• ارسال کننده: زهرا صانعی
  • تاریخ انتشار: 2017 / 09 / 03

مقایسه رشد توئیتر با درآمد آن

توئیتر پس از فیسبوک به عنوان دومین شبکه اجتماعی پرطرفدار در جهان به شمار میرود. این شبکه اجتماعی در سال 2006 در سانفرانسیسکو تاسیس شد و در آن، کاربران اجازه یافتند که 140 حرف را به عنوان پیام متنی برای لیست فالوورهایشان بفرستند یا توییت کنند. اگر کنجکاوید بدانید که در سال 2016 وضعیت سود و زیان این شبکه اجتماعی چگونه بوده است با مقاله زیر همراه شوید.

نمودار رشد کاربران توئیتر

همچنانکه سوددهی توئیتر سیر نزولی دارد، رشد توئیتر همچنان صاف و خطی باقی خواهد ماند.

توئیتر گزارش درآمدی سه ماهه دوم سال 2016 خود را منتشر کرد، این گزارش داستانی را روایت می کند که قبلا بارها شنیده ایم. با نام رشد خطی و زیان خالص. برای سه ماهه دوم سال 2016 یعنی تا پایان 30 ام ژوئن، میزان درآمد توئیتر 602 میلیون دلار و میزان زیان خالص آن 107 میلیون دلار بوده است و این درحالیست که میزان درآمد توئیتر در سه ماهه چهارم سال 2015، 710 میلیون دلار بوده است یعنی کاهش 107 میلیون دلاری نسبت به سال گذشته. تعداد کاربران فعال این سرویس نیز نسبت به فصل گذشته (سه ماهه اول سال 2016) که 310 میلیون کاربر فعال در ماه بود رشد 3 درصدی داشته و به 313 میلیون کاربر فعال در ماه رسیده است. با اینکه تعداد کاربران فعال توئیتر در این فصل افزایش یافت اما درآمد آن کماکان رو به کاهش است.

درآمد توئیتر از کجاست؟

منبع اصلی درآمد توئیتر همانند بسیاری از سرویس ها و شبکه های اجتماعی دیگر از محل تبلیغات است (عمدتا از آن برای تبلیغ برنامه‌های تلویزیونی، مانند مراسم اسکار، نیز استفاده می‌شود.) بطوریکه از 602 میلیون دلار درآمد کسب شده توئیتر در این فصل، 535 میلیون دلار آن از محل تبلیغات به دست آمده است و 89 درصد از درآمد تبلیغات را نیز تبلیغات موبایلی به خود اختصاص داده است. درآمد توئیتر از طریق تبلیغات نسبت به سال گذشته رشد 18 درصدی را تجربه کرده است. آدام باین (Adam Bain) مدیر ارشد عملیاتی توئیتر (COO)، خاطر نشان کرد ویدیو، اصلی ترین مکانیزم کسب درآمدهای تبلیغاتی است.

پس از ارائه این گزارش مالی، توئیتر برای افزایش درآمد خود تدابیری اندیشیده است از جمله تاکید بر گسترش ویدئوهای زنده، بالاخص در زمینه رویدادهای ورزشی و سیاسی. ضمن اینکه، این شرکت همچنان به، به روز رسانی  Periscope (سرویس ویدیوی زنده خود)، ادامه می دهد و حد مجاز حجم GIF (تصاویر متحرک) خود را نیز تا 15 مگابایت افزایش داده است. علاوه بر این، توئیتر برای ورود به صنعت بازی‌های واقعیت افزوده، طراح سابق رابط کاربری شرکت اپل (Alessandro Sabatelli) را استخدام کرد.

جک دورسی مدیر عامل توئیتر می گوید: “ما مستقیما بار مثبت تغییرات اخیری را که در محصولمان دادیم در افزایش میزان تعامل و استفاده کاربران مشاهده کردیم. بنابراین همچنان بر روی بهبود سرویس خود متمرکز هستیم تا آن را سریع تر و سهل الاستفاده تر کنیم تا کاربران توانایی تماشای رویدادهای ویدئویی زنده و بحث و تبادل نظر پیرامون آنها را داشته باشند”.

لازم به ذکر است که بعد از تبلیغات، منبع درآمد دوم توئیتر از محل اعطای مجوز استفاده از توئیت های عمومی این شبکه به مراکز تحقیقاتی و شرکت هایی است که درصدد رسیدن به نتایج ارزشمند از طریق تحلیل داده های زیاد (توئیت های) کاربران هستند. البته این شیوه کسب درآمد، هم اشکالاتی دارد چرا که بسیاری از کارشناسان حتی فروش داده ها و اطلاعات عمومی را کاری اخلاقی نمی‌دانند.

سوء استفاده های اینترنتی در شبکه توئیتر

یکی از بزرگترین چالش های شبکه اجتماعی طی سالیان اخیر، موضوع سوء استفاده های اینترنتی می باشد که شبکه اجتماعی توئیتر هم از این قضیه مستثنی نیست. توئیتر در سال 2016 در پاسخ به گزارشات رسیده از سوی کاربرانش مبنی بر آزار و اذیت های صورت گرفته، اقدامات مهمی را انجام داد. مثلا برای برای پایان دادن به خشونت خانگی، یک شورای ایمنی را که متشکل از سازمان هایی از جمله GLAAD و شبکه ملی و چهره های برجسته ای مانند آنیتا سارکیسیان فمینیست بود ایجاد نمود.

خانم Anita Sarkeesian، کسی بود که به تحلیل رفتار خشونت‌آمیز علیه زنان در بازی‌هایی مثل Saints Row،GTA و یا Hitman میپرداخت اما پس از مدتی با پیام ‌های تهدید‌ آمیز، تمسخر، توهین جنسی و حتّی تهدید به قتل از طرف عدّه‌ ای که خود را طرفداران سرسخت بازی ‌های ویدئویی می‌دانستند، روبرو و پس از مورد ضرب و شتم واقع شدن، مجبور به ترک خانه خود شد.

شبکه اجتماعی توئیتر در راستای همین اقدامات برخی از حساب های کاربری را به دلایل متعددی اعم از ترویج خشونت، هرزنامه ها یا مسائل امنیتی مسدود کرد. مثلا حساب کاربری  Milo Yiannopoulos (یکی از کاربران توئیتر و سردبیر بخش تکنولوژی وب‌سایت محافظه‌کار Breitbart) را به دلیل حملات مکرر ترولی و اهانت توئیتری که در این شبکه اجتماعی علیه بازیگر و ستاره سینمایی فیلم Ghostbusters یعنی «لزلی‌جونز» کرده بود، مسدود نمود. اما با وجود این اقدامات توئیتر، هنوز هم بسیاری از کاربران احساس می کنند که این شرکت به طور مناسب به ادعاهای سوء استفاده گزارش شده توسط آنان پاسخ نداده است.

جک دورسی در پیامی که در این رابطه منتشر کرد گفت: “ما امیدواریم که گفتمان مدنی تعالی پیدا کند”. “من بر گفتمان مدنی تأکید دارم و معتقدم سوء استفاده، بخشی از گفتمان مدنی نیست. سوء استفاده، معاشرت ها را نابود می کند و ما را از فهمیدن و درک یکدیگر بازمیدارد. آزادی بیان این نیست که عده ای را به خاطر ترس از اینکه سخن گفتنشان موجب آزار و اذیت دیگران شوند از سخن گفتن محروم کنیم، افراد حق دارند که نظرات مختلف خود را بر روی توئیتر منتشر کنند. اما سزاوار هم نیست که هیچ کس روی این شبکه اجتماعی مورد سوء استفاده اینترنتی قرار بگیرد و در توئیتر، اینچنین سوء استفاده هایی جایگاهی ندارد. ما اعتراف می کنیم که به اندازه کافی در حصول اطمینان از این موضوع موفق نبوده ایم و باید بهتر عمل کنیم.

گزارش امروز، نخستین سال کامل دورسی به عنوان مدیر عامل توئیتر از زمان برگشتنش به شرکتی بود که خودش آن را در ماه مارس سال 2006 تاسیس کرده بود. پس از گزارش مالی ماه آوریل شرکت توئیتر، که با وجود گذشتن تعداد کاربرانش از مرز 300 میلیون نفر، از رشد کم کاربران این شبکه اجتماعی و ضرر مالی آن در سه ماهه اول سال 2015 حکایت میکرد، دیک کاستولو (Dick Costolo) از سمت خود به عنوان مدیر عامل توئیتر کناره گیری کرد و در جولای 2015، جک دورسی دوباره به صندلی ریاست بازگشت.

توئیتر همواره تلاش کرده است تا کاربران بیشتری را به سمت خود جذب کند و همچون شبکه های اجتماعی فیسبوک و اینستاگرام سود بیشتری را بدست آورد. اما باید دید که آیا این شبکه اجتماعی می تواند راه حلی برای پایان دادن به سیر نزولی درآمدهایش پیدا کند یا خیر. توئیتر درحالی با شبکه های اجتماعی نظیر فیسبوک و اینستاگرام در رقابت است که تعداد کاربران روزانه آنها بیش از توئیتر است. برای مثال، پیام رسان و شبکه اجتماعی فیسبوک به تازگی بیش از 1 میلیارد کاربر داشته است.

البته اخیرا با توجه به این واقعیت که رقم بالایی از کاربران توئیتر در هر ماه بدون لاگ ‌این شدن وارد سایت می‌شوند و محتوای خبرها و توییت‌ها را می‌خوانند و تعداد کاربران بیشتر هم مساوی است با تبلیغ‌شوندگان بیشتر، در نتیجه سایت توئیتر مصمم شده است تا از این سرمایه پنهان که کاربران نامحسوس هستند هم کسب درآمد کند و کاربرانی را که حتی فاقد حساب کاربری توئیتر هستند با تبلیغات و توئیت های ویژه خود مواجه کند.

ترجمه: رقیه آقایاری

 

 

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها:



نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

لطفا جای خالی را پر کنید







صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید