• ارسال کننده: میترا نامجو
  • تاریخ انتشار: 2017 / 08 / 07

هفتادمین جشنواره فیلم لوکارنو سوییس

جشنواره فیلم لوکارنو در سوییس هفتاد ساله شد. عصر چهار‌شنبه (۱۱ مرداد/۲ اوت) نخستین فیلم این جشنواره با حضور ۸ هزار نفر در فضای آزاد میدان پیاتزا گرانده شهر لوکارنو سوییس به نمایش درآمد.

جشنواره لوکارنو

جشنواره فیلم لوکارنو پس از جشنواره‌های کن، ونیز و برلین چهارمین جشنواره معتبر فیلم اروپا به شمار می‌رود. که از سال 1946 هر ساله در شهر لوکارنو سوییس برگزار می شود.

این جشنواره طی هفتاد سال فعالیت خود، کارگردانان بزرگی را تجربه کرده است. روبرتو روسلینی، عباس کیارستمی، جیم جارموش و ویم واندرس از جمله این کارگردانان هستند.

 جشنواره فیلم لوکارنو

 جشنواره لوکارنو بخش عمده‌ای از شهرتش را مدیون اکران‌های شبانه‌اش در فضای رو باز پیاتزا گرانده است؛ جایی که بزرگ‌ترین پرده سینمایی اروپا را نصب می‌کنند و‌ گاه تا هشت هزار نفر به تماشای فیلم می‌نشینند؛ فیلم‌هایی که نمایش آن‌ها گاه تا ساعت دو صبح طول می‌کشد.

 فیلم‌هایی که برای پیاتزا گرانده انتخاب می‌شوند، فیلم‌های بخش مسابقه جشنواره لوکارنو نیستند. برای این بخش فیلم‌های متفاوتی انتخاب می‌شود که‌ گاه به برنده یوزپلنگ افتخاری یک عمر فعالیت سینمایی ارتباط دارد یا فیلمی است تازه معمولاً با حال و هوای جذب مخاطب عام‌تر.

این جایزه که حمایتی نقدی بالغ بر ۲۰ هزار فرانک سوئیس را نیز دربرمی‌گیرد، از جوایز جانبی فستیوال است و به نخستین اثر سینمایی کارگردانان جوان داده می‌شود.

فیلم “فردا و همه‌ روزهای دیگر” اثر نوئمی لووفسکی نخستین فیلم جشنواره فیلم لوکارنو بود.

در میان بینندگان این فیلم شخصیت‌های بنامی چون ناستازیا کینسکی، هنرپیشه آلمانی هالیوود و بیرگیت مینیش‌مایر، هنرپیشه و خواننده اتریشی حضور داشتند. بیرگیت مینیش‌مایر یکی از اعضای هیات داوران نیز هست.

در هفتادمین جشنواره فیلم لوکارنو، تا دوازدهم اوت ۲۰۱۷ برای تصاحب جایزه یوزپلنگ طلایی ۱۸ فیلم به نمایش در خواهند آمد. فیلم آلمانی “آزادی” با کارگردانی یان اشپکن‌باخ در همین بخش به نمایش درخواهد آمد.

قرار است یان اشپکن‌باخ و یوهانا وکالک، بازیگر او در فیلم آزادی، شخصا در روز نمایش در لاگو ماجیوره حاضر شوند و فیلم‌شان را معرفی کنند.

 جشنواره لوکارنو 2017

دو فیلم آلمانی دیگر نیز امکان برنده شدن دارند. فیلم “آیسمن” با بازیگری فلیکس رانداو و کارگردانی یورگن فوگل و “سه برج و بارو” به کارگردانی یان تسابایل با بازیگری آلکساندر فلینگ.

از فیلم‌های دیگر این جشنواره می‌توان به فیلم اکشن جاسوسی “بلوند اتمی” از آمریکا با بازیگری شارلیز ترون اشاره کرد. همچنین فیلم فرانسوی “لولا پاتر” با بازیگری فنی اردان، هنرپیشه فرانسوی که جایزه سزار بهترین بازیگر نقش اول زن را در پرونده خود دارد.

کارگردانان بزرگ فردا

شانتریان، مدیر جشنواره فیلم لوکارنو در شهر سوییسی- ایتالیایی لوکارنو تاکید می‌کند که این جشنواره  بیشتر بر روی آثار کم‌تر شناخته شده از فیلم‌سازان پراستعداد جوان‌ متمرکز است. او می‌گوید: «همین موضوع تفاوت میان ما و فستیوال کن و ونیز را آشکار می‌کند.»

خانم لِوِکه، منتقد فیلم حاضر در جشنواره نیز در همین باره می‌گوید: «فیلم‌هایی که در دوره‌های گذشته جایزه این جشنواره را دریافت کرده‌اند، این نکته را تایید می‌کنند.» این منتقد برجسته ادامه می‌دهد: «کسی که به لوکارنو می‌رود با کارگردان‌های برجسته فردا آشنا می‌شود.»

هرسال برنامه‌های جشنواره بین‌المللی فیلم لوکارنو همراه است با مروری بر آثار، پنل‌های گفت‌وگو، سمینار و میهمانی‌هایی با حضور ستارگان سرشناس سینما.

فیلم سینمایی بلند “نامه‌ای به رئیس جمهور” از افغانستان نیز در هفتادمین جشنواره بین المللی فیلم لوکارنو در سوییس نمایش داده می‌شود. این فیلم در بخش “اولین فیلم‌های بلند سینمایی” برای رقابت نامزد شده است.

این فیلم مشمول رقابت بخش اصلی جشنواره لوکانو نمی‌شود اما به گفته برگزارکنندگان لوکارنو، فیلم رویا سادات در بخش “اپرا پریما” که شامل “نمونه‌های بارز” این جشنواره می‌شوند، برای دریافت جایزه رقابت خواهد کرد.

سینمای ایران در لوکارنو

جشنواره لوکارنو طی چند دهه توجه ویژه‌ای به سینمای ایران به نمایش گذاشت و شماری از فیلم‌های تحسین شده سینمای ایران از این جشنواره راه خود را به جشنواره‌های دیگر جهانی باز کردند، از جمله دونده و خانه دوست کجاست.

اما چند سالی است که مدیریت جدید این جشنواره به اندازه جشنواره‌های کن و ونیز و برلین به سینمای ایران توجه نشان نمی‌دهد. تنها حضور سینمای ایران در چند سال اخیر در بخش مسابقه به حضور فیلم «ما در بهشت» ساخته سینا عطاییان دنا در سال ۲۰۱۵ بازمی گردد.

امسال هم بخش مسابقه فیلم‌های بلند بدون سینمای ایران به کار خودش ادامه می‌دهد، اما در بخش مسابقه سینمای کوتاه- که بخش مفصلی است و داوران ویژه خود را دارد به ریاست سابین آزما بازیگر فرانسوی – فیلمی از یک فیلمساز زن ایرانی گنجانده شده است: «نگاه» ساخته فرنوش صمدی.

صمدی که سال قبل با فیلم کوتاه «سکوت» – که به طور مشترک با علی عسگری کارگردانی کرده بود- در جشنواره کن شرکت کرد، در این فیلم تازه داستان زنی را روایت می‌کند که شاهد واقعه‌ای در یک اتوبوس است و بعد باید تصمیم بگیرد که آن را علنی کند یا نه.

جشنواره فیلم لوکارنو تا شنبه هفته آینده (دوازدهم اوت، بیست و یکم مرداد) ادامه خواهد داشت.

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها:



نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

لطفا جای خالی را پر کنید







صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید