• ارسال کننده: میترا نامجو
  • تاریخ انتشار: 2017 / 09 / 19

آغاز بازی‌های آسیایی در ترکمنستان

پنجمین دور بازیهای آسیایی “داخل سالن و هنرهای رزمی” در مراسمی پرخرج و باشکوه در عشق آباد، پایتخت ترکمنستان، با شرکت رهبران برخی از کشورهای همسایه، مانند تاجیکستان، ازبکستان، قزاقستان، افغانستان و ارمنستان، آغاز شد.
مراسم افتتاح این بازیها در مجتمع المپیک شهر عشق‌آباد با سخنرانی قربانگلی بردی‌محمدف، رئیس جمهوری ترکمنستان، و اجرای سرودی از خود آقای بردی محمدف با نام “به پیش میهن من ترکمنستان!”شب گذشته برگزار شد. در این مراسم که حدود چهار ساعت طول کشید همچنین نمایش عیدانه ورزشی و هنری، از جمله با اجرای گروهی از ورزشکاران مرد و زن جوان اسب سوار نیز برگزار شد.

شروع بازی های آسیایی ترکمنستان

این مجتمع المپیک، بزرگترین مجتمع ورزشی در آسیای میانه است که با هزینه ۵ میلیارد دلار ساخته شده است.
آقای بردی محمدف در سخنرانی خود با اشاره به اینکه چنین بازیهایی بار اول است که در یک کشور آسیای میانه برگزار می‌شوند گفته است که این امر برای توسعه ورزش در منطقه اهمیت دارد.
رئیس جمهوری ترکمنستان همچنین گفته که برای بار نخست در این بازیها یک تیم ورزشی مهاجران هم مشارکت می‌ورزد.
در همین حال، رسانه‌های ترکمنی ۱۸ سپتامبر خبر دادند که شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد از بیانیه مشترک ترکمنستان و برزیل برای حمایت بین‌المللی از مشارکت تیمهای مهاجران در مسابقات و رویدادهای ورزشی بزرگ جهانی حمایت کرده است. به نوشته آنها، این بیانیه به ابتکار جانب ترکمنستان صادر شده بود.
صاحب نظران می‌گویند، آقای بردی محمدف می‌خواهد با استفاده از مراسمی چون بازیهای آسیایی بر اعتبار کشورش در عرصه بین‌المللی بیافزاید. اما گزارشها حاکی است که در آستانه این مسابقات مقامات ترکمن فروش مواد الکلی و حضور گدایان را در شهر عشق آباد ممنوع و رفت و آمد ساکنان ولایات دیگر به پایتخت را محدود کرده‌اند.

بازیهای آسیایی "داخل سالن و هنرهای رزمی

همچنین در آستانه برگزاری این بازیها، گروههای مدافع حقوق بشر از دولت ترکمنستان برای آنچه موارد گسترده نقض حقوق بشر می‌نامند، از جمله نقض حقوق به منزل در جریان ساختمان مجتمع ورزشی عشق آباد، و سرکوب گسترده مخالفان انتقاد کرده‌اند.
قبلا دیدبان حقوق بشر و یک سازمان تبعیدی حقوق بشر ترکمنستان در بیانیه‌ای نوشته بودند که مقامات ترکمن به منظور آمادگی به این مسابقات و آراستن شهر، منازل بسیاری از شهروندان بدون پرداخت غرامت مناسب تخریب کرده‌اند.
این دو سازمان از شورای المپیک آسیا خواسته بودند که به ترکمنستان هشدار بدهد تا به تعهدات خود در زمینه حقوق بشر پایبند بماند و اجازه بدهد روزنامه نگاران “بدون ترس از انتقام” در آستانه، جریان و بعد از بازیهای آسیایی کار خود را انجام بدهند.
ترکمنستان از کشورهای سرشار از منابع گاز آسیای میانه و به داشتن رهبران خودکامه و سرکوب، بازداشت و شکنجه مخالفان و منتقدان، محدودیت آزادی بیان و فشار پیوسته بر مطبوعات و رسانه‌ها شهره است.
مسئولان برگزاری این بازیها که تا ۲۷ سپتامبر ادامه خواهد داشت، می گویند که در این مسابقات ۴۵۰۰ ورزشکار از حدود ۶۵ کشور جهان در ۲۱ نوع ورزش برای ۳۴۷ مدال با هم رقابت خواهند کرد. از جمله گفته می شود بار اول ورزشکاران از ۱۹ کشور اقیانوسیه هم در این مسابقات شرکت دارند.

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها:



 

در یاد بگیر دات کام مشترک شوید و آخرین مطالب را در ایمیل خود دریافت نمایید

نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.




بستن تبلیغات

تبلیغات اینترنتی در یاد بگیر دات کام



صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید