• ارسال کننده: زهرا صانعی
  • تاریخ انتشار: 2017 / 09 / 06

چند گام ساده برای کاهش استرس امتحان و تقویت حافظه

هر دانش آموزی که قصد دارد به مراحل بالاتر تحصیلی راه پیدا کند و موفق شود استرس امتحان را تجربه خواهد کرد. استرس بخش اجتناب ناپذیری از زندگی دانش آموز است که می تواند چالش برانگیز باشد. به خاطر داشته باشد که استرس به یک دلیل وجود دارد و می توانید انتخاب کنید که استرس باعث افت و شکست شما شود یا از آن برای هدایت کارها و اصلاح امور استفاده کنید.

چند گام ساده برای کاهش استرس امتحان و تقویت حافظه

برای مقابله با استرس امتحان در مرحله اول نیاز دارید تا دلایلی که موجب افزایش استرستان می شود را کشف کنید. سپس روش هایی را برای کاهش فشارهایی که احساس می کنید، بیابید. محققان برخی از دلایل رایج استرس امتحان را یافته اند:

  • انگیزه
  • نداشتن آمادگی و برنامه ریزی
  • انتظارات بالای از دیگران
  • رقابت با همسالان

تفاوت بین دانش آموزی است که اجازه می دهد استرس بر او غلبه کند و شخصی که از استرس استفاده می کند تا در مسیر یادگیری و پیشرفت او را به جلو هل دهد حتی زمانی که مطالعه متوسطی داشته اند. دانش آموزان قابل تحسین مکث خواهند کرد، فکر می کنند و مسیری که آن ها را برای غلبه بر این بن بست کمک کند را انتخاب می کنند، نه اینکه منتظر شوند تا امواج استرس، آن ها را در خود غرق کند.

خلاصه مطالب زیر روش هایی هستند که می توانید احساسات منفی را کنار بگذارید و روی اهداف یادگیری متمرکز شوید.

موسیقی کلاسیک گوش کنید

گوش دادن به موسیقی می تواند با بهتر کردن خلقو و خوی شما،محیطی مثبت و پربار ایجاد کند و به شما کمک می کند تا به طور موثر و طولانی تر مطالعه  کنید. موسیقی کلاسیک به عنوان بهترین موسیقی برای تقویت هوش و حافظه توصیه شده است، موسیقی اَمبینت نیز می تواند اینکار را انجام دهد. لیست پخشتان را بررسی کنید و موسیقی که بهترین اثر را روی شما دارد، انتخاب کنید.

پیاده روی سریع

بسیاری از دانش آموزان احساس می کنند بایستی قبل از امتحان تمام وقت خود را با کتاب های باز و خودکارهای آماده به کار، بگذرانند. اما تحقیقات نشان داده که ورزش هایی مانند پیاده روی می توانند قدرت مغز و حافظه را بالا ببرد.

تصویر زیرنتایج مطالعات انجام شده توسط دکتر چاک هیلمن (Chuck Hillman) از دانشگاه ایلینوی را نشان می دهد. به وضوح نشان داده که ورزش می تواند روی فعالیت مغز تاثیر داشته باشد. تصور کنید چطور ورزش می تواند عملکرد امتحان شما را بهبود بخشد!

پیاده روی قبل از امتحان

روال مطالعه خود را برنامه ریزی کنید

ممکن است برنامه ریزی چیز خیلی عجیبی نباشد اما مورد شوکه کننده برای دانش آموزانی است که مزایای ایجاد یک برنامه مطالعاتی شخصی را نادیده گرفته اند. با کمی تلاش اولیه، از طریق پیشرفت در یادگیری می توانید هر روز پربارتر و با انگیزه تر باشید. برای این کار می توانید از برنامه های آماده پیشرفت تحصیلی استفاده کنید.

با سگ های خانگی کوچک و پلاستیک های حباب دار بازی کنید

بسیاری از دانشگاهها “اتاق توله سگ” مستقر کرده اند جائیکه دانشجویان می توانند از استرس و اضطراب خلاص شوند. حیوانات خانگی نیز می توانند به شما در تمرکز روی مطالعه کمک کنند اما توصیه نمی کنیم همستر دست آموز خود را در سالن مطالعه رها کنید! ترکاندن پوشش های حباب دار که داخل جعبه لوازم شکستنی قرار داده می شوند نیز کاهنده استرس است می توانید آن ها را در اتاق مطالعه خود نگهداری کنید.

ترکاندن پلاستیک های حباب دار برای کاهش استرس

سعی کنید به اندازه کافی بخوابید

برای برخی افراد خواب کافی همان چیزی است که انگشت روی آن قرار می دهند مخصوصا اگر خارج از دانشگاه زندگی می کنید. مزایای خواب شبانه به موقع را هرگز دست کم نگیرید. مهمتر از همه اینکه خواب به مغز شما کمک می کند که اطلاعات جدید را در حافظه بلند مدت ثبت کند طوریکه می توانید آن را زمان امتحان به یاد بیاورید. افرادی که روی خواب نیمه شب تمرکز می کنند، بهبود تمرکز از طریق خواب بهتر را تایید می کنند.

خوابیدن برای کاهش استرس امتحان

از اپلیکیشن های موبایلی استفاده کنید

اپلیکیشن های موبایلی زیادی برای بهبود کیفیت زندگی طراحی شده اند. چه قصد برنامه ریزی بهتری داشته باشید یا قصد داشته باشید مهارتهای زبان آموزی یا حسابتان را بهبود ببخشید، برای هر کدام یک اپلیکیشن وجود دارد. اپلیکیشن رایگان زیر را دانلود کنید این برنامه بیش از 2 میلیون منبع یادگیری از سراسر جهان دارد.

لینک دانلود

به ذهنتان فرصت بدهید

مدیتیشن یا مراقبه یکی از موثرترین روش ها برای داشتن استراحت و نظارت بر استرس از مناظر مختلف است. تمرین مدیتیشن یکی دیگر از روش های حفظ تمرکز است درحالیکه سلامت روحی و جسمی را برای کاهش استرس قبل از امتحان افزایش می دهد.

خوردن شکلات تلخ

باور کنید یا نه ولی این موضوع 100 درصد درست است. خوردن شکلات تلخ با کاکائوی بالای 70 درصد با هورمون کورتیزول یا همان هورمون استرس امتحان مبارزه می کند و روی هم رفته اثر آرامش دهنده روی بدن دارد. به علاوه شکلات اندورفین ها را آزاد می کند که به عنوان یک ضد استرس طبیعی عمل می کند.

اجازه بدهید همه چیز خارج شود

گاهی اوقات فقط نیاز دارید با کسی صحبت کنید و گاهی لازم است تا از روی پشت بام یا از ته دل فریاد بزنید. احساستان را کشف کنید و آن را بیرون بریزید. صحبت با یکی از اعضای خانواده یا یک دوست میتواند تصویر بزرگتر موفقیت را برایتان پر رنگ کند و به شما قدرت می دهد تا بر استرس امتحان غلبه کنید.

رهایی از حواس پرتی

شرط می بندم تعداد دفعاتی که فیسبوک، اینستاگرام یا هر آنچه که به آن عادت کرده اید چک کنید را نمی فهمید؟ زمانی که تمام این دفعات را با هم جمع کنید مقدار قابل توجهی از زمان است که تلف می شود. خارج کردن زندگی از مطالعه می‌تواند دشوار باشد اما حفظ هدف و چارچوب زمانی در ذهن، فرآیند یادگیری را تسهیل می‌کند.

ترجمه: زهرا صانـعی

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها:



 

در یاد بگیر دات کام مشترک شوید و آخرین مطالب را در ایمیل خود دریافت نمایید

نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.




بستن تبلیغات

تبلیغات اینترنتی در یاد بگیر دات کام



صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید