• ارسال کننده: سمیه مظفری
  • تاریخ انتشار: 2014 / 07 / 20

خوراکی های سرشار از ویتامین A برای سلامت چشم ها

ویتامین A ویتامین و آنتی اکسیدانی است که به سلامت چشم ها مربوط می شود. خوراکی های حاوی ویتامین A از شب کوری، التهاب و خشکی چشم پیشگیری می کند.

ویتامین A برای رشد، عملکرد و قوت چشم، پوست و سیستم ایمنی بدن نقش مهمی را ایفا می کند. خوشبختانه این ویتامین مهم در بسیاری از میوه ها، سبزیجات، گوشت، ماهی و مواد دیگر یافت می شود.

واحد اندازه گیری بین المللی ویتامین A، واحد IU است. هر شخص روزانه نیاز به 5000 IU ویتامین A دارد.

در این مقاله به چند خوراکی و میوه سرشار از ویتامین A اشاره می شود.

خوراکی های سرشار از ویتامین آ

هویج

از سالهای دور همین که صحبت از ویتامین A می شود مردم به یاد هویج می افتادند. این فکر درست است خوردن مقدار اندکی هویج، سبب بینایی بهتر می شود. یک هویج متوسط، نیاز بیش از 200% ویتامین A مورد نیاز شخص را فراهم می کند. هویج همچنین منبع ویتامین C، K، B، منیزیم و فیبر نیز می باشد.

کاهو

کاهو جزء سبزیجات برگ پهنی است که سلامتی را به ارمغان می آورد. وقتی نیاز به ویتامین A بیشتری دارید، کاهو را به سالاد و ساندویچ خود اضافه کنید. یک فنجان از برگ های بلند کاهو تنها 10 کالری انرژی دارد ولی حاوی IU 361 ویتامین A می باشد.

روغن کبد ماهی کاد

بسیاری از مردم مکمل روغن کبد ماهی کاد را به عنوان منبع غنی از ویتامین ها و مواد معدنی مصرف می کنند. این روغن به هر دو شکل مایع و کپسول در بازار موجود است. روغن کبد ماهی کاد حاوی ویتامین های D، A و اسید های چرب امگا3 می باشد. یک قاشق غذاخوری از روغن کبد ماهی کاد در روز حاوی 14000IU ویتامین A است که بیش از نیاز روزانه هر فرد به این ویتامین است.

فلفل قرمز

افزودن فلفل قرمز به غذا، هم طعم خوبی به غذا می دهد و هم نیاز ویتامینی بدن را تامین می کند. 1 قاشق غذاخوری از این ادویه تند محتوی 42% نیاز روزانه شخص به ویتامین A است.

گلابی

گلابی میوه آبدار و شیرینی است که یک قاچ از آن حدود 36% نیاز روزانه فرد به ویتامین A را فراهم می کند.

شیر پر چرب

بسیاری از مردم طرفدار شیر پر چرب به خاطر مزه خوب و مواد مغذی آن هستند. یک فنجان شیر پرچرب مقدار زیادی ویتامین A و D و منبع خوب کلسیم، پروتئین و منیزیم است. چربی زیاد شیر، علت مزه فوق العاده آن است. یک فنجان شیر پر چرب 8% نیاز روزانه فرد به ویتامین A را فراهم می کند.

ریحان خشک

100 گرم ریحان خشک محتوی 15% نیاز روزانه فرد به ویتامین A است. 100 گرم ریحان مقدار زیادی است و نمی توان در یک وعده غذایی و حتی در یک روز آن را مصرف کرد. برای راحتی کار می توانید در هر وعده غذا، مقدار کمی ریحان خشک روی غذا بپاشید تا در طی هفته نیاز روزانه شما به ویتامین A برآورده شود.

کلم

سبزی کلم هم جنبه تزیینی برای منزل دارد و هم بسیار لذیذ و دارای مواد مغذی زیادی است. تاثیر این سبزی در سلامتی شما بسیار حیرت انگیز است. یک فنجان کلم محتوی 200% نیاز روزانه شخص به ویتامین A است.

طالبی

طالبی کالری و چربی کم اما ویتامین ها و مواد مغذی زیادی دارد. همین طور خوردن این میوه بسیار لذت بخش است. این میوه آبدار را در سالاد میوه، میان وعده در ظهر یا دسر بعد از شام میل کنید. 1/8 یک طالبی متوسط، 120% نیاز روزانه به ویتامین A را فراهم می کند.

زردآلو خشک شده

زردآلو خشک شده میان وعده آسانی است که مواد مغذی، آنتی اکسیدان و انرژی زیادی دارد. زردآلو خشک شده گزینه مناسبی برای تامین ویتامین A بدن است. تنها یک فنجان زردآلو خشک شده محتوی 94% نیاز روزانه فرد به ویتامین A است.

گوجه فرنگی

از دید گیاه شناسان، گوجه فرنگی یک میوه است هر چند بسیاری مردم آن را جزء سبزیجات می دانند. گوجه فرنگی را زیاد مصرف کنید، با این که این میوه کم کالری است ولی چند ویتامین و مواد معدنی دارد. نصف یک گوجه فرنگی متوسط 20% نیاز روزانه به ویتامین A را فراهم می کند همچنین منبع خوبی از ویتامین C و لیکوپن است.

مرزنجوش خشک شده

بسیاری از مردم از مرزنجوش به عنوان چاشنی غذا بهره می برند اما کمتر از فواید این گیاه باخبرند. مرزنجوش بهترین گیاهی است که به عنوان منبع ویتامین A شناخته شده است. 100 گرم از این گیاه، 161% نیاز روزانه به ویتامین A را فراهم می کند. 100 گرم مقدار زیادی است که بخواهید در یک وعده بخورید پس می توانید در طول هفته در وعده های غذایی از این گیاه بهره و از خوردن آن برای سلامتی خود لذت ببرید.

اسفناج

یک فنجان اسفناج 49% نیاز روزانه به ویتامین A را فراهم می کند همچنین ویتامین C، K، منیزیم، آهن و کلسیم بدن را نیز فراهم می کند.

هلو

هلو میوه آبداری است که مزه خوب و مواد مغذی زیادی دارد. هلو دارای مقدار زیادی ویتامین C، پتاسیم، کلسیم، فسفر، منیزیم و آهن است. به علاوه در تامین سریع ویتامین A بدن موثر است. یک هلوی متوسط حدود 10% نیاز روزانه فرد به ویتامین A را فراهم می کند.

فلفل دلمه ای قرمز رنگ

فلفل دلمه قرمز در ایجاد طعم خوب غذا موثر است. این فلفل با سالاد، ماکارانی، املت و یا بسیاری از غذاهای دیگر خورده می شود.فلفل دلمه قرمز غنی از آنتی اکسیدان و حاوی لیکوپن، ویتامین C و A است.

جگر گاو

جگر برای درمان کم خونی مفید است علاوه بر آن، منبع ویتامین C و A است. 100 گرم جگر گاو 300% نیاز روزانه فرد به ویتامین A را فراهم می کند.

ترجمه: سمیه مظفری

مطالب مرتبط:

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها: -



نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

لطفا جای خالی را پر کنید







صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید