• ارسال کننده: زهرا صانعی
  • تاریخ انتشار: 2017 / 09 / 17

با خواص خشکبار بیشتر آشنا شوید

خشکبار جز خوراکی های خوشمزه و مورد علاقه همگان است، خشکبار به تکه های خشک شده برخی میوه ها مثل انگور، آلو، توت، زردآلو و مغز دانه ها گفته می شود.

این میوه ها پس از خشک شدن و از دست دادن آب خود، میزان قند و برخی دیگر از خواص آنها افزایش می یابد. توصیه می شود به جای خرید تنقلات صنعتی با مواد نگهدارنده و مضرات فراوان برای کودکان، خشکبار را جایگزین خوراکی های مضر و تنقلات کنید.

خواص خشکبار

با مغز دانه هایی مانند بادام درختی، تخمه کدو، تخمه هندوانه و پسته در مقاله قبل با عنوان خواص اجزای آجیل آشنا شدید در این مقاله به خواص برخی از انواع خشکبار اشاره شده است.

کشمش

کشمش به سه گروه آفتابی، تیزابی و انگوری تقسیم می شود. از مزایای کشمش، تسکین یبوست، جلوگیری از سرطان، کاهش دهنده فشار خون، کنترل دیابت، درمان آنمی، درمان تب و جلوگیری از فساد خون‌ در اشخاص‌ مبتلا به‌ بیماری‌ قند می شود. مقدار 100 گرم کشمش 299 کالری دارد.

گردو

گردو از نظر طب قدیم ایران گرم و خشک است. این ماده دارای چربی (حدود 65 درصد وزن گردو) و انرژی خوبی بوده و می تواند به عنوان یکی از مواد غذایی مهم برای تامین انرژیی روزانه به خصوص در دوران بارداری و شیردهی خانمها و کودکان باشد. گردو حاوی مس، فولیک اسید، فسفر، ویتامین B6 و ویتامین E است. گردو برای سلامت قلب و مغز مفید بوده و از سرطان پیشگیری می کند. اشاره شده گردو ضد کرم کدو است، ملین و برای بیماران سل مفید است مغز بو داده آن برای نرم کردن سینه مفید است. خوردن گردو با کشمش و انجیر برای معده مفید است. مصرف گردو برای افرادی که چربی خون بالایی دارند توصیه نمی شود.

صد گرم گردو حاوی 654 کالری، 4درصد آب، 15.2 گرم پروتئین، 13.7 گرم کربوهیدرات، 2.7 گرم شکر،6.7 گرم فیبر، 65.2 گرم چربی، 9.08 گرم امگا3، 38.09 گرم امگا 6 است.

عناب

طبیعت عناب نه گرم است و نه سرد است. برای کسانی که از بیخوابی یا بیقراری رنج می برند مصرف عصاره دانه های عناب می تواند درمان خوبی باشد. عناب منبع خوبی از آهن و فسفر است که مواد تشکیل دهنده کلیدی در سلول های خون هستند. عناب برای کنترل وزن، افزایش ایمنی بدن، کاهش استرس و اضطراب، درمان سرطان و سلامت پوست مفید است.

مقدار 100 گرم عناب حاوی 69 میلی گرم ویتامین C، پتاسیم 250 میلی گرم، 0.9 گرم ویتامین ب 3، 0.1 میلی گرم ویتامین B6، مس 0.1 گرم، آهن 0.5 گرم است.

زرشک

طبیعت زرشک سرد است. زرشک برای کاهش التهاب، درمان عفونت ادرار (مثانه و عفونت های دستگاه ادراری)، معده و روده، دستگاه تنفسی (گلو درد، گرفتگی بینی، سینوزیت، برونشیت)، درمان عفونت های پوستی و یا مهبل مورد استفاده قرار می گیرد. عصاره ی زرشک می تواند نشانه های حاصل از شرایط مختلف پوستی همچون پسوریازیس و آکنه را بهبود بخشد. زرشک می تواند در درمان اسهال (مانند اسهال ناشی از مسمومیت غذایی) مفید باشد.

زردآلو و زردآلو خشک

زردآلو را به دلیل داشتن کالری کم، آنتی اکسیدان بالا و فیبر غذایی می توان در رژیم های غذایی از آن استفاده کرد. هر دوی آنها هم تازه و هم خشک با توجه به مواد مغذی که دارند دارای فواید زیادی می باشند. زردآلو غنی از آنتی اکسیدان بوده به همین دلیل خاصیت ضدسرطانی دارد، از زردآلو در درمان یبوست می تواند استفاده نمود، زردآلو خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی را کاهش می دهد. برای درمان کم خونی، آسم و سلامت استخوان مفید است. زردآلو برای زنان باردار مفید است چون شامل ویتامین A, C و E همچنین مواد معدنی مانند فسفر، سیلیسیوم‌، کلسیم، آهن و پتاسیم است. اغلب به زنان باردار توصیه می شود زردآلوی خشک استفاده نمایند زیرا شامل آهن بالایی است که برای زنان باردار و جلوگیری از آنمی مفید می باشد.

مقدار 35 گرم زردآلوی تازه حاوی: 5 درصد ویتامین C، ویتامین A مقدار 4 درصد، پتاسیم 3 درصد، مس 3 درصد و فیبر 3 درصد است.

آلو و آلو خشک

آلو خاصیت ملین داشته و به همین دلیل در درمان یبوست بسیار کمک کننده باشد. آلوها اثرات مضر رادیکال های آزاد را خنثی می کنند و در مقابل از شرایط سلامتی نظیر آسم، آرتریت، سکته قلبی و سرطان محافظت می کنند. آنتی اکسیدان های موجود در این میوه بدن را از رادیکال های آزاد، که سرعت روند پیری را افزایش می دهند محافظت می کنند. آلو منبع خوبی از ویتامین C است، برای بهبود سلامت قلب و عروق و مبارزه با سلول های سرطانی مفید است. آلو شامل پتاسیم است که جزء مهم سلول و مایعات بدن است که در کنترل ضربان قلب و فشار خون کمک می کند.

مقدار 66 گرم آلوی تازه حاوی: 8 درصد ویتامین C، ویتامین K مقدار 5 درصد، مس مقدار 4 درصد، فیبر 4 درصد، پتاسیم 3 درصد است.

آلبالو و آلبالوی خشک

آلبالو اشتها آور خوبی است مسکن تشنگی و شربت آن بهترین دارو برای افرادی است که عطش فراوانی دارند. آلبالو منبع غنی از آهن و ویتامین C می باشد و برای کم خونی مفید است.

بادام هندی

طبیعت بادام هندی گرم و خشک بوده و به علت دارا بودن چربی فراوان، قدرت انرژی زایی بالایی دارد. بادام هندی با سلول های سرطانی مبارزه می کند و برای سلامت قلب مفید است. بادام هندی سرشار از مس بوده که برای سلامت مو مفید است، بادام هندی حاوی کلسیم و منیزیم است که برای سلامت استخوان ضروری هستند. بادام زمینی به هضم غذا کمک می کند و به دلیل داشتن ویتامین A در افزایش دید چشم و بهبود سیستم ایمنی بدن می تواند موثر باشد.

مقدار 40 گرم بادام هندی خام حاوی: 98 درصد مس، 34 درصد فسفر، 33 درصد منگنز، 29 درصد منیزیم، 21 درصد روی است.

فندق

فندق طبیعت گرم و خشک دارد. فندق، دارای ویتامین و مواد معدنی زیادی است که برای سلامت قلب و مغز مفید است، کمک کننده در مدیریت دیابت می باشد. فندق سرشار از آنتی اکسیدان است که به پیشگیری از سرطان کمک می کند. فندق با چاقی مبارزه می کند و حاوی ویتامین E است که برای سلامت پوست و مو مفید است. 28 گرم فندق حاوی 176 کالری، 4.7 گرم کربوهیدرات، 4.2 گرم پروتئین، 17 گرم چربی، 2.7 گرم فیبر، 1.7 میلی گرم منگنز، نیم میلی گرم مس، 4.2 میلی گرم ویتامین E و 45.6 میلی گرم منیزیم است.

مطالعات نشان داده که آجیل ها و خشکبار نقش مهم در تامین سلامت انسان دارد شاید برخی تصور کنند که این خوراکی ها ارزش غذایی ندارند ولی با توجه به موارد اشاره شده در بالا می بینید که این خوراکی ها سرشار از مواد معدنی، آنتی اکسیدان و خواص ضد سرطانی هستند که خوردن آنها برای سلامت بدن توصیه می شود.

از خشکبار برای میان وعده کودکان و چاشت آنها در مدرسه و مهد کودک استفاده کنید، همچنین می توانید برای پذیرایی از میهمانان خود این گزینه خوشمزه و پر خاصیت را در کنار چای و میوه قرار دهید.

تحقیق و ترجمه: زهرا صانعی

 

 

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها: - -



نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

لطفا جای خالی را پر کنید







صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید