• ارسال کننده: زهرا صانعی
  • تاریخ انتشار: 2017 / 08 / 21

اثرات عجیب رنگها بر روی مغز انسان

این امری تصادفی نیست که در رنگ آمیزی بیشتر تابلوهای رستورانها از دو رنگ استفاده می شود یا بیمارستانها که معمولا بیشتر کارکنان آنها را پرستاران تشکیل می دهد لباسهای آبی کمرنگ یا آبی آسمانی می پوشند. ما در طول زندگی شخصی و کاری خود از تمامی رنگها استفاده می کنیم حال چه متوجه اثرات روانی آن رنگها شده باشیم یا نه.

اثرات عجیب رنگها بر روی مغز

بیشتر روانشناسان معتقدند رنگ، روی شرایطی که درک و مشاهده می کنیم، اثر می گذارد. بیشتر محققان معتقدند مغز ما به طور ذاتی رنگ ها را با احساسات ما پیوند می زند، در حالی که دیگران معتقدند احساسات ما با روانشناسی رنگهایی که آموخته ایم ارتباط دارد. مثلا روانشناسانی که در مورد رنگ قرمز تحقیق می کنند معتقدند که بیشتر مردم این رنگ را نشانه خطر می دانند. بنابراین ارتباطی بین مغز ما با آموخته هایمان وجود دارد یا ما آموخته ایم که رابطه ای بین رنگ قرمز و خط وجود دارد این از همان زمانی نشات گرفته که از کودکی با نزدیک شدن به رنگ قرمز شعله های بخاری یا آتش، مادر به ما هشدار می داد که خطر در کمین است.

در این مقاله بر آن شدیم که در مورد روانشناسی رنگها و اثراتی که روی مغز ما می گذارند اطلاعاتی ارائه دهیم.

رنگ قرمز

همین که قصد می کنیم در مورد رنگ قرمز بحث را شروع کنیم ناخودآگاه به دنبال پایان این بحث هستیم چرا که مغز ما بین قرمز و خطر ارتباط برقرار می کند، اما رنگ قرمز چند پیام عجیب دیگر نیز دارد. مثلا اگر یک زن هستید، پوشیدن رنگ قرمز برای شما مفید است. مطالعه ای در سال 2012 انجام شد که پیشخدمت های زنی که لباس قرمز می پوشند انعامی که از مشتری ها دریافت کردند بین 14.6 تا 26.1 درصد بیشتر از مردانی بود که لباسهای رنگ دیگر را پوشیدند. دلیل این رابطه را شاید قبلا شنیده باشید: رنگ قرمز، جذابیت جنسی و فیزیکی زن را افزایش می دهد. بنابراین اگر آخر هفته قصد دارید به مجلسی بروید که به عنوان بهترین شخص جلب توجه کنید، یک ماتیک پهن قرمز بزنید یا لباس قرمز بپوشید.

رنگ قرمز

علاوه بر اینکه قرمز جذابیت فرد را بالا می برد، سرعت و قدرت عکس العمل شخص را نیز افزایش می دهد. مطالعه ای نشان داد زمانی که انسانها رنگ قرمز را می بینند، عکس العمل قوی تر و موثرتری خواهند داشت. با این حال قرمز می تواند روی عکس العمل شما اثر منفی نیز بگذارد. در مطالعه دیگر نشان داده که رنگ قرمز سطح اضطراب را بالا می برد بنابراین ورزشکاری که در مسابقه در مقابل شخصی که لباس رنگ قرمز پوشیده است تمایل به شکست دارد و دانش آموزی که در معرض دید رنگ قرمز است امتحانش را بدتر می دهد.

اگر قصد فروش کالا یا خدماتی را دارید و یا می خواهید جنسی را به حراج بگذارید، جنس یا تبلیغ خود را در پشت زمینه قرمز قرار دهید. مشتریان تمایل بیشتری به این رنگ خواهند داشت و کالا را با قیمت بالاتری خریداری می کنند.

رنگ نارنجی

نارنجی رنگ دلچسب و بامزه ای است. به تنها یک احساس وابسته نیست، اما می تواند در راههای زیادی اثرگذار باشد. در مرحله نخست، نارنجی رنگی است که ما را به سمت گرمی و حرارت متمایل می کند. اگر خانه با رنگ نارنجی نقاشی شود، به طور باورنکردنی حرارت آن را بیشتر از دمای واقعی آنجا، فرض می کنیم. حرارت، گرایش به راحتی و شلی عضلات دارد.

رنگ نارنجی

تصور می شود که رنگ نارنجی ارزش خوبی دارد. فروشگاه هایی که لوگوی نارنجی دارند، کیفیت بالا و قیمت کم را به مشتریان القا می کنند. مشابه رنگ قرمز، رنگ نارنجی نیز به خطر پیوند خورده است اما خطر با رنگ نارنجی فوری، آنی و ضروری نیست به همین دلیل علایم تاخیر در ترافیک و علایم خطر در تابلوهای راهنمایی رانندگی در جاده ها نارنجی هستند.

رنگ زرد

رنگ بعدی مورد بررسی ما رنگ زرد است. رنگ زرد احساس خوشی، سرور، مهربانی، لذت و بازی را تلقین می کند.

رنگ زرد

آیسمن و رایت، از روانشناسان رنگ، می گویند هنگامی که صحبت از احساسات، احترام به نفس، قدرت خلاقانه به میان می آید، رنگ زرد، قوی ترین رنگ است. تقدیم هدیه با رنگ زرد، بیشترین تصور شادی و شادباش را القا می کند. رنگ زرد همرنگ روزهای آفتابی، با نمایش شاد، امیدواری و نیک بینی و هر آنچه که شاد بودن را بهتر القا کند همراه است.

رنگ سبز

رنگ سبز، رنگ زیبای جنگل است. روانشناسان دریافته اند که رنگ سبز قدرت خلاقیت را بالا می برد. اگر در جامداری خود ماژیک یا مداد سبز فسفری دارید، هرگز آن را دور نیندازید! همچنین رنگ سبز مربوط به مجموعه ای از افکار و سطح بالایی از استدلال و اندیشه همین طور تمدد اعصاب، تمرکز درونی و فعالیت های بی سر و صداست.

رنگ سبز

زمانی که در مورد رنگ سبز فکر می کنیم، طبیعت و رشد را متصور می شویم، بنابراین تعجب نکنید که ما این احساسات را با دیدن رنگ سبز به خودمان نسبت دهیم چرا که سبز با پیشرفت حرفه ای یا شخصی ما در ارتباط است. بنابراین محققان توصیه می کنند فضاهای کاری را با رنگ سبز نقاشی کنید چرا که کارمندان بهره وری بالاتری خواهند داشت.

آبی آسمانی

آبی رنگ مقابل قرمز است. آبی دومین رنگی است که بعد از قرمز بیشترین مطالعات روی آن شده است. آبی آسمانی رنگ آرامش و تمرکز کردن است. همچنین با فشار خون پایین پیوند خورده است، که سبب احساس بهتر نسبت به پرستاران و پزشکانی است که این رنگ لباس می پوشند. همچنین به این دلیل گاهی دیوار بیمارستانها و درمانگاه ها به رنگ آبی آسمانی است.

آبی آسمانی

آبی آسمانی به بازی و صلح پیوند خورده است. روز جهانی صلح 21 سپتامبر میلادی است که مصادف با سی ام شهریور هزار و سیصد و نود و شش شمسی شده است که علامت و پرچم آن یک کبوتر سفیدی است که شاخه کوچکی به دهان گرفته و پشت زمینه آن پرچم، رنگ آبی آسمانی است.

رنگ  آبى سير، سرمه اى

آبی سیر اثرات مشابه آبی روشن ایجاد می کند، همچنین مشخص شده که نور آبی باعث آرامش اعصاب کسانی می شود که در معرض این نور قرار می گیرند، اما اثرات عجیبی روی مغز و بدن نیز دارد. یافته ها حاکی از این است که نوعی وابستگی بین رنگ آبی پررنگ و افکار روشن وجود دارد. این ارتباط در ژاپن مورد استفاده قرار گرفت جائی که که نورهای آبی در خیابان های خاصی به امید جلوگیری از جرائم و خودکشی در ایستگاه های راه آهن عمومی نصب شد. به نظر می رسید افکار روشن و دلگرم کننده موثر واقع شده بود، طوریکه بعد از نصب نورهای آبی در یک ایستگاه خاص هیچ اقدام به خودکشی اتفاق نیفتاد و رقم جرائم نیز نزدیک به 9 درصد در فضاهای دیگری که نور آبی داشت کاهش یافت. این استدلال در لندن نیز به کار گرفته شد پل بلکفرایرز با رنگ آبی نقاشی شد تا تعداد افرادی که با پریدن از پل قصد خودکشی داشتند، کاهش یابد.

رنگ آبی سیر

مطالعات زیادی اثرات رنگ آبی و قرمز را با هم مقایسه کرده و سنجیده اند، به نظر می رسد این دو رنگ بر خلاف هم عمل می کنند. یک مطالعه نشان داد که اگرچه رنگ قرمز عملکرد اموری که دارای جزئیات هستند را (مثل بازیابی حافظه) بالا می برد، محیط های آبی باعث می شود شرکت کنندگان بازدهی دو برابر داشته باشند و چه بسا “بازدهی خلاق” آنها نسبت به زمانی که در محیطی بوده اند که با رنگ قرمز احاطه شده است، افزایش یافت.

رنگ بنفش

رنگ بنفش یک رنگ قدرتمند برای تجزیه و تحلیل است. بنفش ترکیبی از رنگ قرمز و آبی است، دو رنگی که برحسب تاثیر روی افراد، متضاد یکدیگر هستند. جالب توجه است از نظر روانشناسی روی رنگ بنفش خیلی مطالعه نشده است. یک بررسی نشان داده که به نظر می رسد اتاقهای با رنگ بنفش نسبت به رنگی که قبلا داشته اند سردتر هستند مثلا اگر رنگ قبلی اتاق رنگ نارنجی بوده باشد ملاحظه می کنید که احساس گرمای بیشتری به اتاق می دهد. به این ترتیب رنگ بنفش اثر متضاد روی عضلات دارد یعنی عضلات را به جای اینکه شل کند منقبض می کند.

رنگ بنفش

از آنجائی که مقالات کمی در مورد اثرات رنگ بنفش وجود دارد شما را با یک واقعیت جالب آشنا می کنم: خانم ها اغلب رنگ بنفش را به عنوان رنگ مورد علاقه خود انتخاب می کنند، در حالی که مردان اغلب آن را بعنوان کمترین علاقه خود لیست می کنند.

رنگ صورتی

از گذشته تا به امروز رنگ صورتی رنگ مورد علاقه دختر بچه ها است. صورتی رنگ بسیار جالبی است و تاثیر مستقیم و قابل اندازه گیری بر رفتار مردم دارد. محققان این اثرات تغییر رفتار را در آنچه روانشناسان به عنوان “زندانهای صورتی” نامیده اند پیدا کردند. به طور شگفت آوری، رنگ صورتی تاثیر خوب خود را بر زندانیان می گذاشت.

رنگ صورتی

 یک مطالعه در سال 1979 اثرات عجیب رنگ صورتی را زمانی که زندانیان در سلول هایی که با رنگ صورتی روشن رنگ آمیزی شده بود، یافت. زندانی سریعا پرخاشگری اش کمتر و ماهیچه هایش آرام می شد. احساس بی قراری و ناامیدی به طور قابل توجهی کاهش پیدا می کرد. امروزه 20 درصد از زندان های سوئیس حداقل یک سلول صورتی دارند که برای زندانیان سرکش رزرو شده است.

روانشناسان همچنین سعی کرده اند تا ببینند آیا اثرات آرامشی رنگ صورتی روی کودکان هم موثر است. کانون اصلاح و تربیت شهرستان سن برناردینو سعی کرد تجربه زندان صورتی را روی کودکان انجام دهند. آن ها به این نتیجه رسیدند که فقط 10 دقیقه طول می کشد تا بچه هایی که در سلول صورتی قرار می گیرند فریاد زدنشان متوقف شود. آن ها همچنین کشف کردند که بیشتر بچه ها در آن زمان حتی به خواب رفته اند.

امتحان کنید اثر فوق العاده ای دارد، این بار هنگامی که کودک پنج ساله شما به خاطر نخریدن اسباب بازی فریاد می زند و یا سعی می کنید مزاحم خواب نوزادتان شود را با رنگ آمیزی و نقاشی صورتی آرام کنید، در مورد راههای دیگری فکر کنید که چطور به کمک رنگ صورتی می توان زندگی را کمی ساده تر کرد.

رنگ سفید

تعجبی ندارد که رنگ سفید با عدم پرخاشگری وابسته است. با این وجود آیا می دانستید مردانی که سفید می پوشند جذاب تر دیده می شوند؟ یک مطالعه در سال 2010 دریافت مردانی که تیشرت سفید ساده می پوشند از نظر زنان جذاب تر به نظر می رسند. این عقیده مشابه همان تصوری است که زنانی که قرمز می پوشند جذاب دیده می شوند. همچنین رنگ سفید با پاکیزگی و خلوص در ارتباط است. به همین دلیل است که بیمارستان ها به کف و سقف های سفید رنگ گرایش دارند.

رنگ سفید

محققان دریافته اند که سفید می تواند منجر به خستگی شود. همچنین فضایی که تک رنگ سفید است، توجه شخص را برای مدت کوتاهی روی افکارش بر می گرداند و از محیطی که در آن هست جدا می کند. به این دلیل است که محققان پیشنهاد می کنند فروشگاههای خرده فروشی، رنگی و جالب باشند تا اینکه یک رنگ، رنگ آمیزی شوند چرا که رنگ سراسر سفید خسته کننده است.

رنگ سیاه

مشکی رنگ هر نوجوان مضطرب و عصبانی است که برای انتقال تمام نگرانی هایش از این رنگ استفاده می کند. مشکی در واقع فقدان رنگ است. زمانی که کودک هستید از رنگ سیاه وحشت دارید اما زمانی که بزرگ می شوید برای اینکه لاغرتر به نظر آیید، از رنگ مشکی استفاده می کنید. رنگ مشکی به روش های جالبی روی مغز تاثیر می گذارد که شاید انتظارش را نداشته باشید.

رنگ سیاه

محیط های سیاه تمایل دارند که به نتایج کارآمد برسند و لباس های سیاه باعث می شود جذابیتهای یک زن افزایش پیدا کند و مطابق با سبک روز به نظر آیند. با این حال جالبترین اثر سیاه این است که می تواند شما را پرخاشگر نشان دهد. ما ذاتا تمایل داریم رنگ مشکی را به مرگ و شرارت ارتباط دهیم و به این علت محققان در سال 1988 به این نتیجه رسیدند زمانی که رنگ سیاه را می بینیم تمایل به پرخاشگری داریم. همچنین پی برده اند زمانی که در تبلیغ از رنگ سیاه استفاده شده است، همانند یک بیلبورد سیاه و سفید تجاری، احتمال دارد افراد هزینه بیشتری برای محصولات پرداخت کنند.

ترجمه: سمیه مظفری، زهرا صانعی

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها:



 

در یاد بگیر دات کام مشترک شوید و آخرین مطالب را در ایمیل خود دریافت نمایید

نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.




بستن تبلیغات

تبلیغات اینترنتی در یاد بگیر دات کام



صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید