• ارسال کننده: میترا نامجو
  • تاریخ انتشار: 2017 / 08 / 16

از خواص میوه خرما بیشتر بدانید

خرما میوه ای گرمسیر است که از تیره نخل ها می باشد و بومی میانرودان، عربستان و شمال آفریقا است. کشور مصر و ایران به ترتیب بالاترین تولید کنندگان خرما در جهان هستند.

در گذشته، درخت خرما را با کاشتن هسته تکثیر می کردند ولی چون این درخت دو پایه است قبل از گل دادن، نر و ماده آن مشخص نمی شود، به این ترتیب هزینه زیادی برای باغدار داشته و تعدادی درخت نر بدون استفاده روی دست او می ماند. در حالیکه برای هر صد درخت ماده 4 درخت نر کافی است. به تدریج کاشت بذر کنار گذاشته شد و به جای آن کاشت پاجوش رواج یافت، و به این ترتیب به تعداد دلخواه پاجوش نر را از درخت نر و پاجوش ماده را از درخت ماده انتخاب می کنند.

از میوه خرما بیشتر بدانید

پاجوش حاصل رویش جوانه ای است که در روی ساقه یا ریشه به وجود می آید. به طور معمول پاجوش های ریشه را برای کاشت انتخاب می کنند. پاجوش ها بعد از 3 سالگی برای کاشتن انتخاب می شوند. برای جداکردن پاجوش از درخت، خاک اطراف آن را کنار می زنند، بعد با چند ضربه یک دیلم آهنی لبه تیز، آن را از درخت مادر جدا می کنند.

خواص میوه خرما برای سلامتی چیست؟

به عنوان مصرف کننده، لازم است بدانید که خرما چه فوایدی را به بدن می رساند. خرما نه تنها کمک می کند تا وزن خود را حفظ کنید، بلکه سلامت کلی بدن را حفظ می کند.

این مقاله شامل اطلاعاتی در مورد گیاه خرما و فوایدی که برای سلامتی بدن دارد اشاره می شود.

میوه خرما روی گونه ای از گیاه به نام ققنوس دکتیلفر (Phoenix dactylifera) رشد کرده است که یک گیاه نخل است و اصالتا در نزدیکی عراق حدود 6000 سال قبل از میلاد رشد کرده است.

این گیاه گلدار، میوه خرما را تولید می کند که کوچک (فقط چند سانتی متر از طول و قطر) و بیضی شکل است و از لحاظ رنگ از قرمز روشن تا رنگ زرد قهوه ای متنوع اند.

خواص خرما

فقط نیمی از نخل های خرما میوه خرما می دهند، و قبل از تولید میوه، اغلب 4 تا 8 سال طول می کشد.
مهم است بدانید خرما به  عنوان تنها “میوه خشک شده” به طور طبیعی شناخته می شود، زیرا آنها کمترین مقدار رطوبت تنها 30% رطوبت دارند.

خرما نه تنها محصول مهمی در عراق محسوب می شوند، بلکه در عربستان و شمال آفریقا نیز چنین است. خرما حتی چندین بار در متون مذهبی گنجانده شده اند.

چرا خرما ها منبع مفیدی هستند؟

خرما به راحتی قابل هضم و منبع عالی از فیبر می باشد، بزرگترین مزایای خوردن خرما، برای سیستم گوارش است. آنها می توانند کمک کنند تا یبوست و هر گونه اختلال روده ای از بین برود (آنها در پیشگیری و کاهش علائم سرطان شکمی مفید هستند).

یکی از روشهای بهره وری از خاصیت ملین بودن خرما این است که آنها را یک شب درون آب خیس کنند و صبح روز بعد شربت (آب) آن را بخورند. همچنین خرما رشد باکتری های خوب را افزایش می دهند و حاوی اسید آمینه هایی هستند که برای سیستم گوارش مفید هستند.

آنها می توانند کلسترول و فشار خون شما را نیز کاهش دهند. این عوامل برای سلامت قلب مفید هستند. سطح بالای کلسترول بد می تواند بیماری های قلبی، حملات قلبی و سکته مغزی را ایجاد کند.

خرما ها همچنین بسیاری از ویتامین ها و مواد معدنی را به بدن می رسانند که عبارتند از:

  • آهن: برای افرادی که مبتلا به کم خونی هستند خوب است.
  • ویتامین B: سطح بالای B6 خرما برای سلامت مغز مفید است.
  • پتاسیم: برای سلامت قلب و سیستم عصبی و جلوگیری از اسهال مفید است.
  • منیزیم: برای کاهش فشار خون و خطر ابتلا به سکته مغزی و خواص ضدالتهابی دارد.

آنتی اکسیدان های موجود در خرما فاکتور مفید دیگری برای سلامتی است. گفته می شود که نسبت به دیگر میوه ها و سبزیجات، پلی فنول های بیشتری دارد که برای جلوگیری از  اکسیداتیو شدن در دماهای خشک تولید می شوند.

نگهداری و خواص خرما برای سلامتی

خرما میوه ای عالی برای کمک به مدیریت وزن شما است. آنها بدون سدیم هستند؛ ولی دارای مقدار زیادی قند هستند، بنابراین مهم است که مصرف خود را محدود کنید.

خرما با اینکه خوراکی مختصری است اما به علت جذب شکر آن توسط بدن می تواند انرژی کاملی را فراهم کند.

خرما برای درمان بیماری های مختلف مفید شناخته شده است از جمله: درمان بیماری های چشم، گوش، بینی و گلو، از جمله آلرژی ها و شب کوری، و در این بین برای سلامت و استحکام استخوان ها نیز موثر است. خرما حتی برای افزایش نیروی جنسی نیز مفید هستند و به سلامت مادران در دوران حاملگی و زایمان کمک می کند.

خوردن این میوه برای درمان خماری ناشی از مصرف الکل مفید شناخته شده است. در این وضعیت بهترین تاثیر خرما در صورتی است که یک شب در آب خیسانده شود و روز بعد مصرف شود.

به طور خلاصه، خرما میوه ای عالی برای افزودن به رژیم غذایی است. آنها نه تنها طعم عالی دارند، بلکه می توانند به شما در بهبود سلامتی کمک کنند. لیستی از مزایای خرما در ادامه می آید.

تشخیص و نگهداری صحیح خرما

به نکات زیر در مورد تشخیص و نگهداری صحیح خرما دقت کنید:

  • خرماهایی را انتخاب کنید که همه صاف و براق هستند.
  • هنگامی که خرما را به خانه می آورید، آنها را در یک ظرف محفظه دار در دمای اتاق نگهداری کنید.
  • خرمای نیمه‌خشک یا خشک را در ظرف پلاستیکی یا نایلون نگه ندارید. چون ماندگاری‌شان کوتاه می‌شود.
  • خرماهای خشک معمولا تا یک سال در یخچال نگهداری می‌شوند.
  • خرماهای تازه در صورت بسته‌بندی درست تا حدود هشت ماه در یخچال می‌مانند و در صورت نگهداری در کابینت منزل یکماه بیشتر قابل استفاده نیستند.
  • مراقب باشید که خرما را در محلی که اقلام بودار همچون سیر وجود دارد، نگذارید زیرا خرما خیلی زود به خود بو می‌گیرد.
  • خرما را بعد از شستن برای مدت طولانی نگه ندارید، چون ترش خواهد شد.

  • بعضی از انواع خرما و رطب‌ها در هوای خنک و با رطوبت بالا شکرک می‌زند. مصرف خرمای شکرک‌زده هیچ ضرری ندارد. اما اگر دوست ندارید که خرمایتان شکرک بزند، در زمستان آن را داخل یخچال قرار ندهید.

اگر به این صورت نگهداری شوند می توانند چند ماه قابل استفاده باشند و حتی اگر دمای اتاق پایین تر باشد تا یک سال قابل نگهداری است.

ترجمه: میترا نامجو

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها:



  1. چگونه میتوان هسته خرما را طوری کاشت که در آینده تبدیل به یک نخل ماده گردد؟

نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

لطفا جای خالی را پر کنید







صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید