• ارسال کننده: میترا نامجو
  • تاریخ انتشار: 2017 / 08 / 22

معرفی پرطرفدارترین کتابهای رمان خارجی

کتاب رمان دلبند

نویسنده: تونی موریسون

ترجمه: شیرین دخت دقیقیان

تعداد صفحه: 324

ناشر: انتشارات روشنگران و مطالعات زنان

کتاب رمان دلبند

معرفی کتاب

دلبند اثر تونی موریسون در سال 1987، یکی از پرنفوذترین رمانهایی است که تا این زمان به رشته تحریر در آمده است. این داستان به دوران فراموش شده بردگی و ترحم به بردگان سیاهپوست می پردازد. برجسته ترین عنصر در آن، داستان دردناک یک برده ی زن سیاهپوست به نام «ست» است که دختر خودش را می کشد تا او را از وحشت بردگی در امان دارد.

موریسون همواره در خلق شخصیت های زن در داستانهایش احاطه کامل داشته است. داستانهای او نشان دهنده نوعی پیوستگی میان کاراکترهای زن می باشد. در داستان «دلبند» این پیوستگی میان شخصیت های زن و چند لایه بودن معانی در روابط میان آنها، باعث جذابیت های احساسی در داستان شده است.

یک بند از نوشته کتاب دلبند در زیر آورده شده است تا با سبک نوشتن این نویسنده بیشتر آشنا شوید:

“روی ساحل رودخانه، در خنکای یک شب تابستانی، دو زن زیر بارشی از نقره آبی‌ فام مبارزه کردند. آن‌ها اصلا انتظار دیدن دوباره یکدیگر را در این دنیا نداشتند و در آن لحظه همه چیز برایشان بی‌تفاوت بود. ولی آن‌جا، در آن شب تابستانی، در میان سرخس‌های آبی رنگ با همکاری یک‌دیگر کار شایسته و خوبی انجام داده بودند. اگر قراولی از آن‌جا می‌گذشت با دیدن آن دو زن بدون آتش و بی‌جا و مکان و همراهی خلاف قانون یک زن برده و زن سفیدی با پاهای برهنه و موهای آشفته که نوزادی 10 دقیقه‌ای را لای لباس‌هایشان پیچیده بودند، آن‌ها را ریشخند می‌کرد.”

در سال ۲۰۰۶، روزنامه نيويورك تايمز، دلبند را به‌عنوان بهترين رمان ۲۰ سال گذشته آمريكا انتخاب كرد. در سال ۱۹۹۳ موريسون به‌عنوان اولين زن سياهپوست، جايزه نوبل ادبيات را دريافت كرد.

کتاب آنا کارنینا

نویسنده: لئو تولستوی

ترجمه: سروش حبیبی

تعداد صفحه: 1032

ناشر: نیلوفر

معرفی پرطرفدارترین کتابهای رمان خارجی

معرفی کتاب

آنا کارنینا به معنای واقعی کلمه، یک شاهکار ادبی به حساب می‌آید و در نظر بزرگان ادبیات از جمله، داستایوسکی، ولادیمیر ناباکوف، ویلیام فالکنر، و نظر سنجی‌های مجله تایم در سال ۲۰۰۷ (که برگرفته از نظرات ۱۲۵ نویسنده بزرگ دنیا می‌باشد)، این کتاب بدون هیچ رقیبی، برترین کتاب تمام دوران انتخاب شده است.

تولستوی در این رمان شرح‌حال روابط میان خانواده‌‌های روسی در طبقه اشراف در قرن نوزدهم را روایت می‌کند. نیمی از کتاب به شخصیتی به‌ نام آناکارنینا می‌پردازد و نیم ‌دیگر آن شرح‌ حال شخصیتی به‌نام «لوین» را از نظر می‌گذراند.

داستان از اینجا شروع می‌شود که زن و شوهری به نام‌های استپان آرکادیچ و داریا الکساندرونا با هم اختلافی خانوادگی دارند. آنا کارِنینا خواهر استپان آرکادیچ است و از سن‌ پترزبورگ به خانهٔ برادرش ــ که در مسکو است ــ می‌آید و اختلاف زن و شوهر را حل می‌کند و حضورش در مسکو باعث به وجود آمدن ماجراهای اصلیِ داستان می‌شود… در داستان، فضای اشرافیِ آن روزگار حاکم است؛ زمانی که پرنس‌ها و کنت‌ها دارای مقامی والا در جامعه بودند، و آداب و رسوم اشرافیت و نجیب‌زادگی بر داستان حاکم است. در کل داستان روندی نرم و دلنشین دارد و به عقیدهٔ بعضی فضای خشک داستان جنگ و صلح بر آناکارنینا حاکم نیست.

کتاب ۱۹۸۴

نویسنده: جورج اورول

رمان سیاسی اجتماعی

مترجم: صالح حسینی

ناشر: نیلوفر

تعداد صفحه: 312

رمان سیاسی اجتماعی 1984
معرفی کتاب

کتاب ۱۹۸۴ رمانی که در ژانر تخیلی، سیاسی و اجتماعی نگارش شده است شاهکار جرج اورول به شمار می‌آید. این کتاب به بسیاری از زبانهای دنیا ترجمه شده است و از زمان چاپ تاکنون در زمره‌ی کتابهای پرفروش و پرطرفدار شناخته شده است. اورول در این کتاب بر ضد نظامهای کمونیسم و توتالیتاریسم قلم می‌راند و به حدی زیرکانه این کار را انجام می‌دهد که اصطلاحات کتاب به زبان عامیانه راه پیدا می‌کنند.

۱۹۸۴، یکی از شاهکارهای مسلم ادبیات جهان که تأثیر زیادی در فرهنگ عامه و رسانه‌ای جهان گذاشته است.

اورول این کتاب را برای اخطار به غرب در مورد گسترش کمونیسم تالیف کرد. اما داستان این اثر را می توان تا حدود زیادی به شرایط حاکم بر تمام جوامع تحت سلطه ی حکومت های استبدادی تعمیم داد. داستان در سال ۱۹۸۴ در شهر لندن رخ می دهد. بعد از جنگ جهانی حاکمان کشورهای قدرتمند به این نتیجه رسیده اند که اگر جهان با همین وضع روند افزایش ثروت را ادامه دهد ارکان جامعه ی طبقاتی به خطر افتاده و حکومتشان سرنگون خواهد شد. آنها تنها راه جلوگیری از این امر را از بین بردن ثروت تولید شده در جنگی بی پایان می بینند.

وینستون اسمیت، شخصیتِ اولِ داستان، در کشور اقیانوسیه (اوشیانا) و در جامعه‌ای زندگی می‌کند که به سه طبقهٔ مجزا تقسیم شده است: طبقه کارگر، اعضای عادی حزب و اعضای رده‌ بالای حزب. او عضو عادی حزب است. روزی در اقدامی قانون‌شکنانه، دفترچه‌ای قدیمی می‌خرد و در آن شروع به نوشتنِ اندیشه‌های خود می‌کند. در تمام نقاطی که اعضای «حزب» زندگی می‌کنند دستگاه‌هایی به نام تله‌اسکرین (صفحهٔ سخنگو) وجود دارد. این دستگاه که توسط وزارت حقیقت اداره می‌شود مانند دوربین تمام اعمال افراد را تحت نظر دارد. وینستون خارج از دیدرسِ تله‌اسکرین شروع به نوشتن می‌کند و چندین بار جملهٔ مرگ بر برادر بزرگ را بر روی کاغذ می‌نویسد.

کتاب شاه لیر

نویسنده: ویلیام شکسپیر

نمایشنامه انگلیسی

مترجم: م.ا به آذین

تعداد صفحات: 148

ناشر: دات

کتاب رمان ویلیام شکسپیر شاه لیر

معرفی کتاب

شاه لیر، دردناک‌ترین تراژدی شکسپیر است. شکسپیر نمایشنامۀ شاه لیر را در سال ۱۶۰۶ می‌نویسد. برادلی، شکسپیر شناس و ادیب بزرگ انگلیسی، درباره این سوگ نمایش چنین می‌گوید: «شاه لیر همواره بعنوان بزرگترین اثر شکسپیر شناخته شده است.»

داستان، حكایت تیره‌ روزی‌های شاه سالخورده و كودنی است كه در واپسین روزهای عمر اموالش را میان سه دخترش تقسیم می‌كند.

شاه لير پير شده است و مي خواهد از قدرت كناره گيري كند. او تصميم مي گيرد كه قلمرو پادشاهي اش را بين سه دخترش تقسيم كند و بزرگترين سهم را به دختري بدهد كه او را بيش از ديگران دوست دارد. گونريل Gonreil و رگان Regan هر دو ابراز مي دارند كه او را بيشتر از هر چيز در دنيا دوست دارند و اين براي لير خوشايند است. براي كوردليا Cordelia، هيچ چيز وجود ندارد كه بخواهد آن را با عشق خود نسبت به پدرش مقايسه كند، حتي كلمات هم نمي توانند آن را بيان كنند. او صادقانه اما بي پرده سخن مي گويد و اين مطلوب لير نيست.

کتاب خشم و هیاهو

نویسنده: ویلیلم فاکنر

مترجم: بهمن شعله ور

ناشر: نگاه

تعداد صفحه: 416

رمان معروف خشم و هیاهو
معرفی کتاب

خشم و هیاهو رمانی در چهار روایت است. در این رمان چهار روز از زندگیِ خانواده‌یِ «کامپسون‌ها» از زبان چهار شخصیت متفاوت روایت می‌شود.

فاکنر در این رمان، فساد جامعه پهناور در سرزمین های جنوب را وصف کرده است.

عناوین داستان‌های فاکنر اغلب ذهنی است و معنایی شخصی را برای خود دارد که به طور کامل نیز در رمان آشکار نمی‌شود. اما خشم و هیاهو در این کتاب کلیدی واقعی است، زیرا رمان با کشف این مضمون سر و کار دارد که زندگی بی‌معناست.

داستان در مورد خانواده کامپسون و سرگذشت اعضای این خانواده است . آقاتی کامپسون مزرعه دار بزرگی است که به نوعی نیهیلیست می باشد. کارولین همسر او که تنها علاقه مند به پسر کوچکش می باشد. این خانواده 4 فرزند دارند. کونتین که پسری باهوش و حساس و در عین حال شیفته مرگ است. بنجامین که پسری عقب افتاده و در عین حال لال است. جاسن که پسری اقتصادی و خودخواه است. کدی تک دختر خانواده که به گفته فاکنر قهرمان اصلی کتاب است و قبل از ازدواج کردن، باردار می شود.

داستان پیچیده است و باید بسیار با دقت بخوانید تا از همه ماجرا سر در بیاورید. به خصوص که افراد با اسامی مشابه در نسل های مختلف در داستان وجود دارند یا افرادی هستند که تغییر نام می دهند و علاوه بر این برخی شخصیت های زن و مرد اسم یکسان دارند.

تنظیم: میترا نامجو

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها: - - -



نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

لطفا جای خالی را پر کنید







صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید