• ارسال کننده: زهرا صانعی
  • تاریخ انتشار: 2017 / 09 / 12

آشنایی با مرغ مینا، پرنده سخنگو

اگر یک پرنده باهوش و خوش صحبت برای منزلتان می خواهید مرغ مینا دست آموز خوبی برایتان خواهد بود. ویژگی های قابل توجه و شخصیت مهربان این پرنده، آن را در بین علاقه مندان به پرندگان، یک پرنده محبوب ساخته است، طوری که تصور می شود مینا یکی از بهترین مرغان تقلیدگر سخنان انسان بعد از طوطی خاکستری یا کاسکو است.

مرغ مینا

اگر مرغ مینا را به عنوان یک حیوان خانگی تهیه کردید، کارهایی به جز تکرار صحبت ها را نیز می تواند انجام دهد که شامل سوت زدن، جیغ زدن و دیگر صداهایی هستند که به طرز عجیبی همانند صدای انسان می باشد.

مینا پرنده‌ای از خانواده سار «استوماتیده» است. بزرگترین تفاوت بین مینا و سار این است که پرندگان مینا متعلق به نواحی گرمسیری هستند در صورتی که سارها اینگونه نیستند. لغت مینا به صورت انگلیسی “mynah” نوشته می شود که گاهی اوقات به صورت “myna” نوشته می شود که از لغت هندوی “maina” یا سانسكريت “madana” گرفته شده است که هر دو نام برای مینای گوشواره‌ای Hill Mynah است.

ویژگی های عمومی مرغ مینا

مرغان مینا (مینای معمولی و Gracula sp) از آفریقا، هند و آسیای جنوب شرقی سرچشمه گرفته اند و به خاطر توانایی صحبت کردن و تقلید کردن هر گونه صدایی شناخته شده هستند. این پرندگان “فرهنگ لغتی” وسیع و متنوع دارند و پرندگانی پرجنب و جوش، اجتماعی و دارای شخصیت های بی نظیری هستند. به عنوان مثال، پرندگان جوان به آسانی اهلی می شوند. همانطور که خیلی فعال هستند، از شلوغی و اتفاقات دوربرشان لذت می برند به یک قفس بزرگ نیاز دارند. میناها حجم زیادی غذای تر می خورند و تا حدودی پرنده های کثیفی هستند.

مینا اغلب آزاد هستند و مکررا اشک می ریزند که این امر باعث می شود از خواستنی بودنشان کم شود. آنها اغلب از خوابیدن در جعبه های کاغذی یا آشیانه جعبه ای لذت می برند.

نژادهای مرغ مینا

در جهان بالغ بر بیست ویک گونه مینا وجود دارد که این گونه‌ها در سه جنس رده‌بندی شده‌اند و این سه جنس عبارتند از: جنس مینای گوشواره‌ای (شامل دوازده گونه)، جنس مینای معمولی (شامل هشت گونه) و جنس مینای بالی (شامل یک گونه). رنگ تمامی گونه‌ها به استثنای مینای بالی سیاه و تیره‌است و تنها مینای بالی به رنگ سفید است.

  • مینای گوشواره‌ای Hill Mynah
  • مینای معمولی Common Mynah
  • مینای بالی Bali Mynah
خریدن مرغ مینا

می توانید مرغ مینا را از یک فروشگاه حیوانات اهلی یا یک پرورش دهنده قابل اطمینان پرندگان خریداری کنید. در زمان انتخاب یک پرنده مینا سعی کنید یک پرنده جوان انتخاب کنید زیرا تربیت و اهلی کردنش آسان تر است.

تربیت کردن مینای پیر، وحشی، مهاجر نشین یا والد مشکل است، میناهایی که از بچگی توسط شما پرورش داده شوند اغلب حیوانات خانگی خوبی خواهند بود زیرا زندگی با انسانها آنها را به طور کامل اجتماعی می کند. پرندگان جوان راحت تر تربیت می شوند، خوب صحبت کردن را یاد می گیرند و خودشان را با محیط و موقعیت جدید وفق می دهند.

پرنده جدید بایستی در همان ابتدا با وقایع و افراد مختلف روبه رو شود (از جمله: افراد پیر و جوان، مرد و زن، حیوانات خانگی دیگر، سفر با ماشین، ملاقات با دامپزشک)  این کار به پرورش حیوان خانگی آرام و سازگار کمک می کند. میناها پرنده ای پرجنب و جوش، هوشیار و سالمی هستند که به راحتی وحشت زده نمی شوند. بعد از خریدن پرنده جدید از دامپزشک بخواهید تا آن را معاینه کند.

سلامت و مراقبتهای دامپزشکی

میناها پرندگان کثیفی هستند، محل زندگیشان نیاز به تمیزی روزانه دارد. آنها نیاز به حمام هایی دارند که بتوانند به راحتی وارد آن شوند و بتوانند داخل آن به راحتی چلپ‌ چلوپ‌ کنند. از آنجایی که مینا مستعد مشکلات کبدی است بایستی به طور مرتب توسط دامپزشک چکاپ شوند. ملاقات های شش ماهه با دامپزشک برای مراقبت های ضروری تمیز کردن و زینت دادن منقار مینا مهم است. برای استراحت و خواب باید یک آشیانه جعبه ای داشته باشند و قفسشان باید در شب پوشیده شود. میناها در طی روز چرت می زنند و در طول شب می خوابند. بعضی مالکان یک جفت مینا انتخاب می کنند که بایستی به صورت نر و ماده باشد. میناها برای زندگی جفت هستند و یک جفت مینا معمولا دو تا سه کلاچ (دسته) در سال تولید می کند. یک مینای سالم با مراقبتهای مناسب می تواند بین 12 تا 25 سال عمر می کند.

مینا به چکاپ مرتب و دائمی دامپزشک برای حفظ سلامتش نیاز دارد. چکاپ های دامپزشکی می تواند از بیماری ها جلوگیری کند و در حفظ یک رابطه طولانی مدت بین شما و پرنده کمک خواهد کرد.

پرنده بالغ

رنگ پرنده بالغ اغلب سیاه براق با لاله های گوش زردرنگ یا غبغبک (قسمت بی پروبال پوست روی پشت و اطراف سر) است

  • منقار و پای زرد
  • وصله یا پچ سفید در هر بال
پرنده نابالغ
  • پر و بال براق نیست
  • غبغبک کوچکتر
جنسیت
پرنده بالغ
  • هر دو جنس مشابه هستند
  • جنس مذکر کمی بزرگتر و طرز ایستادن حالت جسورانه دارد
  • جنس مذکر دارای پرهای بلند در گردن است
پرنده نابالغ
  • هر دو جنس مشابه یکدیگر هستند.

وزن: میانگین بین 170 تا 260 گرم

اندازه: میانگین بین 30 تا 45 سانتی متر در طول

طول عمر: 12 تا 25 سال

رژیم غذایی: غذای مخصوصی مرغ مینا

تولید مثل: بلوغ جنسی 2 تا 3 سال

اندازه یک وهله جوجه کشی: مرغ مینا معمولا در بهار و تابستان اقدام به تخمگذاری می نماید. هر دفعه نیز 2 تا 5 تخم می گذارد. نر و ماده به طور مشترک به مدت 14 تا 15 روز روی تخم ها خوابیده تا جوجه ها از تخم بیرون آیند. جوجه مینا در طول 4 هفته از آشیانه بیرون می آید.

قفس: ابعاد قفس حداقل 75cm x 90cm x 90cm

این پرنده در هندوستان رمز عشق به شمار می‌رود زیرا که در طول زندگی بسیار ازدواج می‌کند و برخی از دلباختگان هندی برای به دست آوردن دل محبوبه خود مرغ مینایی را تهیه کرده و پس از آموزش دادن چند کلمه محبت آمیز آن را به محبوبه خود پیشکش می‌کنند.

ترجمه: زهرا صـانعی

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها:



  1. سلام دوست عزیز “خسته نباشید،یه سوال داشتم.
    من میخوام یه جوجه مینای ۲هفته ای بخرم .اما باید یه مسافرت برم .از اهواز تا اصفحان .میخواستم بدونم میشه جوحه مینارو با خودم ببرم؟
    مثلا تو راه بهش غذا بدم .

نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

لطفا جای خالی را پر کنید







صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید