• ارسال کننده: زهرا صانعی
  • تاریخ انتشار: 2017 / 09 / 16

تولید واکسی که یخ زدگی جاده ها و معابر را از بین می‌برد

محققان نوعی واکس تولید کردند که به بتن اضافه می‌شود و در زمستان به طور خودکار یخ‌زدگی معابر و جاده‌ها را از بین می‌برد.

 زمانی که این نوع واکس به بتن اضافه می شود، مقداری انرژی را ذخیره می‌کند تا در زمان مقتضی آزاد شود. پس از بارش برف و یخ زدن جاده، آزاد شدن این انرژی موجب گرمایش بتن و ذوب شدن یخها می‌شود.

تولید واکسی که یخ‌زدگی جاده‌ها و معابر را از بین می‌برد

روغن پارافین، ماده‌ای است که در انواع واکسها از جمله پولیش‌ها، شمع‌ها و مواد آرایشی مورد استفاده قرار می‌گیرد. زمانی که این ماده ارزان‌ قیمت و پایدار از حالت مایع به جامد تبدیل می‌شود، ‌انرژی گرمایی آزاد می‌کند.

محققان قادرند این ماده را به گونه‌ای دستکاری کنند که در محدوده دمایی خاصی تغییر فاز دهد و به صورت جامد در آید. به این ترتیب می‌توان ترتیبی اتخاذ کرد که این ماده در آب و هوای سرد تغییر فاز دهد.

این ماده را می‌توان با استفاده از ساختارهای متخلخل متراکم یا لوله درون سیمان و آسفالت جاده کار گذاشت. محققان هر دو شیوه را درون بلوک‌های سیمانی تعبیه کرده و مورد آزمایش قرار دادند. با استفاده از این شیوه، یخ موجود روی بلوک سیمانی در دمای بین 35 تا 44 درجه فارنهایت، در طول 25 ساعت ذوب شد.

همچنین در آزمایش های اولیه مشخص شد استفاده از ساختارهای متخلخل پر شده با پارافین، در دمای زیر صفر کارآیی بیشتری در ذوب کردن و پاکسازی سطح بتن از یخ دارد.

در حال حاضر محققان در تلاش هستند کاربرد ساختارهای متخلخل را در مقیاس وسیع مورد بررسی قرار دهند. انتظار می‌رود این فناوری در آینده نزدیک در سطح بزرگراهها و باندهای فرود هواپیما مورد استفاده قرار گیرد.

منبع: خبرگزاری ایرنا

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها:



 

در یاد بگیر دات کام مشترک شوید و آخرین مطالب را در ایمیل خود دریافت نمایید

نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.




بستن تبلیغات

تبلیغات اینترنتی در یاد بگیر دات کام



صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید