• ارسال کننده: زهرا صانعی
  • تاریخ انتشار: 2017 / 09 / 19

داروی گاباپنتین چیست؟

گاباپنتین یک داروی ضد صرع یا ضد تشنج هم نامیده میشود. گاباپنتین مواد شیمیایی و رشته های عصبی در بدن که در معرض تشنج و برخی از انواع درد هستند را تحت تاثیر قرار می دهد.

گاباپنتین در بزرگسالان برای درمان درد نوروپاتی ناشی از ویروس تبخال یا زونا استفاده می شود.

برند Horizant این دارو برای درمان سندروم پای بی‌قرار (RLS) نیز استفاده می شود.

گاباپنتین با برند Neurontin برای درمان صرع در بزرگسالان و کودکانی که حداقل 3 سال سن داشته باشند به کار برده می شود.

داروی گاباپنتین چیست؟

از برند و فرم گاباپنتینی که پزشکتان تجویز نموده است استفاده کنید. زمانیکه پس از هر بار اتمام و یا تعویض دارو به داروخانه مراجعه می کنید آن را چک کنید و مطمئن شوید شکل و برند دارویی که پزشک تجویز کرده است را دریافت می کنید.

اطلاعات مهم

از دستورات روی بسته بندی و برچسب دارو پیروی کنید. درباره شرایط پزشکی، آلرژی و هر نوع دارویی که استفاده می کنید با پزشک مشورت نمایید.

قبل از استفاده از داروی گاباپنتین

اگر به گاباپنتین آلرژی دارید نباید از آن استفاده نمایید.

برای مطمئن شدن از اینکه مصرف گاباپنتین برایتان بی خطر است در صورت داشتن شرایط زیر با پزشک مشورت نمایید:

  • بیماری کلیوی (یا اگر تحت دیالیز هستید)
  • بیماری صرع یا حمله های ناگهانی دیگر
  • دیابت
  • بیماری کبدی
  • سابقه افسردگی، اختلال خلقی، سوء استفاده از دارو، افکار خودکشی یا اقدام به خودکشی
  • بیماری قلبی یا
  • (برای بیماران با سندرم پای بی قرار) اگر روزها را می خوابید یا شب کار هستید

برخی از افراد هنگامی که از این دارو استفاده میکنند افکار خودکشی دارند. بنابراین تا زمانی که در حال استفاده از داروی گاباپنتین هستید پزشکتان نیاز دارد تا میزان پیشرفتتان را در ملاقات های منظم بررسی کند. خانواده یا پرستارتان باید مراقب تغییرات خلق و خو یا نشانه های آن باشد.

تاثیر این دارو روی جنین هنوز مشخص نشده است بنابراین اگر باردار هستید یا قصد باردار شدن دارید با پزشک مشورت نمایید.

داروی گاباپنتین روی شیر مادر تاثیر می گذارد و ممکن است به کودک شیرخوار آسیب برساند در صورتی که کودک را با شیر خود تغذیه می کنید به پزشک اطلاع دهید.

داروی گاباپنتین را چطور استفاده کنید؟

این دارو را درست طبق دستور پزشک مصرف نمایید. از دستورات روی برچسب دارو پیروی کنید. این دارو را بیشتر یا کمتر از مقداری که تجویز شده است مصرف نکنید.

داروی گاباپنتین با برند Horizant نباید در طول روز استفاده شود. برای اینکه دارو نتیجه بهتری داشته باشد بهتر است دارو با برند Horizant را همراه با غذا حدود ساعت 5:00 عصر استفاده کنید.

هر دو برند Horizant و Gralise بایستی با غذا مصرف شوند.

برند Neurontin می تواند همراه با غذا یا بدون آن مصرف شود.

اگر قرص با برند Neurontin را شکسته و نصف آن را مصرف کردید، نصف دیگر آن را برای دوز بعدی مصرف نمایید. هر قرصی که شکسته شود باید هر چه زودتر یا در طول چند روز مصرف شود.

داروی مایع را با سرنگ مخصوص، قاشق یا فنجان مخصوص اندازه گیری کنید. اگر وسیله ای برای اندازه گیری دوز آن ندارید از داروساز بخواهید آن را در اختیار شما قرار دهد.

اگر پزشک برند، قدرت یا نوع گاباپنتین را تغییر دارد دوز آن نیز ممکن است نیازمند تغییر باشد. هرگونه سوال درباره نوع گاباپنتین جدید را از داروساز سوال کنید.

مصرف داروی گاباپنتین را به صورت ناگهانی قطع نکنید حتی اگر احساس بهبودی داشتید. قطع ناگهانی مصرف دارو ممکن است حملات را افزایش دهد. از دستورات پزشک در مورد کاهش دوز دارو پیروی کنید.

برچسب هشدار پزشکی یا کارت شناسایی که توضیح دهد داروی گاباپنتین مصرف می کنید را همراه داشته باشید. هر پزشکی که شما را درمان می کند باید بداند که داروی صرع مصرف می کنید.

داروی گاباپنتین می تواند در آزمایش غربالگری پروتئین ادرار نتیجه مثبت کاذب ایجاد کند. اگر یک آزمایش ادرار ساده دارید پرسنل آزمایشگاه را درباره مصرف این دارو در جریان قرار دهید.

قرص ها و کپسول ها را در دمای اتاق دور از نور و رطوبت نگهداری کنید.

داروهای مایع را در یخچال نگهداری کنید. مراقب منجمد شدن آن باشید.

اگر یک دوز دارو را فراموش کردید چه اتفاقی می افتد؟

به محض به یاد آوردن دوز فراموش شده را مصرف نمایید، فراموش نکنید با غذا مصرف شود. اگر تقریبا زمان مصرف دوز بعدی نزدیک شده است از دوز فراموش شده بگذرید. داروی اضافی برای جبران دوز فراموش شده مصرف نکنید.

اگر اوردوز شود چه اتفاقی می افتد؟

سریعا به اورژانس مراجعه کنید یا با اورژانس تماس بگیرید.

هنگام مصرف داروی گاباپنتین از چه چیزهایی باید اجتناب کرد؟

این دارو ممکن است تفکر یا واکنش شما را مختل کند. اگر رانندگی می کنید یا هر فعالیتی که نیاز به هوشیاری دارد مراقب باشید.

از مصرف داروهای ضد اسید معده در طول 2 ساعت قبل یا بعد از مصرف گاباپنتین خودداری کنید. آنتی اسیدها میتواند جذب گاباپنتین برای بدن را دشوار کنند.

نوشیدن الکل با این دارو ممکن است منجر به عوارض جانبی شود.

داروی گاباپنتین

عوارض جانبی داروی گاباپنتین

اگر هر کدام از نشانه های آلرژی به گاباپنتین را داشتید به اورژانس مراجعه کنید نشانه هایی مانند: کهیر، تنفس سخت، متورم شدن صورت، لب ها، زبان و گلو.

به دنبال درمان پزشکی باشید اگر دانه های پوستی با نشانه های جدی آلرژی که دیگر قسمت های بدن را تحت تاثیر قرار دهد مشاهده کردید. از جمله: تب، ادرار تیره، وجود خون در ادرار، غده های متورم، گلو درد، ضعف شدید یا خستگی، خونریزی یا کبودی های غیر عادی، درد ماهیچه یا یرقان (چشم یا پوست زرد)

هرگونه علائم جدید یا بدتر شدن نشانه ها را به پزشک اطلاع دهید، علائمی مانند: تغییر در رفتار یا خلق و خو، اضطراب، افسردگی یا اگر احساس آشفتگی، خصومت، بی قراری، فعالیت بیش از اندازه (ذهنی یا فیزیکی) یا افکار خودکشی یا آسیب به خود را داشتید.

سریعا با پزشک تماس بگیرید اگر:
  • افزایش حملات
  • ضعف شدید یا خستگی
  • درد قسمت فوقانی معده
  • درد قفسه سینه، سرفه های جدید یا بدتر شدن سرفه ها همراه با تب، مشکل تنفسی
  • سوزش شدید یا بی حسی
  • حرکت سریع جلو و عقب چشم ها
  • مشکلات کلیوی– ادرار کم یا نداشتن ادرار، ادرار دردناک یا مشکل در ادرار، متورم شدن پا یا قوزک پا، احساس خستگی یا تنگ نفس
  • واکنش شدید پوستی — تب، گلودرد، تورم صورت یا زبان، سوزش چشم، آسیب پوستی و بثورات پوستی قرمز یا بنفش به خصوص در صورت یا قسمت فوقانی بدن گسترش می یابد و موجب پوسته پوسته شدن و تاول می شود.

برخی عوارض جانبی ها در کودکان با مصرف گاباپنتین احتمال دارد بیشتر رخ دهد. اگر کودک با مصرف این دارو عوارض زیر را داشت با پزشک تماس بگیرید:

  • تغییر در رفتار
  • مشکلات حافظه
  • مشکل تمرکز یا
  • بی قراری، خصومت یا پرخاشگری
عوارض جانبی رایج گاباپنتین
  • سرگیجه، خواب آلودگی
  • سردرد

این لیست کاملی از تمام عوارض جانبی هایی که ممکن است اتفاق بیفتد نیست، با پزشک خود برای مشورت درباره عوارض جانبی این دارو تماس بگیرید.

دوز معمول گاباپنتین برای بیماری های مختلف
دوز معمول بزرگسالان برای بیماری صرع

دوز اولیه: 300 میلی گرم خوراکی روز اول، 300 میلی گرم خوراکی دو بار در یک روز، روز دوم، 300 میلی گرم خوراکی 3 بار در یک روز برای روز سوم.

دوز معمول بزرگسالان برای Postherpetic Neuralgia

دوز اولیه: 300 میلی گرم خوراکی در روز اول، 300 میلی گرم خوراکی دو بار در روز برای روز دوم، 300 میلی گرم خوراکی سه بار در روز برای روز سوم.

دوز معمول بزرگسالان برای سندروم پای بی قرار

گاباپنتین enacarbil تحت نام تجاری Horizant، موجود است: 600 میلی گرم خوراکی یکبار روزانه همراه با غذا 5 عصر.

دوز معمول کودکان برای بیماری صرع

کمتر از سه سال: اثربخشی آن محرز نشده است.

برای کودکان بزرگتر یا مساوی 3 سال و کمتر از 12 سال، شروع دوز: از 10 تا 15 mg/kg/day  در 3 دوز تقسیم شود.

بیش از 12 سال، دوز اولیه: 300 میلی گرم خوراکی در روز اول، 300 میلی گرم خوراکی دو بار در روز، روز دوم، 300 میلی گرم خوراکی سه بار در روز برای روز سوم

دوزهای اشاره شده در بالا به صورت کلی بوده  بنابراین برای دوز دقیق آن حتما با پزشک مشورت نمایید.

تداخلات دارویی

مصرف این دارو با داروهایی که خواب آور است می تواند اثر دارو را بدتر کند. قبل از مصرف داروی گاباپنتین با قرص خواب آور، داروهای ضد درد، شل کننده یا آرامش دهنده عضلات یا داروهای اضطراب، افسردگی یا حمله های ناگهانی با پزشک مشورت نمایید.

تداخلات دارویی دیگر با گاباپنتین شامل داروهای با نسخه، بدون نسخه، ویتامین ها و داروهای گیاهی ممکن است اتفاق بیافتد. با پزشک خود را درباره تمام داروهایی که در حال حاضر استفاده می کنید و هر دارویی که مصرف آن را شروع یا متوقف کرده اید مشورت کنید.

ترجمه: زهرا صانعی

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها:



 

در یاد بگیر دات کام مشترک شوید و آخرین مطالب را در ایمیل خود دریافت نمایید

نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.




بستن تبلیغات

تبلیغات اینترنتی در یاد بگیر دات کام



صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید