• ارسال کننده: میترا نامجو
  • تاریخ انتشار: 2017 / 09 / 10

گوگل هم حذف اپلیکیشن‌های ایرانی را آغاز کرد

پس از حذف تعدادی از اپلیکیشن‌های ایرانی از اپل استور، گوگل هم اقدام به حذف برخی اپلیکیشن‌های ایرانی از جمله اسنپ کرده است.
دومینو‌ی حذف شدن اپلیکیشن‌های ایرانی، پس از اپل استور اکنون به پلی استور گوگل و اپلیکیشن‌های اسنپ و تپ‌سی رسیده است.
اسنپ و تپ سی از جمله بزرگترین ارائه‌دهندگان خدمات تاکسی آنلاین در ایران هستند که خدمات این شرکت‌ها تحولی را در حمل نقل شهری در کشور ایجاد کرده است. تحولی که سیستم‌های سنتی به سختی در برابر آن مقاومت نشان می‌دهند.
نزدیک به ۲۰ روز پیش، اپل با ارسال ایمیلی به توسعه‌دهندگان ایرانی، از حذف اپلیکیشن‌های آن‌ها از فروشگاه اپ‌استور به دلیل تحریم‌های ایالات متحده خبر داده بود. این موضوع که حواشی زیادی داشت، منجر به نارضایتی عده‌ زیادی از توسعه‌دهندگان ایرانی شد.
محمد جواد آذری جهرمی در واکنش به اقدام اپل در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشته بود: «۱۱ درصد سهم بازار گوشی ایران متعلق به شرکت اپل است؛ احترام به حقوق مصرف‌کننده امروزه یک اصل است که اپل رعایت نکرده است».

گوگل هم حذف اپلیکیشن‌های ایرانی را آغاز کرد

کمتر از یک ماه پیش برای برخی از شرکت‌های ایرانی یک پیام قبل از حذف برنامه از سوی اپل ارسال شده است.
در این پیام به برخی شرکت‌های ایرانی گفته شده، «اپل نمی‌تواند اپلیکیشن مورد نظر را در اپ استور فعال قرار دهد. بر اساس قوانین و تحریم‌های آمریکا، اپ استور نمی‌تواند میزبان اپلیکیشن کشورهای تحت تحریم باشد؛ البته این برنامه ممکن است در آینده تغییر کند. اگر این تحریم‌ها برداشته شود دوباره امکان قرار گرفتن نرم‌افزارهای حذف شده وجود دارد».
مهدی تقی‌زاده، مدیرعامل و بنیان‌گذار سرویس غذای دلیون گفته است: «هیچ نظمی در حرکت جدید اپل وجود ندارد. با اینکه اپلیکیشن مخصوص دلیون و برخی دیگر از اپ‌استور حذف شده است، ولی هنوز هم اپ‌های ایرانی زیادی در این فروشگاه قرار دارد».
او افزوده است: «ما به سختی تلاش می‌کنیم و باید همیشه بجنگیم و حالا این مشکل پیش آمده هیچ یک از دارندگان آیفون در ایران دیگر نمی‌توانند نرم‌افزارهای محبوب خود را دانلود کنند. تصور کنید شما در آمریکا نتوانید نرم افزار اوبر را دانلود کنید».
آقای تقی‌زاده به صورت آنلاین به این اقدام شرکت اپل اعتراض کرده و کمپینی را در تویتر کلید زده تا از این طریق شرکت اپل را تحت فشار قرار دهد.
در بهمن ۱۳۹۵ هم اقدام مشابهی توسط اپل رخ داده بود. در این تاریخ شرکت اپل شروع به حذف برخی اپلیکیشن‌های ایرانی از اپ استور کرده بود. یکی از پر طرفدار‌ترین اپ‌های فارسی یعنی اپ دیجی کالا نیز توسط این شرکت حذف شده بود. البته چند ماه بعد با مذاکره برخی از شرکت‌های ایرانی با اپل دوباره این نرم‌افزارها به اپ استور بازگشتند.

حذف اپلیکیشن ها

در آن زمان عنوان شده بود دیجی‌کالا از سیستم پرداخت شاپرک استفاده می‌کند که به طور کامل از سیستم‌های بین‌المللی جداست و در تئوری از شرایط و ضوابط اپل پیروی نمی‌کند و همین موضوع هم دستاویزی برای اپل شده تا به حذف اپلیکیشن این سرویس اقدام کند.
اپل در ماه سپتامبر ۲۰۱۶ شماری از محدودیت‌ها برای فعالیت توسعه‌دهندگان ایرانی را به‌منظور انتشار اپلیکیشن‌ در فروشگاهش از بین برده بود، حال به نظر می‌رسد این محدودیت‌ها دوباره در مورد برنامه‌نویسان ایرانی اعمال شده است.البته باید به این نکته اشاره کرد که با توجه به نبود امکان استفاده‌ی رسمی از اپ استور برای کشور ایران، توسعه‌دهندگان معمولاً اپلیکیشن‌های خود را از طریق کشورهای ثالث در اپ‌استور ثبت می‌کنند و در اختیار کاربران قرار می‌دهند.
اکنون و پس از حذف اپلیکیشن‌های ایرانی از فروشگاه اپ‌استور، گوگل نیز در اقدامی مشابه برخی از اپلیکیشن‌های ایرانی را از فروشگاه خود حذف کرده است.
البته حذف اپلیکیشن‌های اندروید از پلی‌استور مشکلات عدیده‌ای مشابه اقدام اپل ایجاد نخواهد کرد. زیرا سیستم عامل اندروید امکان دانلود و نصب اپلیکیشن‌ها را از فروشگاه‌های متفرقه می‌دهد؛ این در حالی است که کاربران محصولات اپل اعم از مالکان آیفون و آیپد برای استفاده از اپلیکیشن‌های تأییدنشده و حذف‌شده از اپ‌استور، باید راه‌های متفرقه و بسیار سختی را طی کنند.
گوگل تا لحظه تنظیم گزارش درباره علت حذف این اپلیکیشن‌های ایرانی توضیحی ارائه نداده است.
گذشته از گوگل پلی مصرف‌کنندگان می‌تواند از کافه‌بازار هم بسیاری از اپلیکیشن‌های ایرانی مخصوصاً برنامه‌های جدید استارآپ‌ها را دانلود و نصب کند به همین دلیل حذف برنامه‌های ایرانی از گوگل پلی نمی‌تواند چندان ضربه مهمی به گوشی‌های اندرویدی در ایران باشد. با این همه دانلود برنامه از منابعی به غیر از گوگل پلی ریسک امنیتی و حریم خصوصی را برای کاربران ایرانی افزایش خواهد داد.

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها:



 

در یاد بگیر دات کام مشترک شوید و آخرین مطالب را در ایمیل خود دریافت نمایید

نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.




بستن تبلیغات

تبلیغات اینترنتی در یاد بگیر دات کام



صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید