• ارسال کننده: میترا نامجو
  • تاریخ انتشار: 2017 / 08 / 31

سفرنامه جزیره بالي

بالی زیبا ترین و مشهورترین جزیره اندونزی است که در جنوب خط استوا بین جاوه در غرب و لومبوک در شرق، قرار گرفته است.
فواصل هوایی این جزیره تا جاکارتا حدود 2 ساعت و تا تهران با محاسبه توقف بین پروازی در شهرهای دوحه، کوالالامپور و یا سنگاپور حدود 15 ساعت می باشد.

سفر نامه بالی

این سفرنامه در تیر ماه سال هزارو سیصد و نود و شش طی سفر به این خطه، جمع آوری شده است و تمام جزئیات سفر و تجربه شخصی بنابر آنچه که اتفاق افتاده بیان می گردد.

پرواز، ساعت 8 شب از فرودگاه بين المللي امام به سمت فرودگاه مالزي انجام شد. اير لاين پرواز ما اير ارشيا بود، پروازي با كيفيت بسيار پايين و فاصله بسيار كم صندليها، بليط هاي ما مشمول دو وعده شام و صبحانه بود ولي برخي از مسافران در ازاي دريافت غذا بايد پول پرداخت مي كردند.

پرواز ما به مالزي صبح رسيد و ما ساعتهای خود را به وقت محلي تنظيم كرديم و ساعت دوازده و سی دقیقه ظهر به وقت مالزي (اختلاف زمان 4 ساعت) در فرودگاه كوالا فرود آمديم و بلافاصله وارد سالن ترانزيت شده و در صف چك اين ايستاديم، صفي بسيار طولاني كه تقريبا 2 ساعتي به طول انجاميد و بعد از تحويل گرفتن چمدان ها بلافاصله به سمت خروجي فرودگاه جهت مراجعه به ترمينال 1 رفتيم و براي اين كار مجبور بوديم دلارها را چنچ كرده و با مترو فرودگاهي بين ترمينال يك و دو كوالا جابجا شويم بعد از ورود به ترمينال 1 باز در صف خروجي بين فرودگاهي قرار گرفته و خلاصه بعد از چهار ساعت تلاش بي وقفه جهت سوار شدن به هواپيماي مالزي (ماليندو) به سمت بالي به راه افتاديم طول سفر سه ساعت و نیم بود و پرواز ماليندو کوتاه ولي با كيفيت خوبي بود.

سفرنامه جزیره بالی اندونزی

ساعت هشت و سی دقیقه شب به وقت اندونزي به فرودگاه بالي رسيديم و اختلاف ساعت بين اين دو كشور نيم ساعت بود فرودگاه بالي بزرگ بود و فاصله زيادي بايد مي رفتيم تا در صف كنترل پاسپورت قرار مي گرفتيم خلاصه بعد از انجام تمام مراحل به خارج از فرودگاه رسيديم و ماشين استقبال فرودگاهي جهت انتقال ما به هتل منتظر بودند (آژانس توريستي ايندو پرشيا).
اولين موضوعي كه جلب توجه مي كرد فرمان راست ماشين ها بود.
هتل ما در منطقه نوسدوعا بود منطقه اي آرام به دور از هياهو، و فاصله تا فرودگاه در حدود 20دقيقه بود بالي شهری كوچك با ترافيك زياد مي باشد و تا چشم كار مي كند موتور سوار ها را مي بينيد.

هوا در طول روز گرم، ولي شب ها هوا خوب بود، به سمت هتل راه افتاديم.

سبك بالي در مجموع خيلي شبيه تايلند مي باشد و كساني كه به تايلند يا مالزي سفر کرده باشند با همان سبك مواجه خواهند شد.
اسم هتل ما نسودوعا بيچ بود، هتل هاي 5 ستاره بالي خيلي شبيه هم مي باشد ما بعد از چك اين از پرواز طولاني خسته بوديم.

روز اول:

روزاول ليدر خانم اوي كه دختر اندونزيايي بود جهت هماهنگي تماس گرفتند (ايشان به زبان فارسي مسلط بود و در پرس جوها متوجه شديم عمه ايشان زن سفير بودند و فارسي را از عمه ياد گرفتند) و گفتند روز اول خودتان به گشت و گذار بپردازيد و روز دوم جهت هماهمنگي مراجعه مي كنند ضمن اينكه برنامه هاي تور را براي ما تلگرام كردند.

از اينكه روز اول اوي نيامد ما بسيار تعجب كرديم و به نظر اصلا برنامه ريز خوبي نبود و يا مثل ليدر تورهاي ساير كشور ها كه در تمام تورها در كنار مسافران هستند، نبود و ما به جز يكي دو بار اصلا اوي را نديدیم. در ضمن اگر سوال و مشكلي به وجود مي آمد از طريق تلفن راهنمايي مي كردند.
ما بعد از صرف صبحانه تاكسي گرفته و به مركز خريد ديسكاوري رفتيم تمام مركز خريد ها wifi free داشتند ابتدا مقداري پول چنچ كرديم.

نکته: بايد در تبديل پول دقت كنيد و پول هايتان را در جاهاي معتبر تعويض كرده و رسيد دريافت كنيد.

مركز خريد ديسكاوري زياد جالب نبود و ما به مركز خريد مالي بالي گالريا رفتيم در مجموع آنجا هم زياد جالب نبود و ما براي نهار رفته و به هتل بازگشتيم.
تمام راننده هاي تاكسي تور پيشنهاد مي كنند.

و ما در تصميم مردد بوديم چون بعضي از سفرنامه را قبل سفر مطالعه كرده بوديم كه نوشته بود چنانچه خودتان تور از بيرون بگيريد ارزان تر مي شود در عمل واقعا خيلي فرقي نمي كرد پيشنهاد من اين است كه از همان گشت هاي تور استفاده كنيد خيالتان راحتتر است. و ضمن اينكه قيمت بعضي از تورهاي ارائه شده توسط خانم اوي ارزانتر بود.
ما عصر به مركز خريد بالي كالكشن در نزديكي هتل رفتيم كه مملو از انواع غذاهاي اندونزيايي بود.

سفرنامه جزیره بالی

مرکز خرید بالی

 از هتل ها به سمت بالي كالكشن سرويس رفت و برگشت رايگان موجود بود و تا ساعت 10 اتوبوس در رفت آمد بود و همچنين پياده تا بالي كالكشن در حدود 20دقيقه طول مي كشد.
بالي كالكشن يك فضاي سر باز متشكل از انواع رستوران ها و مغازه جهت خريد بود.

پیتزای مخصوص بالی

نوعی پیتزای مخصوص

روز دوم

خانم اوي بعد از صبحانه مراجعه كرده و ما را به تور شهري رايگان شامل ديدن منطقه ابوود و صنايع چوبي و مراكز قهوه بردند.

بعد از مسافتي طولاني به منطقه ابود وارد شديم، كارگاه صنايع چوبي شامل انواع سبد و ساري و … كه خريد از آنجا جالب بود و بعد از آن به باغي رفتيم كه مراحل توليد قهوه را توضيح مي دادند و يك نوع حيوان كه قهوه هاي خاصي را توليد می کرد ( يك نوع قهوه را مي خورد و مدفوع حيوان تبديل به قهوه اي مي گردد كه جزء گران ترين قهوه هاي دنيا مي باشد) و در نهايت اتاقي براي خريد قهوه بود.

صنايع چوبي بالی در منطقه ابوود

كارگاه صنايع چوبي منطقه ابود

مراکز خرید قهوه

مراکز تهیه و خرید قهوه

ما در راه برگشت در منطقه كوتا براي نهار پياده شديم خياباني به نام لگاي كه مملو بود از بارها، در دو سمت خيابان و انوع مغازه ها با سبك يك شكل، مخصوص فروش پيراهن هاي نخي بودند و بعد از خوردن نهار در كي اف سي جهت بافت مو مراجعه كرديم و انواع خدمات ماساژ بافت مو و تتو در خيابان به وفور مشاهده مي شد كه بايد تخفيف 70درصدي از آنها گرفت.

غذاهای جزیره بالی

هديه خدايان

نكته جالب توجه، بسته اي بود كه در سبد ها مي گذاشتند براي بركت روزانه و در كنار مجسمه خدايان قرار مي دادند

غذاهای اندونزیایی

 روز سوم كشتي كروز

صبح روز بعد سريعا آماده شده و ساعت 9 تاكسي براي كشتي كروز به دنبال ما آمد بليط هاي كشتي كروز سه نوع مي باشند دستبند زرد كه حق ورود به جزيره نداشتند، دستبند آبي كه با قايق ديگري وارد جزيره مي شدند و دستبند قرمز.
ورودي كشتي كروز 100 دلار براي هر نفر بود.

مسافرت به جزیره بالی

بعد از حركت كشتي پس از دو ساعت به وسط اقيانوس رسيده و كشتي ديگري جهت انتقال به جزيره آمد و ما را به جزيره منتقل كرد آنجا كليد كمد هايي براي گذاشتن وسايل، تحويل هر فرد مي شد و برنامه هاي زيادي توسط تور ارائه ميشد.
برنامه اول، گشت در داخل روستا كه اصلا جالب نبود زمان كل گشت يك ربع با ماشين تا داخل روستا بود و دوباره بايد برمی گشتيم (بازديد از روستاي ماقبل تاريخ) در مجموع روستا مثل همان ساحلي بود كه پياده شديم و فرقي نمي كرد.

سفر به جزیره ای در اندونزی

و برنامه دوم كشتي سمي بود كه ساعت هاي خاص حركت مي كرد بازديد كشتي شيشه اي زير اقيانوس كه جالب بود.

غواصی در جزیره اندونزی

غواصي روي آب رايگان بود و غواصي پيشرفته دايوينگ كه فري نبود بنانا و استخر واليبال آب نیز به همچنین.

غذا باربيكيو راس ساعت یک و سی دقیقه ظهر که شامل انواع كباب ها بود و همه عطر خاصي داشتند.

خلاصه ما از بازي هاي آبي كمي استفاده كرده و ساعت 4 به كشتي كروز برگشتيم داخل كشتي پذيرايي چاي، قهوه، كيك و موسيقي زنده بود، سپس ساعت 6 به هتل رسيديم و استراحت كرديم.

روزچهارم

ما خانم اوي را فقط روز دوم ديديم و كلا روزهاي بعد فقط تاكسي به دنبال ما آمد و خودمان با تاكسي هماهنگ كرديم براي ديدن 3 معبد، معابد مادر، تاناهوت و مزارع برنج معبد و يك معبد ديگر عازم شدیم.
فاصله معبد مادر راهي پر پيچ و خم و با جنگل بسيار زيبا و دور، در منطقه ابود بود (تقريبا در حدود 3ساعت) در اين معبد چنانچه شلوارك به تن داريد بايد از ساري استفاده كنيد.

ليدر توضيحات معبد را داد سه معبد در كنار هم و معبد اصلي معبد شيوا بود كه اجازه داخل شدن به آن را با شرايط و لباس خاص مي دادند ولي معبد از بيرون كاملا پيدا بود.

معبد مادر

معبد شیوا

معبد مادر بالی

معبد مادر

معبد آب

معبد آب

در تصویر زیر معبدی را می بینید که مردم برای دیدن غروب آفتاب به آنجا می روند.

معبد جزیره بالی

معبد Batu Bolong

بعد از آن معبد ديگري رفتيم و در نهايت از كنار مزارع برنج پلكاني عبور كرده و به معبد تانالوت رسيديم معابد بسيار زيبا بودند.

مزارع برنج پلكاني

در راه برگشت از كنار كوه آتشفشان رد شديم (بابت عكس گرفتن پول دريافت مي كردند) و نهار را در رستوراني بوفه آزاد خورديم.

نكته: هزينه درمان در اين كشور بالا مي باشد و درمانگاه يا كلينيك نسبت به بيمارستان هزينه بسيار پايين تري دارند و توصيه مي شود رسيد مهمور بيمارستان به همراه گزارش شرح حال و پرداخت پول را گرفته تا از بيمه مسافرتي بتوانيد (هزينه درمان را از شركت بيمه بگيريد) بيمارستان BIMC در منطقه نوسادوعا مي باشد.

روز پنجم

روز پنجم ما به علت خستگي در هتل مانديم از امكانات هتل استخر و فضاي بسيار زيبا، ماساژ، دريا و اقيانوس استفاده كرديم و شب براي ديدن رقص آتش به معبد الن داهو رفته ولي متاسفانه بليط تمام شد و از معبد ديدن كرديم براي شام به منطقه جيمباران رفتیم. قيمت غذاهاي دريايي در بالي مناسب مي باشند.

استخر هتل

روز ششم سافاري

تور سافاري هم از اوي تهيه كرديم و قيمت تور از بيرون مناسب تر بود سافاري هم در منطقه ابود بود اوی يك فايل صوتي از برنامه سافاري كه يكي از مسافران ارسال كرده بود براي ما فرستاد كه راهنمايي هاي كامل داشت، ما پكيچ لئو پارد را خريديم و قيمت آن 1.440.000 روپيه بود در حدود 100 دلار، حتما در سافاري كفش راحت داشته باشيد هوا گرم بود و مرتب احساس تشنگي داشتيم همچنين سرعت عمل مهم است و هر شوي تمام مي شود بايد براي شوي ديگر مراجعه كرد چون ساعت هاي زمانبندي دارد.

تور سافاری جزیره بالی

برنامه هاي سافاري:
  • سافاري با ماشين در جنگل كه با پكيچ لئوپاد هر چه قدر كه دوست داشتيد مي توانستيد از سافاري جنگل استفاده كنيد.
  • شوي شانپانزه
  •  شوي ببر با قصه سرايي از داستان هاي زندگي مردم اندونزي شوي
  • فيل سواري و دو تا عكس رايگان
  • غذاي وي اي پي
  • رقص بالي
  • دو كوپن جايزه شامل كلاه و تي شرت
تور سافاری
روز هفتم

ساعت 11 چك اوت بود و برگشت به ايران در فرودگاه بالي با مشكل مواجه شديم تور در گرفتن روزهاي ويزا اشتباه كرده و مجبور به پرداخت 300.000 روپيه جهت ويزاي يك روزه شديم ويزاي ما به جاي هشت روزه 7روزه صادر شده بود و بعد از اينكه رسيد گرفتيم، جريمه توسط تور در ايران به ما عودت داده شد و کمی وقت تلف شد پرواز به سمت مالزي و در نهايت پرواز به سمت ايران و باز ترمينال 1 دوباره به ترمينال 2 و پرواز به سمت ايران .

بالی یکی از جزایر کشور اندونزی هست که برخلاف جاکارتا که بیشتر مردم مسلمان هستند در بالی 90 درصد هندو هستند. بالی جزیره کوچکی از بزرگترین مجمع الجزایر جهان یعنی کشور اندونزی است. این جزیره دو اقیانوس آرام و هند را به هم ‏پیوند داده است، این جزیره که مساحتی بالغ بر ۵۶۲۰ کیلومتر مربع را پوشش داده است، از لحاظ آتش فشانی فعال بوده و خاک آن برای کشاورزی بسیار حاصلخیز است.
این جزیره دارای مناطق مختلفی است که از معروف ترین نقاط آن کوتا (KOTA) و اوبود (UBUD) و منطقه لوكس نوسادوا است.
منطقه لوکس نوسادوا به معناي جزيره دوم است كه بهترين هتل هاي بالي در آنجا مي باشد منطقه اي آرام ولوكس که اكثر نشست هاي بين المللي دنيا در هتل هاي اين منطقه انجام مي شود و برخلاف كوتا كه منطقه شلوغ با بافت روستايي مي باشد، نوسادا منطقه شيكی مي باشد كه سواحل آن رتبه 5 در دنيا را دارد.
بهترین فصل مسافرت به بالی تابستان است.

  نكاتی در خصوص خريد بليط بالي

جزء مدارك لازم براي سفر به بالي، ارائه پرينت حساب به ازا هر نفر 10 ميليون تومان مي باشد و صدور ويزاي بالي در حدود دو هفته زمان احتياج دارد.

نكته: حتما بعد از اينكه ويزاي شما صادر شد مدت زمان ويزا را چك كنيد (مشكلي كه براي برخی مسافران وجود آمد این بود که ويزا به جاي 8 روز، 7 رزوه صادر شده بود و در زمان برگشت از بالي، مجبور به پرداخت جريمه 300.000 هزار روپيه شدند كه با اخذ رسيد از فرودگاه بالي در ازاي پرداخت جريمه، مبلغ توسط تور در ايران عودت داده شد)

دو مسير پروازي براي سفر به بالي

از فرودگاه ايران پرواز مستقيم براي بالي_اندونزي وجود ندارد و به دو صورت مي توان به بالي سفر كرد.
1-مسير اول پرواز به دوحه قطر و از قطر به بالي
2-مسير دوم پرواز به كوالا مالزي و از مالزي به بالي

نكته در خصوص اير لاين هاي انتخابي

ايرلاين اير ارشيا (اير آسيا) يكي از پرواز هاي ارزان قيمت مي باشد و معمولا پذيرايي در اين اير لاين به صورت رايگان وجود ندارد مگر در بليط شما درج شده باشد فاصله صندلي ها بسيا كم و در مجموع با توجه به طول زمان پرواز كه تا مالزي در حدود هفت و نیم ساعت مي باشد پرواز با سختی هایی همراه است.
پرواز قطري يكي از بهترين اير لاين هاي دنيا مي باشد، قطعا پرواز راحت تر و بهتري را تجربه خواهيد كرد.

نكته: دقت كنيد در پرواز هايي كه انتخاب مي كنيد و بايد ترانسفر فرودگاه انجام شود، چمدان هاي شما با خود ايرلاين جابجا شود و مجبور به گرفتن آن و تحويل به اير لاين بعدي نباشيد، همچنين اگر در مسير اير لاين مالزي قصد ادامه سفر به بالي را داريد بدون هيچگونه توقف در فري شاپ، در صف ورودي ها منتظر بمانيد (چون يك بار باید در مالزي مُهر ورود بر روي پاسپورت شما بخورد و بعد از تحويل گرفتن چمدان ها مجددا ترمينال عوض كرده كه با استفاده از مترو بايد در فرودگاه جابجا شده و به ازا هر نفر 2 رينگت مالزي پرداخت كنيد و از ترمينال دو به يك جابجا و بايد پول چنچ (تبدیل ارز) نموده كه البته صرافي در قسمت هاي فرودگاه موجود مي باشد.) و مجددا در صف خروجي از مالزي قرار بگيرد.)

هتل نوسه دوآ بيچ

نكات جالب توجه
  • سفر به كشور هاي آسياي جنوب شرق شبيه به هم هستند نوع آب هوا مناظر و حتي قيافه مردمان
  • بيشترين توريست بالي استراليايي ها، چيني ها، هندي ها بودند و استراليايي ها جهت موج سواري، بالي را انتخاب مي كردند.
  • در بالي كف زني رايج هست! هنگام تبديل پول مواظب باشيد.
  • در بالي مناظر بكر و بسيار زيبا وجود دارد
  •  مصرف دستمال كاغذي و پلاستيك جات بسيار كم بود و در رستوران ها كم ديده مي شد.
  • از ميوه هاي اندونزي حتما بخوريد طعم منحصر به فرد همان منطقه را دارد.
  •  بالي به آن صورت چيزي براي خريد ندارد پس بيشتر از مناظر و اقيانوس لذت ببريد
  • در هر خانه “بت خانه اي” وجود دارد با نماي تجملاتي طلايي رنگ بنابراين كل شهر از معابد خانگي پر است.
  •  مردم اندونزي بسيار مهربان هستند و تقريبا همه تاكسي های بالي، زبان انگليسي را می دانند.
  •  بالي شهری بسيار كوچك با بافت روستايي مي باشد.
  •  منطقه كوتا بسيار شلوغ با بافت تقريبا روستايي مي باشد.
  •  در فصل گرم همه موتور سوارها از كاپشن استفاده مي كنند كه جاي تعجب داشت!
  •  در بالي پوشش لباس توريست ها شلوارك كوتاه و تاپ بود.

الف اسدی

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها:



نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

لطفا جای خالی را پر کنید







صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید