• ارسال کننده: میترا نامجو
  • تاریخ انتشار: 2017 / 09 / 06

از گل میمونی بیشتر بدانید

گل میمونی دارای خوشه های بلند با گل های رنگی روشن است که در هوای سرد بهتر شکوفا می شود. و یک گیاه یک یا دو ساله است، اکثر آنها رنگی رنگی هستند و در بهار و پاییز شاداب تر هستند. گل های میمونی از پایین ساقه شروع به شکوفه دهی می کنند و برای مدت طولانی دارای گل هستند.

نام لاتین آن Antirrhinum، به معنای”مانند بینی” است و اشاره به شباهت آن به بینی گوساله دارد.

چطور گل های جذاب و زیبای میمونی با چنین نامی “مانند بینی” نامگذاری شده است؟

نام مشترک گل میمون سرچشمه از واکنش گل به فشردن گلوی آن دارد که باعث می شود “دهان” گل باز شود.

دهانه های گل به صورت کیپ، بسته می شوند و لازم است زنبور عسل فشار بیشتری برای باز شدن به آن وارد کند، بنابراین گرده افشانی گل میمونی توسط زنبور عسل به سختی انجام می شود.

از گل میمونی بیشتر بدانید

برگها: دارای برگهای متناوب، برگهایی نوک تیز به صورت مارپیچی گرداگرد ساقه قرار دارند.

گلها: گلها به طور کلی در سایه رشد می کنند، به جز گل آبی. برخی از رنگ ها مرتعش هستند، برخی ها مانند مداد رنگی ها ملایم هستند و بعضی از آنها دارای دو رنگ هستند.

احتیاط: همه قسمتهای گل میمون سمی می باشد بنابراین نباید خورده شود.

نام لاتین: Antirrhinum majus

نام متدوال: گل میمون، دهان سگ، دهان شیرف دهان وزغ.

حتی زمانی که آنها قبل از زمستان رشد می کنند، هرگز به نظر نمی رسند به همان اندازه ی سال اول رشد کنند و گل دهند، به همین دلیل بسیاری از مردم فکر کنند آنها دو ساله هستند، اما آنها باید در سال اول پوسته های محافظ دانه را تشکیل دهند. اگر خوش شانس باشید، ممکن است به طور طبیعی دانه افشانی کنند.

نور

آنها در فصل بهار در محلی کاملا آفتابی با سایه ای جزئی، پر از گل می شوند.

هنگامی که هوا گرم می شود، یک مرتبه گلدهی گل میمونی متوقف می شود. کاشت آنها در سایه کم، مراقبت و آب دادن مرتب در تابستان کمک می کند تا دوباره در پاییز شروع به گل دادن کنند.

با این حال، آنها سریع استوار می شوند و می توان به آسانی گل میمون را در هر فصلی جایگزین کرد.

اندازه گیاه بالغ

گل میمونی گونه بلند و گونه کوتاه دارند و تنها برخی از آنها، حد وسط هستند. برچسب یا بسته ای که انتخاب می کنید را بررسی کنید. ارتفاع گیاهان قد کوتاه حدود 6 تا 15 سانتیمتر می باشد. و ازبین گیاهان متراکم، گیاهان پر پشت دارای شاخه گلهای زیاد می باشد.

گونه های قد بلند تمایل کمتری به پر پشتی دارند و در طول سال به ارتفاع 30 تا 48 سانتیمتر می رسند.

برخی از گونه ها دهانه را به یکدیگر متصل می کنند، که به ارتفاع 15 تا 30 سانتی متر می رسند. البته اندازه واقعی و کامل گیاهان نیز به شرایط رشد بستگی دارد.

گل میمون

دوره گلدهی

بهترین حالت گلهای میمون در آب و هوای خنک است. آنها می توانند گل دادن را در تمام فصل ها تکرار کنند، اما در فصل های خنک بهار، پاییز و در کل زمستان در آب و هوایی معتدل بهتر عمل می کنند.

جدا کردن مقداری از ساقه می تواند میزان جوانه زدن را توسعه دهد، اما از آنجا که ساقه های گل شروع به گلدادن از پایین به بالا می کنند، در هر صورت طول مدت گلدهی آنها طولانی است.

نکاتی برای رشد
خاک

گل میمونی مانند یک خاک با ph خنثی، ما بین 6.2 تا 7 است. چون گیاهانی با عمر کوتاه هستند، تقویت کننده زیادی نمی خواهند، اما با اضافه کردن مواد آلی به سالم نگه داشتن گیاه و گلدهی آنها کمک می شود.

کاشتن

گل میمونی می تواند در زمستان کاشته شود، به این معنی که می توانید دانه ها را در اواخر پاییز و یا حتی روی برف بپاشید تا در بهار شروع به جوانه زنی کنند.

با این حال اغلب 8 تا 10 هفته قبل از پایان یخبندان در فضای بسته کشت دانه ها را آغاز و یا نهال خریداری کنید.

هنگام شروع کاشت دانه بذر را فقط روی سطح خاک فشار دهید. برای جوانه زدن گل میمون نیاز به نور کافی دارد.

وقتی که برگ های نهال 6 تایی شد، بالای شاخه را ببرید تا گیاه شاخه های بیشتر و پر پشتی داشته باشد این کار را برای نهال های خریداری شده هم می توانید انجام دهید.

آفات و مشکلات

گل میمونی توسط تعدادی از آفات و بیماری ها تحت تاثیر قرار می گیرد. می توان از شایع ترین آنها به زنگ زدن اشاره کرد و سایر بیماری های قارچی می تواند در فصل های مرطوب یک مشکل باشد. اگر شما در مناطق مرطوب زندگی می کنید از گونه های مقاوم آن استفاده کنید. همچنین گل میمون ممکن است شته ها را جذب کند.

ترجمه: میترا نامجو

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها:



نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

لطفا جای خالی را پر کنید







صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید