• ارسال کننده: زهرا صانعی
  • تاریخ انتشار: 2017 / 09 / 13

روشهایی برای تشویق کودکان کودکستانی به مطالعه

 اگر می خواهید کودکتان در آینده در شغل و مهارت و تحصیل خود موفق باشد باید در کودکی یاد بگیرد چگونه خواننده خوبی باشد.

در این مقاله راهکارهایی بیان شده است تا مربیان مهدکودک و کودکستان، والدین و پرستاران کودک بتوانند با این روشها، کودکان را به مطالعه و کتاب خوانی تشویق کنند.

روشهایی برای تشویق کودکان کودکستانی به مطالعه

برای کودکتان داستان بخوانید

هر روز به همراه کودکتان کتاب بخوانید. در فواصل زمانی منظم مثلا هر شب ساعت ده، برای کودک کتاب بخوانید. خواندن داستان لحظات خوشایندی را برای کودک می سازد که باعث می شود او انتظار آن لحظات را بکشد. یک صندلی راحت یا یک گوشه دنج در منزلتان را انتخاب کنید. در طول زمان خواندن داستان، توجه تان را به کودک و داستانی که در حال خواندن آن هستید جلب کنید و نباید توجه و افکار خود را به کارهای عقب افتاده یا برنامه هایتان معطوف سازید. این روش به کودک کمک می کند تا پیوندی مثبت با خواندن ایجاد کند که شاید تا آخر عمر دوام داشته باشد.

درباره علاقه تان به خواندن صحبت کنید

به کودکتان بگویید تا چه اندازه از کتاب خواندن با او لذت می برید. اجازه بدهید کودک بداند که ساعاتی از روز که با او داستان می خوانید بخش مورد علاقه شما از روز است و توضیح دهید که چرا این زمان را آنقدر دوست دارید. کتابهای مورد علاقه کودکی خود را با او به اشتراک بگذارید و در مورد اینکه این کتابها چه معنی برای شما دارند با او صحبت کنید. حتی با کودکتان کمی درباره مطالبی که این روزها می خوانید صحبت کنید تا متوجه شود چه اندازه به مطالعه بها می دهید. این کمک می کند کودک بفهمد کتاب خواندن با کودکان چقدر برایتان ارزشمند و لذت بخش است.

علاقه تان به کتاب خواندن را نشان دهید

اجازه  دهید کودک ببیند هر چند بار که امکان پذیر باشد کتاب می خوانید. به کودک نشان دهید از خواندن لذت می برید به قدری که دوست دارید اینکار را انجام دهید. کودک پیش دبستانی شما تمایل به تقلیدش بسیار قوی است بنابراین این روش دیگری است که کودک احساس کند کتاب خواندن کاری سرگرم کننده است و ارزش تقلید را دارد.

اجازه دهید کودکتان انتخاب کند

چند کتاب مختلف که ممکن است کودکتان دوست داشته باشد جدا کنید و اجازه دهید از بین آنها یکی را که دوست دارد برایش بخوانید و انتخاب داستان و کتاب با او باشد. چندین گزینه را برایش فراهم کنید. اگر آنچه شما برگزیدید همان انتخاب او باشد، بیشتر هیجان زده و مجذوب خواهد شد.

اجازه دهید کودک “تظاهر به خواندن” کند

اگر کودک تمایل دارد کتابی انتخاب کند و عمل خواندن را تقلید کند، خیلی خوب است! حتی اگر قادر به کشف لغات صفحه نباشد، برایش ارزشمند است تا تقلید فیزیکی خواندن را نمایش دهد. همچنین می توانید تشویق کنید کودکتان را تا به تصاویر کتاب اشاره کند و داستان ساختگی اش را بسازد. اجازه دهید تا برای حیوانات اسباب بازی اش یک کتاب بخواند و سعی کنید نقد نکنید یا تفسیرش را اصلاح نکنید.

کتاب خواندن کودکان

به آن عمل کنید

از طریق روش خواندن کتاب، لحظات خوبی با کودکتان داشته باشید. مبالغه کنید، بامزه باشید و با قیافه ها و صداهای مختلف بازی کنید. حتی می توانید اسباب و لوازم صحنه نمايش را فراهم کنید و خواندن را به یک نمایش تغییر دهید. خواندن مبالغه آمیز شما کودک را سرگرم خواهد کرد و کمک می کند داستان را بهتر بفهمد.

بدانید چه موقع زمان خواندن را متوقف کنید

اگر زمانی که در حال کتاب خواندن هستید، احساس کردید علاقه کودک به خواندن کم شد یا توجه به شما، آزارش می دهد خواندن کتاب را به زمان دیگری موکول نمایید. اطمینان حاصل کنید که کودک احساس نکند کتاب خواندن کار سختی است.

با هم در تعامل باشید

همانطور که کتاب می خوانید با کودک در مورد اینکه چه اتفاقی در کتاب می افتد بحث کنید. به چیزهایی که روی صفحه است اشاره کنید، تصاویر چطور داستان را شرح می دهند، شخصیت های داستان بیانگر چه هستند. درباره اینکه چه اتفاقی افتاده سوال کنید و چه معانی دارند. پاسخ های مهم کودک را بگیرید و درباره آنها با او صحبت کنید.

آن را دوباره و دوباره بخوانید

زمانی که کودک خواهش می کند و از شما می خواهد که ادامه دهید و کتاب مورد علاقه اش را برای صدمین بار بخوانید! حتی اگر دوباره خواندن برایتان کسل کننده باشد برای او ارزشی واقعی دارد. دوباره خواندن اجازه می دهد کودکتان روی داستان مورد علاقه اش مهارت پیدا کند. از طریق پرسش سوالهایی درباره انگیزه و اینکه او فکر می کند بعد از پایان داستان چه اتفاقی برای شخصیتهایش روی می دهد او را برای درک عمیق تر داستان هل دهید.

درباره نوشته ها با او صحبت کنید

همانطور که کتاب را برایش می خوانید، بین خواندن داستان ها و نوشتن متن ارتباط بر قرار کنید. برای مثال کمک کنید تا کودک متوجه شود که کتاب را از سمت راست به چپ می خوانید. اشاره کنید که لغات از طریق فاصله از هم مجزا شده اند و این ارتباط را خارج از زمان داستان نیز ایجاد کنید. لغات نوشتاری که در اطرافتان می بینید را نشان دهید. هر زمان که بیرون می روید از کودک بخواهید تا لغات جدید را پیدا کند.

ساخت یک کتابخانه خانگی را برای کودک آغاز کنید

حس لذت کتاب خواندن را از طریق هدیه دادن کتاب همانند دیگر هدایای ویژه ایجاد کنید. برای رفتن به کتابفروشی یا کتابخانه در او هیجان ایجاد کنید. هنگام کتاب خواندن مانند یک ماجراجویی خارق العاده رفتار کنید.

خواندن را لذت بخش کنید

اجازه دهید کودک کتابهای مورد علاقه اش را انتخاب کند. باعث شوید کودک احساس کند کتابخانه اش مجموعه گرانبهایی است که در طول زندگی اش بزرگ و بزرگتر خواهد شد. یک فضای معین برای نگهداری کتابهایش ایجاد کنید و کمکش کنید تا آن را به فضایی خاص و پر از داستان تبدیل کند.

ترجمه: زهرا صـانعی

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها:



نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

لطفا جای خالی را پر کنید







صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید