• ارسال کننده: زهرا صانعی
  • تاریخ انتشار: 2017 / 08 / 17

راهکارهایی ساده برای داشتن واژنی سالم و بهداشتی

همه زنان باید در مورد بهداشت واژن خود حساس باشند. واژن سالم به طور طبیعی اسیدی است و حاوی مقادیر بالایی از باکتری های مفید است که به دفع عفونت ها کمک می کند و سطح PH طبیعی را حفظ می کند.

راهکارهایی ساده برای داشتن واژنی سالم و بهداشتی

همچنین واژن سالم مقدار کمی ترشح از خود خارج می کند تا خود را تمیز نگه دارد، همانند بزاق که دهان را تمیز می کند. هر گونه دخالت در این شرایط طبیعی باعث می شود با سوزش یا عفونت واژن مواجه شوید. در این مقاله نکات ساده ای بیان شده که به شما آموزش می دهد چطور واژن خود را سالم نگهدارید.

از جلو به عقب خشک کنید

همیشه باید سعی کنید واژن خود را خشک نگهدارید چون رطوبت عامل اصلی عفونت است. همیشه واژن را با دستمال توالت صاف، نرم و بدون رایحه از جلو به عقب خشک کنید. انجام اینکار در جهت مخالف باعث کشیده شدن باکتری های مضر از مقعد به سمت واژن می شود.

نکته: می توانید از دستمال های مخصوص کودکان به دلیل نرم، ملایم و بی ضرر بودن آن برای پوست استفاده کنید.

دستمال توالت

 

از لباس زیرهای نخی استفاده کنید

پوشیدن لباس های زیر نخی، راحت است به دلیل اینکه زود خشک می شوند همچنین از رشد میکروبها و مخمرها جلوگیری می کند. از طرف دیگر لباس های مواد دار ممکن است موجب تحریک و سوزش پوست شوند.

چیدن موهای زائد به طور مرتب

موهای کوتاه احتمال ابتلا به عفونت و بوی نامطبوع را کمتر می کند.

شستشو یا دوش گرفتن بعد از مقاربت جنسی

شستن واژن بعد از مقاربت جنسی در به حداقل رساندن ابتلاء به عفونت کمک می کند زیرا موجب حذف میکروب هایی می شود که ممکن است هنگام رابطه جنسی وارد شده باشند. شسشو بعد از رابطه جنسی  برای طرفین، عادت خوبی است.

شستشو یا دوش گرفتن بعد از مقاربت جنسی

داشتن نظم در رابطه جنسی

داشتن نظم در رابطه جنسی نیز نقش مهمی در بهداشت واژن دارد. داشتن رابطه جنسی مقعدی و سپس رابطه واژنی بدون رعایت اصول شستشوی مناسب، از دلایل دیگر عفونت است.

ادرار بعد از مقاربت

ممکن است در اثر مقاربت، میکروب های ناسالم به سمت مجرای خروج ادرار حرکت کنند. بنابراین برای جلوگیری از هرگونه عفونت در دستگاه ادراری بهترین راه، ادرار بعد از مقاربت جنسی است. ادرار میکروب های بد را در صورت وجود از بین می برد.

استفاده از روانسازها در طول مقاربت

مقاربت خشک منجر به سایش و پارگی پوست می شود که می تواند منجر به عفونت شود. بنابراین قبل از شروع رابطه حتما از روانسازها استفاده کنید. روغن نارگیل هم گزینه مناسبی است.

ژل لوبریکانت

از پوشیدن لباس های خیلی تنگ خودداری نمایید

واژن باید به بهترین نحو خشک شود و فضایی برای تنفس داشته باشد بنابراین از پوشیدن لباس های خیلی تنگ برای مدت های طولانی اجتناب کنید.

از مصرف صابون های زبر مثل صابون رختشویی یا شستشوی خشن خودداری کنید

واژن بخش بسیار حساسی در بدن است و استفاده از صابون های زبر و خشن می تواند تعادل PH آن را بر هم زند. سطح نرمال PH بایستی بین 3.5 تا 4.5 حفظ شود و هر ناهماهنگی می تواند منجر به پرورش میکروب شود. شستن با آب ولرم ساده برای تمیز کردن واژن کافی است.

مراقبت های اضافی در طول دوران قاعدگی

حفظ  بهداشت واژن در طول دوران قاعدگی خیلی مهم است طوریکه شانس عفونت در طول دوران قاعدگی نسبت به اوقات دیگر، دو برابر است. بایستی پدهای بهداشتی را به طور مرتب تعویض کنید معمولا توصیه شده است هر 4 تا 5 ساعت اینکار را انجام دهید. استفاده از فنجان قاعدگی علاوه بر تامپون نیز می تواند ایده خوبی باشد. این فنجان ها موجب تحریک پوست و یا اختلال در pH نمی شوند.

فنجان قاعدگی

استفاده از کاندوم

کاندوم علاوه بر جلوگیری از بارداری و بیماری‌های آمیزشی، در حفظ سطح pH واژن کمک می کند تا باکتری های سالم رشد کنند.

ورزش

ورزش هایی مانند تمرین کیگِل (دیافراگم لگنی) یا دوچرخه سواری در قوی کردن ماهیچه های لگنی کمک میکند و به این وسیله در حفظ سلامت واژن موثر است. تمرین کیگِل یا تمرین دیافراگم لگنی (Kegel exercise) به انقباض و رهایش پیاپی عضلات قسمت تحتانی لگن خاصره (عضلات دیافراگم لگنی) گفته می‌شود.

تمرین کیگِل

سالم بخورید

ایمنی خوب، کلیدی برای محافظت از خود در برابر هر بیماری یا عفونت است. بنابراین، غذای سالم بخورید. این یک واقعیت اثبات شده است که طعم و مزه ترشحات واژن به غذایی که می خورید وابسته است. میوه ها مانند پرتقال، انبه و ماست و عسل تاثیر مثبتی بر طعم واژن دارند. از خوردن غذاهای بدبو مانند پیاز خودداری کنید زیرا می تواند اثر منفی روی طعم آن داشته باشد.

در فواصل منظم به پزشک زنان مراجعه کنید

برخی عفونت ها هیچ نشانه ای ندارد اما شروع به رشد می کنند. به همین دلیل ممکن است متوجه نباشید که مشکلی دارید. برای جلوگیری از چنین وضعیتی باید در فواصل منظم به پزشک زنان مراجعه کنید.

پزشک زنان

راهکارهای خانگی برای جلوگیری از عفونت واژن

روغن درخت چای غنی از خواص ضد میکروبی است. استفاده از آن در مهبل (واژن) برای حفاظت از واژن در برابر عفونت های میکروبی و مخمر سودمند است.

سرکه خاصیت ضدقارچی دارد. می توانید چند قطره سرکه به آب درون تشت یا آفتابه اضافه کنید و ناحیه مربوط به دستگاه تناسلی را با آن تمیز کنید.

ماست در رشد باکتری های سالم واژن خیلی مفید است. می توانید روزانه ماست یا یک لیوان دوغ برای حفظ سلامت واژن بخورید.

ماست

 

این چند نکته می تواند به شما در مراقبت از واژن کمک کند. سعی کنید همیشه آنها را به کار ببرید تا از عفونت در امان بمانید.

ترجمه: زهرا صـانعی

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها:



نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

لطفا جای خالی را پر کنید







صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید