• ارسال کننده: میترا نامجو
  • تاریخ انتشار: 2017 / 08 / 12

مدال آورترین رشته های ورزش‌ ایران در بازی‌های یونیورسیاد

بررسی عملکرد ورزش ایران در المپیک دانشجویان نشان می‌دهد که تکواندو موفق‌ترین رشته ایران بوده است.

یونیورسیاد یک رویداد بین‌المللی چند ورزشی است که از سال ۱۹۵۹ میلادی در دو بخش ورزش‌های تابستانی و زمستانی زیر نظر فدراسیون بین‌المللی ورزش‌های دانشگاهی برگزار می‌شود.

 بیست و نهمین دوره بازیهای جهانی دانشجویان (یونیورسیاد) ۱۹ تا ۳۰ آگوست (۲۸ مرداد تا ۸ شهریور) در کشور چین تایپه و در شهر تایپه برگزار می شود که بعد از بازیهای المپیک، بزرگترین رویداد ورزشی جهان از لحاظ برگزاری و سازماندهی به حساب می آید. ایران در هشت رشته ورزشی در یونیورسیاد ۲۰۱۷ حضور خواهد داشت.

بازی‌های یونیورسیاد

اما بررسی سوابق نشان می‌دهد ایران در 9 دوره بازی‌های دانشجویان جهان موفق به کسب مدال شده است که دو دوره آن قبل از انقلاب و 7 دوره آن به 14 سال اخیر مربوط می‌شود. در این بین 6 رشته، ورزش ایران را در یونیورسیاد صاحب مدال کرده‌اند و در مجموع 21 مدال طلا، 25 نقره و 24 مدال برنز نصیب ورزش ایران شده است.

از این 21 مدال طلا، 12 مدال سهم تکواندو بوده تا پرافتخارترین ورزش ایران در بازی‌های دانشجویان جهان باشد. تکواندوی ایران در مجموع 38 مدال در بازی‌های یونیورسیاد به دست آورده است.

جدول رشته‌های مدال‌آور ایران در ادوار مختلف بازی‌های دانشجویان جهان (یونیورسیاد) به ترتیب زیر است:

رشته‌های مدال‌آور ایران در یونیورسیاد

  •  تکواندو: 12 طلا، 13 نقره، 13 برنز (مجموع  38 مدال)
  •  دوومیدانی: 3 طلا، یک نقره (مجموع 4 مدال)
  •  کشتی: 2 طلا، 9 نقره، 6 برنز (مجموع 17 مدال)
  •  تیراندازی: 2 طلا، یک نقره، 3 برنز (مجموع 6 مدال)
  •  وزنه‌برداری: 2 طلا، یک نقره (مجموع 3 مدال)
  •  جودو: 2 برنز (مجموع 2 مدال)

بر خلاف بازی‌های المپیک، در بازی‌های یونیورسیاد، کشورهای میزبان می‌توانند تغییرات زیادی در رشته‌های برگزاری بدهند. برای مثال دوره گذشته در کره جنوبی رقابت‌های تیراندازی برگزار شد اما در این دوره انجام نمی‌شود و یا در سال‌های 2005 و 2013 مسابقه‌های کشتی به درخواست ترکیه و روسیه برگزار شد اما در سایر دوره‌ها از جمله مسابقه‌های امسال رقابت‌های کشتی انجام نمی‌شود تا شانس مدال‌آوری ایران نیز کمتر شود.

منبع: خبرگزاری ایسنا

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها:



نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

لطفا جای خالی را پر کنید







صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید