• ارسال کننده: زهرا صانعی
  • تاریخ انتشار: 2017 / 09 / 24

طرز تهیه سالاد سرکه گوجه فرنگی

با فرا رسیدن فصل پاییز و یا در برخی مناطق در اواخر شهریور، خیلی از خانم ها به فکر تهیه انواع ترشی می افتند و با توجه به منطقه محل سکونت خود، با میوه ها و صیفی جاتی که در اختیار دارند ترشی های خوشمزه ای تهیه می کنند تا در فصل پاییز و زمستان کنار انواع پلوها، ماکارانی، آبگوشت و … میل کنند.

یکی از ترشی های خوشمزه ای که طرفداران زیادی هم دارد سالاد سرکه گوجه فرنگی است که تقریبا با تمامی غذاها قابل استفاده است و مواد اولیه ای که برای تهیه آن نیاز دارید تنوع زیادی دارند و به راحتی در بازار قابل تهیه می باشند.

طرز تهیه سالاد سرکه گوجه فرنگی

مواد لازم برای تهیه سالاد سرکه گوجه فرنگی
  • گوجه فرنگی پنج تا شش کیلوگرم
  • کلم یک عدد متوسط
  • گل کلم یک و نیم کیلو
  • خیار یک کیلو
  • هویج یک کیلو
  • کرفس یک عدد
  • سیر صد گرم
  • جعفری تازه یک بسته (یک بسته آماده سبزی فروشی)
  •  فلفل دلمه ای دو عدد بزرگ
  • فلفل سبز تند به میزان دلخواه
  • سیاه دانه یک قاشق غذا خوری
  • ادويه ترشي یک قاشق غذاخوري (كه از عطاري ها به صورت آماده مي توانيد تهيه كنيد.)
  • نمک به میزان لازم
  • سرکه یک لیوان
طرز تهیه سالاد سرکه گوجه فرنگی

تمامی مواد اولیه اشاره شده در بالا را می توانید طبق ذائقه خود و افراد خانواده کم و زیاد کنید چون برخی از افراد هویج را دوست نداشته و به مقدار خیلی کم داخل این سالاد استفاده می کنند یا مقدار گل کلم بیشتری استفاده می کنند. همچنین این مقادیر برای یک دبه 4 کیلویی مناسب است.

برای تهیه سالاد گوجه فرنگی باید کمی صبر و حوصله به خرج دهید اگر می خواهید سالاد خوشمزه و جا افتاده ای داشته باشید سعی کنید نکات اشاره شده را به درستی انجام دهید.

ابتدا کلم را با استفاده از چاقو یا خردکن دستی خرد کنید. اگر جزء آن دسته از افرادی هستید که دوست دارید مواد داخل سالاد برجسته و در اندازه های کمی درشت باشد می توانید مواد را با دست و در اندازه ی دلخواه خرد کنید.

بعد از خرد کردن کلم آن را داخل ظرف مناسبی بریزید و بشویید، داخل آبکش بریزید تا آب اضافی آن گرفته شود.

یکی از ویژگی های این سالاد این است که برای خوشمزه تر شدن آن باید مواد اولیه کمی از آب اولیه خود را از دست بدهند. یعنی بعد از خرد کردن و شستن باید پارچه تمیزی انتخاب کنید و مواد را به صورت جداگانه روی پارچه پخش کنید تا آب آن ها گرفته شود.

در صورتی که هوا گرم و آفتابی بود می توانید پارچه را در مقابل نور خورشید پهن کرده و کلم ها را روی پارچه با دست پخش کنید. باید مراقب باشید زمان زیادی در مقابل نور خورشید نماند چون پلاسیده می شوند. برای جلوگیری از پلاسیده شدن باید آنها را بررسی کنید در صورتی که کمی آب آن گرفته شده باشید و از حالت سفتی خارج شده باشد می توانید آن ها را از مقابل نور آفتاب بردارید.

گل کلم، هویج، سیر، کرفس را نیز خرد کرده بشویید، داخل آبکش بریزید تا آب اضافی آن گرفته شود.

این مواد را نیز به صورت جداگانه مانند کلم روی پارچه مناسب بریزید و روی پارچه پخش کنید. بعد از گذشت حدود یک الی دو ساعت آنها را بررسی کنید در صورتی که آب آن گرفته شده می توانید آنها را از مقابل نور خورشید بردارید و برای مراحل بعد کنار بگذارید.

سعی کنید پارچه را روی سطح مناسبی که هوا زیر آن جریان داشته باشد قرار دهید اگر به اندازه کافی فضا دارید می توانید از جعبه های خالی میوه برای اینکار استفاده کنید این جعبه ها را به صورتی که کف مشبک آن به طرف بالا باشد کنار هم بچینید و پارچه ها را روی آن پهن کنید. اینکار فرآیند تبخیر آب را سریعتر می کند.

بعد از گذشت مدت زمان لازم فلفل دلمه ای، فلفل سبز تند و خیارها را نیز بشویید داخل آبکش بریزید بعد از اینکه آب اضافی آن گرفته شد به صورت جداگانه و به صورت نگینی یا کمی بزرگتر خرد کنید.

طرز تهیه آب گوجه فرنگی

گوجه های تازه و سالمی تهیه کنید آنها را خوب بشویید سپس با چاقو کمی خرد کنید و یا به 4 قسمت تقسیم کنید داخل قابلمه مناسبی بریزید و روی حرارت ملایم قرار دهید. گوجه ها باید پخته و کاملا له شوند. سپس حرارت را خاموش کنید و گوجه ها را از آبکش عبور دهید، آب گوجه ها و دانه های آن را به طور کامل بگیرید. اگر دانه های گوجه فرنگی از آبکش عبور کرد آن را از صافی هایی که سوراخ های ریزتری دارند عبور دهید تا دانه های گوجه فرنگی گرفته شود.

برای غلظت آب گوجه نیز در صورتی که آب گوجه خیلی غلیظ نبود آن را داخل قابلمه ریخته و روی حرارت ملایم قرار دهید تا کمی بجوشد و غلیظ شود. مراقب باشید خیلی غلیظ نشود.

در فاصله ای که آب گوجه ها را می گیرید، آب سرکه را نیز داخل قابلمه دیگری بریرد، روی حرارت قرار دهید تا چند قل بزند سپس از روی حرارت بردارید.

با توجه به مقدار مواد اولیه ای که دارید قابلمه بزرگی انتخاب کنید و تمامی این مواد را داخل قابلمه بریزید آب گوجه تهیه شده در مرحله قبل را نیز روی مواد بریزید، نمک، فلفل، ادویه، سرکه و سیاه دانه به اندازه دلخواه به آن اضافه کنید و مواد را با یکدیگر مخلوط کنید. اگر آب گوجه نسبت به موادی که تهیه کرده اید کمتر بود می توانید دوباره مقدار گوجه دیگری تهیه کرده، آن ها را بجوشانید و آب آن را بگیرید.

مقدار آب گوجه باید طوری باشد که کاملا روی مواد را بپوشاند و طوریکه مقدار آب گوجه بیشتر از مواد دیده شود. مواد را به همراه آب گوجه خوب هم بزنید مقداری از آن را با قاشق دیگری بچشید، در صورتیکه نیاز به نمک یا فلفل داشت به اندازه لازم به آن اضافه نمایید.

بعد از مخلوط کردن مواد و آب گوجه اجازه دهید تقریبا 12 ساعت داخل قابلمه بماند، بعد از گذشت زمان لازم دوباره آن را هم بزنید مزه آن را تست کنید و در صورتی که طبق ذائقه شما بود می توانید آن را داخل شیشه یا ظرف های مخصوصی که برایش آماده کرده اید بریزید و بعد از گذشت تقریبا یک ماه از آن استفاده کنید.

در طول این مدت زمان یک ماهه که سالاد سرکه گوجه فرنگی جا می افتد، هر چند روز درب شیشه ها را باز کرده و مواد را با قاشق یا ملاقه مناسب هم بزنید و مزه آن را بچشید در صورتیکه مزه سالاد خوب بود درب آن را ببندید و منتظر شوید تا کاملا جا افتاده شود و اگر نمک آن کم شد بود یا آب گوجه فرنگی غلیظ شده بود، مجددا اضافه کنید.

سالاد شما آماده است می توانید آن را کنار انواع غذاها همراه با خانواده میل نمایید.

طرز تهیه سالاد سرکه گوجه فرنگی

این سالاد هر چه بيشتر بماند جا افتاده و خوش طعم تر مي شود. اين ترشي را تا يك سال مي توانيد مصرف كنيد. سالاد سرکه گوجه فرنگی به علت داشتن آب گوجه و مقدار سرکه کمتر نسبت به ترشی های دیگر، احتمال کپک زدگی آن بیشتر است و در صورتیکه تا تابستان بعدی سالادتان باقی می ماند برای جلوگیری از کپک زدگی آن را در یخچال نگهداری کنید در صورت استفاده نکردن باید هر چند روز یکبار آن را هم بزنید.

سالاد سرکه گوجه فرنگی آنقدر خوشرنگ، خوشمزه و خوش خوراک است که شما را وادار می کند آن را حتما در وعده های نهار و شام خود مصرف کنید! و حتی سبب می شود مقدار غذای بیشتری نسبت به همیشه میل کنید!

سالاد سرکه گوجه فرنگی برای رنگین کردن سفره های میهمانی شما نیز مناسب است. این سالاد را در کنار انواع غذاها از جمله: انواع پلوها، آبگوشت، عدسی، ماکارانی، کوکوها و کتلت ها نوش جان کنید.

فاطمه علیزاده

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها:



نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

لطفا جای خالی را پر کنید







صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید