان متجلی کنید. اتاق خود را آن گونه که دوست دارید بچینید تزیینات مورد علاقه خود را در اطراف خود بچینید کاردستی هایی که دوست دارید بسازید و…

  • برای خود پروژه ای تعریف کنید که عمل کردن به آن می تواند دید شما به چیزی را عوض کند. تلاش برای انجام کاری که در دنیای اطراف ما یا قسمتی از دنیای اطراف ما تغییراتی مثبت ایجاد کند می تواند در تقویت توان خلاقیت افراد تاثیری فوق العاده داشته باشد. این کار حتی اعتماد به نفس شما را افزایش می دهد.

خلاقیت

خلق کنید

  • به اشتباهات، شکست ها و به خودتان بخندید. وقتی که می خندید برای روان خود دریچه ای به سمت شادی می گشایید. هیچ چیز مانند شادی نمی تواند در کمال شما نقش داشته باشد پس خود را اذیت نکنید و فقط با کاری که انجام می دهید سرگرم باشید و از انجام دادن آن لذت ببرید.

اگر محدودیت هایمان را خودمان ایجاد کرده ایم پس خودمان هم می توانیم آن ها را از میان برداریم. دلیلی ندارد وقتی که دنیایی از خلاقیت، راه های جدید و شادابی وجود دارد به خاطر احتمالات منفی فکر خود را خراب کنیم. با آرامش حرکت کنید و از هر پله ای برای بالا رفتن استفاده کنید و موانع را با قدرت از مقابل خود بردارید. در هر کاری که بخواهید انجام دهید به هدف خود دست یابید یا خیر تجربه و توانایی های شما از قبل بیشتر شده است و می توانید با قدرت و تجربه و اعتماد به نفس بیشتر به راه خود ادامه دهید. با عمل کردن به این روش محدودیت های شما به مرور ناپدید می شوند و دری در مقابل شما گشوده خواهد شد به سمت دنیایی از خلاقیت، شگفتی و شادابی.

نوشته: کری ویلیامز

ترجمه: علی یزدی مقدم 

مطالب مرتبط:

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها: -



نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

لطفا جای خالی را پر کنید







صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید