• ارسال کننده: علی یزدی مقدم
  • تاریخ انتشار: 2014 / 07 / 27

چگونه می توان یک کارگردان خوب شد؟

 

کارگردانی کنترل نیروی خلاقیت در مسیر تولید فیلم است و به عنوان پیوندی حیاتی بین تولید، تکنسین ها و تیم های دست اندرکار ساخت فیلم عمل می کند.  کارگردان برای تبدیل خلاقانه فیلم نامه به تصاویر و صدا ها در صفحه نمایش مسئولیت بزرگی بر عهده دارد او باید بتواند سبک و ساختار فیلم را در ذهن خود مجسم کند و آنگاه مانند یک گوینده داستان چیره دست و همچنین یک رهبر توامند همه عوامل را هدایت کند تا این تصویر ذهنی به صورت ملموسی به نمایش درآید.

آموزش کارگردانی

از جمله وظایف یک کارگردان می توان به انتخاب بازیگر، ویرایش فیلمنامه، انتخاب صحنه های فیلم برداری و ایجاد تغییرات لازم در آنها را نام برد. و البته کارهایی که مربوط به دنیای بیرون از فیلم می شوند ولی برای موفقیت یک فیلم ضروری هستند مانند: سرمایه گذاری و بازاریابی به عهده تولید کننده خواهد بود. کارگردان ها همچنین باید از محدودیت های مالی و زمانی در مسیر تولید فیلم آگاه باشند. و در بعضی موارد کارگردان ها چندین نقش را در مسیر تولید فیلم مانند کارگردان/تولید کننده یا کارگردان/ تولید کننده و نویسنده فیلمنامه بازی می کنند. برای اینکه یک کارگردان شوید باید تخیلی فوق العاده قوی داشته باشید به کار خود تعهد بالایی داشته باشید و همچنین زمان زیادی از وقت خود را به حرفه خود اختصاص دهید. در نهایت برای موفقیت یا شکست یک فیلم چه از نظر مالی و چه از نظر هنری اولین شخص مسئول کارگردان است.

مسئولیت های یک کارگردان

کارگردان ها ممکن است مجبور شوند خود فیلم نامه را بنویسند یا اینکه کسی را برای نوشتن آن استخدام کنند. یا ممکن است فیلم نامه ای آماده را به او بدهند تا آنرا کارگردانی کند. به هر حال کارگردان باید دید وسیعی داشته باشد و بتواند آینده را ببیند زمانی را که کار ساخت فیلم به اتمام خواهد رسید را مشخص نماید و راهی مشخص و عملی برای رسیدن به آن نقطه پایانی بچیند. در طول زمان پیش تولید کارگردان ها تصمیماتی حیاتی خواهند گرفت که از آن جمله می توان به انتخاب درست هنرپیشه ها، عوامل تولید و محل فیلم برداری شاره کرد. آنگاه کارگردان باید تمرین های قبل از فیلم برداری و پیش نمایش را آغاز کند و قبل از شروع فیلم برداری کارایی هنرپیشته ها را مورد ارزیابی قرار دهد. همچنین کارگردان باید از منظر فنی هم روند تولید را مدیریت کند کارهایی مانند، فیلم برداری، مهندسی صدا، نورپردازی، طراحی و جلوه های ویژه از آن جمله هستند.

در مرحله نهایی تولید، کارگردان همکاری نزدیکی با مسئولین هر یک از تیم ها دارد تا تمامی عوامل فنی برای فیلم برداری و ساخت فیلم آماده باشند و صحنه های فیلم برداری دقیقاً همانگونه که مد نظر اوست ساخته شده باشند. در تمام مراحل تولید فیلم کارگردان مسئول هدایت تیم برای دست یافتن به بهترین نتیجه ممکن است. کارگردان همچنین باید بتواند رضایت، انتظارات و نیاز های سرمایه گذاران را جلب کند.

مهارت های مورد نیاز برای کارگردانی

کارگردان باید دارای دید هنری فوق العاده قوی باشد و فردی خلاق باشد تا بتواند یک فیلم اصیل و در عین حال سرگرم کننده بسازد. داشتن تعهدی بسیار بالا و اشتیاق وافر برای کارگردانی یک فیلم ضروری است، همچنین باید بتواند چون رهبری قدرتمند و با اعتماد به نفس بالا همه عوامل را هدایت کند. یک کارگردان باید مرتباً تصمیمات جدیدی بگیرد اما باید قادر باشد کارها را به دیگران محول کند و با آنها همکاری صمیمانه ای داشته باشد. داشتن مهارت های بالای ارتباطی و روابط عمومی قوی برای کارگردانی ضروری است تا به کمک آن بتوان بهترین نتیجه را از عوامل فیلم گرفت.

کارگردان باید برای تیم تولید فیلم ایجاد انگیزه کند و برای آنها الهام بخش باشد. او باید فهم و درک بالایی از کل فرایند تولید فیلم چه از نظر فنی و چه از منظر هنری و قوه خلاقه داشته باشد. کارگردان باید ظرفیت بالایی برای ساعت ها کار سخت و طولانی را داشته باشد، به جزییات توجه داشته باشد، بتواند آرامش خود را در همه این شرایط حفظ کند تا تحت فشار بالایی که به او وارد می شود خوب فکر کند. و در نهایت یک کارگردان باید اعتماد به نفس بالایی داشته باشد و به موفقیت خود ایمان داشته باشد.

شرایط و تجارب مورد نیاز برای کارگردانی

هر چند دوره ها و کلاس های بسیار زیادی برای آموزش کارگردانی وجود دارند اما برای اینکه کارگردان شوید نیازی نیست که حتماً یکی از این مدارک را داشته باشید. مطالعه و داشتن دانش لازم درباره هنر و مهارت یافتن برای کارگردانی بسیار مهم هستند، اما این نقش را کسی می تواند به خوبی ایفا کند که همه چیز را با تجربه بیاموزد و با مطالعه مداوم به عمق کار پی ببرد. اطلاعات ادبی و هنری برای اینکه کارگردان خوبی باشید ضروری هستند. کارگردان علاوه بر اینکه باید مانند یک مدیر کلی نگر باشد نباید از جزییات غافل شود و نیاز است که همه صحنه ها و افکت ها را با وسواس بالا مورد بازبینی قرار دهد. نوشتن یک فیلم نامه، کارگردانی یک فیلم کوتاه یا یک فیلم آماتوری نقطه شروع خوبی هستند. همچنین داشتن تجربه و دانش بالا درباره تجهیزات و فناوری روز بسیار حیاتی است و یک کارگردان قدرتمند باید درباره آنها و نحوه کار تجهیزات پیشرفته دانش خود را به روزرسانی کند و بتواند از آنها  دربرابر هنرپیشگان به خوبی استفاده کند.

بسیاری از کارگردان های بزرگ با کارهایی مانند هماهنگ کننده یا انجام کارهای اداری مربوط به فرایند تولید فیلم شروع کرده اند تا تجربه لازم را بدست آورند. نگاه کردن به کار و نحوه عملکرد کارگردان های بزرگ در حالیکه باید خود را وقف مراحل تولید فیلم نمایید در این رقابت خشن و بی رحمانه ای که در دنیای کارگردانی وجود دارد کاری دشوار ولی امری واجب است.

ترجمه و تحقیق: علی یزدی مقدم

مطالب مرتبط:

 

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها: -



  1. سلام و خسته نباشید ….من مدرکم دیپلم کامپیوتر هست و آرزوم اینه بتونم کارگردان بشم برای این رفتم با نرم افزار های پریمیر و افتر افکت زیاد کار کردم .درسته مدرکم پایینه ولی به خدا خیلی مهارت دارم در این زمینه …خواهش میکنم اگه از دستتون کاری بر میاد دریغ نکنید.ممنون میشم جوابمو به ایمیلم ارسال کنید …

نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

لطفا جای خالی را پر کنید







صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید