• ارسال کننده: میترا نامجو
  • تاریخ انتشار: 2017 / 09 / 13

کریستوفر نولان کارگردان و فیلمنامه نویس بزرگ سینما

کریستوفر ادوارد نولان، کارگردان، فیلمنامه نویس و تهیه کننده سینماست. فیلم های نولان جزء بهترین فیلم های حال حاضر سینمای دنیاست که از معروفترین و مهم ترین کارگردانان و دارای جوایز متعدد اسکار می باشد.

شاید برای علاقمندان به نولان جالب باشد بدانند او هرگز سینما را به صورت آکادمیک فرا نگرفته است و از جمله کارگردانانی است که فیلمسازی را به صورت عملی فرا گرفته است.

پدرش “برندن جیمز” بریتانیایی و مادرش آمریکایی است که در لندن به دنیا آمده، دو برادر دارد که یکی از برادرهایش به نام جاناتان نولان نویسنده و تهیه کننده است و در ساخت فیلم های کریستوفر با او همکاری می کند. کریستوفر با علاقه ای که به فیلم برداری داشت از سن 7 سالگی با دوربین پدرش، فیلم برداری از اسباب بازی هایش را شروع کرد و از یازده سالگی تصمیم گرفت فیلمسازی حرفه ای شود.

تحصیلات خود را در رشته ادبیات انگلیسی در کالج دانشگاهی لندن آغاز کرد. آن دانشگاه به دلیل داشتن ساختمان های مجهز فیلم سازی مورد علاقه نولان بود و در آنجا نیز به فیلم سازی می پرداخت، طوری که در دوران دانشجویی رئیس انجمن فیلم دانشگاه شد.

کریستوفر نولان

نولان زمانی که در کالج دانشگاهی لندن بود با “اما استون” آشنا شد و در سال 1997 با وی ازدواج کرد، اما استون در حال حاضر تهیه کننده فیلم های بریتانیایی است و در تمام فیلم های نولان کار کرده است، و با یکدیگر شرکت تولیدی فیلم به نام سینکاپی فیلمز (Syncopy Inc) را تاسیس کردند.

این زوج چهار فرزند دارند که در لس آنجلس ساکن هستند. به دلیل محافظت از حریم خصوصی اش به ندرت در مصاحبه ای شرکت می کند و از زندگی شخصی اش صحبت می کند. با این حال او برخی از نگرانی های اجتماعی و سیاسی خود را برای آینده به اشتراک گذاشته است، مانند شرایط کنونی سلاح های هسته ای و مسائل مربوط به محیط زیست، که او می گوید باید مورد بررسی قرار گیرد. او همچنین در مورد واقعیات علمی که بتواند به هر جنبه ای از علم و تمدن را پاسخ دهد، ابراز هیجان و تحسین می کند.

نولان ترجیح می دهد که از تلفن همراه یا ایمیل استفاده نکند. او می گوید: این به این معنا نیست که من یک لادایت (نام جنبشی در بریتانیا و کسانی که با صنعتی شدن مخالف هستند) هستم و تکنولوژی را دوست ندارم. من فقط علاقه ای به آن ندارم. او همچنین استفاده از تلفن را در مجموعه خود ممنوع کرده است.

فیلم ها، جوایز و افتخارات کریستوفر نولان

با اکران ده فیلم او بیش از 4.7 میلیارد دلار در سراسر جهان به دست آورده است و مجموعا 26 نامزدی اسکار را کسب کرده است.

فیلم های نولان به موضوعات اجتماعی و فلسفی، اخلاق انسانی، ساختار زمان، انعطاف پذیری حافظه و هویت شخصی برمی گردد. موفقیت نولان در فیلم هایش بیشتر به دلیل فیلم برداری در فضاهای طبیعی است و ترجیح می دهد در استودیو فیلم برداری نشود.

نولان در سال 1999 جشنواره فیلم سازی  slamdance را آغاز کرد و جایزه سیاه و سفید را دریافت کرد. در سال 2014 او جایزه اولین بنیانگذار جشنواره را به دست آورد. کریستوفر نولان در طول موفقیت های باور نکردنی اش، به شدت در پشت جشنواره فیلم سازی (Slamdance) ایستاده است.

نولان به عنوان نویسنده و مدیر تعدادی از داستان های علمی تخیلی و فیلم های اکشن، جوایز و نامزدی از انجمن علمی تخیلی دریافت کرد (جوایز هوگو)، داستان های علمی تخیلی و نویسنده خیال پردازی از آمریکا (جایزه نبولا) و آکادمی  علمی داستانی، تخیلی و فیلم های ترسناک (جایزه ساترن).

اولین فیلم بلند نولان به نام “تعقیب” در سال 1998 به همکاری دوستانش ساخته شد.

در فیلم “بین ستاره ای” که هشتاد و هفتمین دوره جوایز اسکار بود، موفق به دریافت جایزه بهترین جلوه های ویژه و نامزدی دریافت جوایز بهترین موسیقی متن، بهترین صداگذاری، بهترین تدوین صدا و بهترین طراحی صحنه گردید.

در فیلم “تلقین” نامزد دریافت هشت جایزه اسکار از جمله بهترین فیلم شد. موفق به کسب جوایز اسکار بهترین فیلم برداری، بهترین صداگذاری، بهترین تدوین صدا و بهترین جلوه های ویژه شد. کریستوفر نولان نامزد دریافت جوایز گلدن گلوب، انجمن کارگردانان، انجمن تهیه کنندگان و انجمن نویسندگان آمریکا شد.

برای فیلم “ممنتو” نامزدی جوایز گلدن گلوب و اسکار برای بهترین فیلم نامه، جایزه ایندیپندنت اسپیریت برای بهترین کارگردانی و بهترین فیلم نامه و نامزدی جایزه انجمن کارگردانان آمریکا شد.

برای فیلم “بتمن آغاز می کند” هشتمین فیلم پرفروش سال 2005 در آمریکا و نهمین فیلم پرفروش جهان در آن سال شد. همچنین نامزد دریافت جایزه اسکار بهترین فیلم برداری و سه جایزه بفتا شد.

در فیلم “شوالیه تاریکی” که همان سومین فیلم بتمن می باشد که با فروش بالای خود به سیزدهمین فیلم تاریخ تبدیل شد که فروش آن از مرز یک میلیارد دلار می گذرد.

 فیلم “حیثیت” کریستوفر نولان موفق به دریافت جایزه اسکار بهترین فیلم برداری و بهترین طراحی صحنه شد.

نولان از کارگردانانی که الهام بخش او بوده اند یاد کرده است است که عبارتند از: استنلی کوبریک، ترنس مایک، اورسن ولز، فریتس لانگ، نیکلاس روگ، سیدنی لومت، دیوید لین، ریدلی اسکات، تری گیلیام و جان فرانکن هایمر.

او برای بهترین فیلمنامه اصلی نامزد اسکار شد و جایزه دریافت کرد.

اسامی فیلم های کریستوفر نولان و فروش آنها

“تعقیب” 1999 فروش فیلم، (0.24 میلیون دلار)

“ممنتو” 2001 فروش فیلم، (40 میلیون دلار)

“بی خوابی” 2002 فروش فیلم، (113 میلیون دلار)

“بتمن آغاز می کند” 2005 فروش فیلم، (374 میلیون دلار)

“حیثیت” 2006 فروش فیلم، (110 میلیون دلار)

“شوالیه تاریکی” 2008 فروش فیلم، (1.005 میلیارد دلار)

“تلقین” 2010 فروش فیلم، (825 میلیون دلار)

“شوالیه تاریکی برمی خیزد” 2012 فروش فیلم، (1.084 میلیارد دلار)

“بین ستاره ای” 2014 فروش فیلم، (673 میلیون دلار)

“کوای” 2015

دونکرک” 2017

تهیه و تنظیم: میترا نامجو

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها:



نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

لطفا جای خالی را پر کنید







صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید