• ارسال کننده: زهرا صانعی
  • تاریخ انتشار: 2017 / 08 / 27

کسب ثروت و موفقیت به کمک اثر دومینو

نسخه صوتی

احتمالا با بازی دومینو آشنا هستید که با چیدن یک سری اشیاء در کنار هم و انداختن اولی، همه آنها، یکی پس از دیگری خواهند افتاد یا تغییر وضعیت خواهند داد. آنچه امروز می خواهم درباره آن صحبت کنم یک پدیده روانشناسی است که می تواند در زندگی هر کدام از ما تاثیرگذار باشد و با آموختن آن بتوانیم به صورت ناخودآگاه به سمت موفقیت و ثروت پیش برویم.

کسب ثروت و موفقیت به کمک اثر دومینو

اثر دومینو چیست؟

اثر دومینو با رفتارها و عادت های ما سر و کار دارد وقتی یک عادت بد را تغییر می دهید و رفتاری مثبت را جایگزین می کنید در حقیقت در حال فعال کردن یک سلسله کارها در ناخودآگاه خود هستید. به عنوان مثال تحقیقاتی که در سال 2012 میلادی در دانشگاه نورت وسترن روی افرادی که تصمیم گرفته بودند زمان های نشستن بیهوده خود را با ورزش جایگزین کنند نشان داد که آنها بدون تصمیم قبلی، خود به خود کالری و چربی کمتری مصرف می کردند. این همان اثر دومینو است که در آن یک عادت منجر به عادت بعدی می شود.

اثر دومینو در مورد عادت های بد هم صدق می کند به عنوان مثال افرادی که عادت دارند مدام گوشی خود را چک کنند، با یک نگاه به صفحه شروع می کنند آنگاه به شبکه ها ی اجتماعی و گروههایی که در آن عضو هستند سر می زنند از این سو به آن سو این مطلب را برای آن یکی می فرستند و آن عکس یا فیلم را دانلود می کنند و همینطور سلسه وار درگیر می شوند به گونه ای که زمان زیادی را با بیهوده پرسه زدن در این شبکه ها می گذرانند، معمولا یک نگاه به گوشی به طور میانگین 20 دقیقه وقت افراد را تلف می کند.

به تعبیر پروفسور فاگ «شما نمی توانید فقط یک رفتار خود را تغییر دهید. رفتارهای ما به یکدیگر وابسته هستند و زمانی که یک رفتار را تغییر می دهید به طبعیت از آن، دیگر رفتارها هم تغییر می کنند.»

اثر دومینو بر تعهد و پایداری شما دست می گذارد. وقتی که مردم خود را به هدف یا حتی کاری کوچک متعهد می کنند شانس بالایی برای موفقیت دارند چون آنها در این تعهد تصویری از خود می بینند و تمام تلاش خود را به کار میگیرند.

قوانین استفاده از دومینو

اثر دومینو چیزی نیست که در درون شما رخ دهد بلکه شما می توانید آن را ایجاد کنید. در حقیقت زنجیره ای از عادت های خوب است که با انجام کارهایی مثبت در شما ایجاد خواهند شد و منجر به موفقیت های بزرگتر خواهد شد.

برای استفاده عملی از این پدیده در زندگی واقعی سه قانون اثر دومینو را برای شما بیان می کنم:

الف) با کارهایی شروع کنید که به آن ها علاقه بیشتری دارید. با رفتارها و کارهای کوچک شروع کنید و مداومت به خرج دهید. همچنین به رفتار افرادی که می خواهید مانند آن ها باشید توجه کنید. مهم نیست کدام دومینو اول می افتد!

ب) از انرژی که با انجام هر کار کوچک کسب می کنید برای انجام کار بعدی استفاده کنید لذت تمام کردن کار به شما انرژی فوق العاده می دهد که به کمک آن می تواند به مرحgه بعد بروید و به این ترتیب احساس تعهد بیشتر خواهید داشت چون اکنون تصویر بهتری از خود در ذهنتان دارید.

ج) وقتی شک و تردید به سراغ شما می آید کارها را به قسمت های کوچکتر تقسیم کنید. روی درست انجام دادن کارهای کوچک تمرکز کنید و تلاش کنید آنها را مدیریت کنید. اثر دومینو درباره پیشرفت شما صحبت می کند نه نتایجی که به دست می آورید. به سادگی انرژی کسب شده در هر مرحله کوچک را جذب کنید و از آن استفاده کنید. اجازه دهید فرآیند، کار خود را انجام دهد و به صورت خودکار مرحله بعد را فعال نماید.

وقتی یک عادت به شما کمک نمی کند احتمالا یکی از قوانین بالا رعایت نشده است. رفتارهایی که شما را بیشتر هیجان زده می کند انتخاب کنید، موفقیت با شماست!

علی یزدی مقدم

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها:



  1. مثل همیشه عالی بود. ممنون

نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

لطفا جای خالی را پر کنید







صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید