• ارسال کننده: زهرا صانعی
  • تاریخ انتشار: 2017 / 08 / 26

راهنمای مصرف داروی لووکسین (لووتیروکسین سدیم)

قرص لووکسین (50،75،100) میکروگرم- (لووتیروکسین سدیم)

لووتیروکسین (به انگلیسی: Levothyroxine)

لووتیروکسین چیست؟

لووتیروکسین یک داروی تیروئید است، جایگزین هورمونی می شود که به طور معمول توسط غده تیروئید برای تنظیم انرژی و متابولیسم بدن تولید می شود. لووتیروکسین زمانی تجویز می شود که تیروئید به اندازه کافی از این هورمون به تنهایی تولید نمی شود.

لووتیروکسین در درمان کم کاری غده تیروئید، گواتر و کرتینیسم نوزادان مصرف می‌شود.

راهنمای مصرف داروی لووکسین

راهنمای عمومی برای مصرف صحیح دارو: این دارو برای بیماری فعلی شما تجویز گردیده است، لذا از مصرف آن در موارد مشابه و یا توصیه آن به دیگران خودداری نمائید.

قبل از مصرف این دارو در موارد زیر با پزشک خود مشورت نمائید:

وجود هر نوع حساسیت به لووتیروکسین، غذا، مواد محافظ و رنگ ها.

در صورت بارداری و شیردهی.

در صورت مصرف داروهایی مانند: آمفتامین ها، داروهای ضد انعقاد، داروهای سرکوب کننده اشتها، کلستیرامین، کلستیپول، داروهای مورد مصرف در آسم و یا مشکلات تنفسی، داروهای مصرفی در سرماخوردگی، مشکلات سینوس، تب و یا آلرژیها.

در صورت داشتن سابقه ابتلاء به بیماری های زیر:

دیابت ملیتوس، بیماری های قلبی- عروقی، هایپرتیروئیدیسم، افزایش فشار خون، فعال نبودن غده فوق کلیوی و فعال نبودن غده هیپوفیز.

نکات قابل توجه به هنگام مصرف دارو:

این دارو را فقط طبق نظر پزشک مصرف نمائید.

بهتر است در فواصل زمانی مشخص به پزشکتان مراجعه کنید تا بهبودی شما مورد بررسی قرار گیرد.

قبل از هر گونه عمل جراحی، حتی جراحی های دندانپزشکی و یا هر درمان اورژانسی، پزشک معالج را از مصرف این دارو مطلع سازید.

هیچ داروئی را بدون اطلاع پزشک معالجتان همزمان با این دارو مصرف نکنید.

اگر مصرف یک دوز این دارو را فراموش نمودید به محض به یاد آوردن، آن را مصرف نمائید ولی چنانچه زمان به یاد آوردن شما همزمان با مصرف دوز بعدی بود فقط یک دوز را مصرف نمائید و از دو برابر نمودن دوز، خودداری نموده و بقیه را طبق روال مصرف نمائید.

بهتر است این داروها را صبح ها به فاصله نیم تا یکساعت قبل از صبحانه مصرف نمود و تا 4 ساعت بعد، از مصرف داروهایی که با جذب لووتیروکسین تداخل دارند اجتناب نمود. (مانند آنتی اسیدهای حاوی آلومینیوم و منیزیم، سایمتیکون، کلستیرامین، کلسیم کربنات، کی اگزالات، فروس سولفات (آهن)، سوکرالفیت)

جهت نوزادان و کودکانی که قادر به خوردن قرص نیستند، مقدار تجویز شده از قرص را به صورت تازه خرد نمایید و در حدود 5 تا 10 سی سی آب حل کنید و تمام محلول را بخورانید.

مقدار مصرف دارو

مقدار مصرف صحیح هر دارو را پزشک تعیین می کند ولی مقدار مصرف معمول این دارو به قرار زیر است:

بزرگسالان: در هیپوتیروئیدی دوز معمول 1.7mcg/kg/day است و در موارد هیپوتیروئیدی شدید درمان با 12.5 تا 25 میکروگرم در روز آغاز می شود که بتدریج هر 2 یا 4 هفته یکبار به همراه انجام آزمایشات لازم، می توان به میزان 25 میکروگرم در روز به آن افزوده تا TSH به سطح نرمال برسد.

کودکان: توصیه می شود محاسبه دوز دارو بر اساس وزن بدن و طبق جدول زیر انجام شود و در ادامه باید بر اساس پاسخ بالینی بیمار و پارامترهای آزمایشگاهی تنظیم دوز نمود.

0 تا 3 ماهگی

10-15 mcg/kg/day  

3 تا 6 ماهگی

8-10 mcg/kg/day

6 تا 12 ماهگی

6-8 mcg/kg/day

1 تا 5 سالگی

5-6 mcg/kg/day

6 تا 12 سالگی

4-5 mcg/kg/day

بیشتر از 12 سالگی با عدم رشد کافی و عدم بلوغ

2-3 mcg/kg/day

بیشتر از 12 سالگی با عدم رشد و بلوغ کامل

1.7 mcg/kg/day

سالمندان: در افراد بالای 50 سال شروع درمان 25 تا 50 میکروگرم در روز است که در صورت نیاز در فواصل 6 تا 8 هفته ای مقدار دارو تا رسیدن به حد مطلوب افزایش می یابد.

بیماران قلبی: با سن بالای 50 سال شروع درمان 12/5 تا 25 میکروگرم و در کمتر از 50 سال شروع درمان 25 تا 50 میکرو گرم در روز است که در صورت نیاز در فواصل 6 تا 8 هفته ای مقدار دارو تا رسیدن به حد مطلوب افزایش می یابد.

عوارض جانبی

هر دارو به موازات اثرات مطلوب درمانی ممکن است باعث بروز عوارض ناخواسته نیز بشود. اگر چه همه این عوارض در یک فرد دیده نمی شود، لیکن در صورت بروز هر یک از عوارض زیر با پزشک مشورت نمائید.

سردرد شدید در اطفال، راش پوستی، تغییر در اشتها، تغییر در سیکل ماهیانه، اسهال، تب، لرزش دست، سردرد، افزایش حساسیت به گرما، افزایش تعریق، اشکال در به خواب رفتن، استفراغ، کاهش وزن، گرفتگی پا، تحریک پذیری، احساس سرما، یبوست، خشکی پوست، درد عضلانی، خواب آلودگی، احساس خستگی و افزایش وزن.

مصرف در بارداری:

مصرف مقادیر مناسب از لووتیروکسین هیچگونه عوارض جانبی را بر روی جنین نشان نداده است. با اینحال ممکن است پزشک معالج مقدار مصرف شما را در دوران بارداری تغییر دهد. بنابراین بهتر است در طول بارداری با پزشک معالج در تماس باشید.

مصرف در شیردهی:

مصرف مقادیر مناسب از لووتیروکسین هیچگونه عوارض جانبی برای نوزاد شیرخوار نشان نداده است.

شرایط نگهداری:

دارو را در دمای زیر 30 درجه سانتی گراد، در ظروف مقاوم به نور و دور از رطوبت نگهداری نمائید.

از نگهداری داروهای تاریخ گذشته خودداری کنید.

دارو را دور از دسترس اطفال قرار دهید.

تهیه و تنظیم: زهرا صـانعی

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها: - - - -



 

در یاد بگیر دات کام مشترک شوید و آخرین مطالب را در ایمیل خود دریافت نمایید

  1. سلام من دو سه روزه که دارم لووکسین مصرف میکنم احساس کاهش تمرکز دارم چون واسه کنکور میخونم تمرکزم خیلی مهمه به نظرتون اکر ادامه بدم بهتر میشم یا باید دارومو قطع کنم ؟کم کاری حادی ندارم وبدون مصرف برام مشکل زیادی پیش نمیاد

نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.




بستن تبلیغات

تبلیغات اینترنتی در یاد بگیر دات کام



صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید