• ارسال کننده: سمیه مظفری
  • تاریخ انتشار: 2017 / 10 / 02

بررسی نوسان خلقی در مردان (عارضه بدخلقی یا پریودی مردانه)

در این مقاله عارضه بدخلقی در مردان را تعریف و با جزئیات بیشتر توضیح داده می شود و در ادامه علل، نشانه ها و موارد پیشگیری کننده را بررسی می کنیم.

بررسی عارضه بدخلقی مردان

کج خلقی و نوسان خلقی در مردان از علل معمول کاهش سطح تستسترون می باشد و با نام عارضه بدخلقی مردانه یا پریودی مردانه (IMS) شناخته می شود. IMS می تواند به علت بالا رفتن سطح کورتیزول باشد و سبب عصبانیت زودهنگام یا افسردگی می شود.

به دلیل مشابه بودن تغییرات خلق و خوی مردان به خاطر تغییرات هورمونی این عارضه را با پریودی زنان مقایسه می‌کنند.

آیا عارضه بدخلقی مردانه و کاهش تستسترون به هم مربوط است؟

با افزایش سن، بدن مردان، تستسترون کمتری تولید می کند. تقریبا 40 درصد مردان بالای 45 ساله، زیر سطح نرمال، تستسترون دارند، اما آیا می تواند بر خلق و خوی آنها اثرگذار باشد؟

دکتر آبراهام مورگنتالر محقق و رییس بیمارستان مردان بوستون توضیح می دهد که “ذخایر عاطفی مردان با سطح پایین تستسترون، کاهش می یابد بنابراین تندخو می شوند. در فرهنگ عامه معتقدند که بین عصبانیت مردان و سطح بالای تستسترون ارتباط است، اما معمولا این حالت را زمانی که سطح تستسترون کاهش می یابد بیشتر می بینیم که در این حالت مردان بدخو می شوند.”

برخی دیگر از متخصصان اظهارات دیگری دارند. مثلا دکتر آلوین ماتسوموتو اشاره می کند که “من فکر می کنم وقتی انسان پیرتر می شود مسایل دیگری نیز در این عارضه دخیل است. کاهش اندروژن و کاهش تمایلات جنسی در کنار کاهش تستسترون علت بدخلقی مردان است. متخصصان معتقدند راههایی برای حفظ سلامت عمومی بدن و احساس بهتر وجود دارند.

نشانه های نوسان خلقی در مردان

عارضه بدخلقی مردان نشانه هایی شامل افسردگی، کاهش اعتماد به نفس، تمرکز مشکل تر، کاهش انرژی، و اختلال خواب همچنین کج خلقی می باشد. افراد با IMS ممکن است به سختی بتوانند وزن خود را کاهش دهند و بازگشت به حالت اولیه بعد از ورزش مشکل تر خواهد بود همچنین نعوظ و فعالیت جنسی کمتری خواهند داشت.

نشانه های ظاهر شده در مردان با عارضه کج خلقی شامل:

نشانه، علل تشخیص و درمان بدخلقی مردان
چه عاملی سبب نوسان خلقی در مردان می شود؟

کاهش سطح تستسترون مردان را بیشتر مستعد نوسان خلقی می کند، به هر حال هورمون به طور مستمر و در زمان طولانی کاهش می یابد. علل بالقوه دیگری برای نوسان خلقی در مردان محتمل است که شدید است و یا مردان زیر 30 سال آن را تجربه می کنند. در این نمونه ها، ممکن است به علت عدم سلامت روانی افراد مثل ابتلا به اختلال دو قطبی و افسردگی باشد.

علل تصادفی شامل:
ADHD (اختلال کم توجهی – بیش فعالی):

افراد مبتلا به این شرایط اغلب و به راحتی پریشان و نا امید می شوند. آنها احساس نقص می کنند و چون نمی توانند بر افسردگی غلبه کنند بنابراین دچار خلقیات غیر قابل پیش بینی می شوند.

BPS (اختلال شخصیت مرزی):

مشخصهٔ آن‌ها ناپایداری حالت عاطفی، خلق، رفتار، با درماندگی به خاطر عجز در نگهداری روابط پایدار به علت احساسات سرکش بیمار در مورد خودش و دیگران است. یک سابقه خودکشی نیز در پرونده آنها دیده می شود.

IED (اختلال انفجاری متناوب):

افراد، عصبانیت شدید و غیر قابل کنترلی را برای مساله کم اهمیتی نشان می دهند. لزوما به این معنا نیست که آُسیبی وارد کنند.

عصبانیت از نشانه های بدخلقی مردان

سو ء مصرف مواد‌:

سوء مصرف مواد مخدر و الکی می تواند منجر به نوسانات خلقی شود. اعتیاد این افراد سبب می شود رفتارهای غیر معمولی داشته باشند.

استرس:

استرس مداوم می تواند این احساس را در شما القا کند که کسی تمایلی ندارد که شما و مشکلاتتان را درک کند و بدون آسودگی خیال، مدت طولانی را به سر می برید که باعث نوسانات خلقی شما می شود.

آسیب سر:

اگر جراحت شدیدی به سر وارد شده است ممکن است به بخشی از سر که مسوول کنترل شخصی و خلقی است، صدمه وارد شود.

عدم تعادل شیمیایی:

مغز از رساناهای شیمیایی بین عصبی (نوروترنسمیترها) متفاوتی استفاده می کند که شامل سروتونین، GABA، دوپامین و نوراپى نفرين است. زمانی که تولید نوروترنسمیتر مختل می شود، منجر به نوسانات خلقی، افسردگی یا اضطراب شدید می شود.

تشخیص عارضه بدخلقی مردان

پزشک برای تشخیص این عارضه احتمالا آزمایش خون تجویز می کند تا سطح تستسترون را بررسی کند. از این سطوح، عدم تعادل هورمون و تغییر رفتار تعیین می شود. برای مثال، انواع دیابت می تواند توجیهی برای عدم نعوظ باشد که سبب کج خلقی و ناامیدی شخص می شود.

درمان عارضه بدخلقی مردان

اگر این عارضه به خاطر کمبود تستسترون باشد، پزشک مکمل تستسترون را تجویز می کند. تزریق منظم هورمون مصنوعی که به بازگشت به حالت نرمال و آرام کردن شخص کمک می کند. همچنین احتمالا پزشک یک سبک زندگی سالم که شامل ورزش منظم و رژیم غذایی متعادل است را پیشنهاد می دهد و اینکه از مصرف چربی و شکر زیاد و الکل اجتناب کنید.

راهکارهایی برای کم شدن نوسانات خلقی

برای مدیریت بهتر نشانه ها و بهبود رفتار، مهم است تا تغییر رفتارتان را شناسایی کنید و پزشک بیماری و مشکل شما را تشخیص دهد. بنابراین برای کنترل رفتارها لازم است که نوسانات خلقی را تشخیص دهید و زمانی را به آرام کردن خود اختصاص دهید. همچنین فعالیتهایی مثل عبادت کردن و یوگا، ورزش منظم می تواند به بالا رفتن اندورفین و آرام کردن عصبانیت و افسردگی کمک کند.

همان طور که قبلا ذکر شد، تغییر رژیم غذایی و اجتناب از خوردن غذاهایی که شکر و چربی بالایی دارد و محدود کردن مصرف الکل موثر است. در پایان، اگر نوسانات خلقی شما شدید است برای کنترل و تاثیر کمتر آنها بر زندگی خود، از یک مشاور کمک بگیرید.

ترجمه: سمیه مظفری

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها: -



 

در یاد بگیر دات کام مشترک شوید و آخرین مطالب را در ایمیل خود دریافت نمایید

نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.




بستن تبلیغات

تبلیغات اینترنتی در یاد بگیر دات کام



صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید