• ارسال کننده: سمیه مظفری
  • تاریخ انتشار: 2017 / 10 / 03

آشنایی با دین دولین، نویسنده، تهیه کننده و کارگردان

دین دولین متولد 27 آگوست 1962، نویسنده، تهیه کننده، کارگردان تلویزیونی و بازیگر سابق اهل آمریکاست. او موسس شرکت الکتریک اینترتینمنت یک شرکت تولید رسانه‌های تصویری است. این شرکت در سال ۲۰۰۱ توسط دین دولین تاسیس شد. هم اکنون این شرکت توسط دولین الونگ و شرکایش، مارک رزکین و ریچل الشن رهبری می‌شود.

دین دولین کارگردان، نویسنده، تهیه کننده

در این مقاله ابتدا نگاهی به زندگی خصوصی، زندگی حرفه ای و فعالیت در تلویزیون این هنرمند سینما می اندازیم و در پایان جدول فیلمها و فعالیتهای او گردآوری شده است.

زندگی خصوصی

دولین در شهر نیویورک متولد شد. مادرش هنرپیشه پیلار سرات و پدرش دان دولین، نویسنده، بازیگر و تهیه کننده است. پدرش یهودی و مادرش اهل فیلیپین است.

پدرش در 70 سالگی در 11 دسامبر 2000 بر اثر سرطان ریه و مادرش نیز به علت سرطان ریه در دوم ژوئن 2001 در سن 62 سالگی فوت کرد.

دولین با لیسا برنر ازدواج می کند و حاصل این ازدواج دو دختر می باشد.

لیسا متولد ۱۲ فوریه ۱۹۷۴ یک هنرپیشه اهل ایالات متحده آمریکا است. وی از سال ۱۹۹۴ میلادی تاکنون مشغول فعالیت بوده ‌است.

دین دولین نویسنده، کارگردان و بازیگر اسبق امریکایی

زندگی حرفه ای

دولین در تمام دهه 1980 به عنوان یک بازیگر در تعداد زیادی از نمایشهای تلویزیونی ظاهر شد. او در فیلهایی همچون بادی گارد من، زندگی وحشی، نابغه واقعی و مریخی ها برید خونه، هنرنمایی کرده است. با وجودی که دولین در دهه 20 سالگی عمرش قرار داشت ولی به خاطر اینکه سیما و صورتش، سن کمتری نسبت به سن واقعی اش را نشان می داد، اغلب در شخصیت های نوجوان ایفای نقش می کرد.

دولین به تدریج شروع به نوشتن متن نمایشنامه ها کرد. اولین نوشته او که تولید شد، فیلم اکشن و رزمی “سرباز جهانی” ساخته شده در سال 1992 بود که با فروش بسیار خوب همراه بود.

رولاند امریش کارگردان آلمانی بود که دولین در فیلم اکشن علمی تخیلی “ماه 44” او بازی کرد سپس امریش و دولین با یکدیگر شریک شدند و فیلم علمی تخیلی نظامی “ستارگان” اولین فیلمی که سایت اینترنتی داشت را ساختند. این تیم سپس فیلم های “روز استقلال” و “گودزیلا” را ساختند.

آنها در ادامه فیلم “میهن پرست” در سال 2000 با بازی مل گیبسون از یکدیگر جدا شدند ولی مجددا در سال 2015 با فیلم “روز استقلال: بازخیز” تیمی را تشکیل دادند.

دولین همچنین فیلمهای موبایل (2004)، چه کسی خودروی برقی را کشت؟ (2006) و پسران پرواز (2006) را ساخت.

دولین با اشتیاق، کارگردانی فیلم علمی تخیلی “طوفان جغرافیایی” را برای شرکت فیلم سازی آمریکایی برادران وارنر آغاز کرد. این فیلم قرار بود در مارس 2016 منتشر شود ولی تاریخ آن به اکتبر 2017 به تعویق افتاد. زمزمه هایی به گوش رسیده که بازیگر نقش اول، جرارد باتلر است و بازیگرانی همچون جیم استرجس، ابی کورنیش، اد هریس و اندی گارسیا در این فیلم هنرنمایی می کنند.

در سال 2013، دولین گفت در آینده نزدیک فیلم جنایی “سامری بد”  را توسعه خواهم داد.

آشنایی با دین دولین کارگردان سینما

فعالیت در تلویزیون

دولین سریالهای تلویزیونی مثلث (دسامبر 2005) و اهرم (دسامبر 2008 تا دسامبر 2012) را تولید کرد که دوازده “اپیزودها” را کارگردانی کرد و در حال حاضر از مجموعه “کتابدار” سری جدید این سریال را تولید می کند. او همچنین سریالهای “بازدید کننده” را نیز ساخت.

دولین مشاور شرکت بازی های رایانه ای ZeniMax Media در سالهای 1999 تا 2004 بوده است.

در زیر جدولی تهیه شده که سال تولید، نام فیلم و سمتی که در هر فیلم دین دولین بر عهده داشته را بیان می کند، سمت دولین در آن فیلم با علامت ستاره مشخص شده است و در فیلم هایی که به عنوان بازیگر هنرنمایی کرده، نقش او در قسمت توضیحات، ذکر شده است.

سال عنوان کارگردان تهیه کننده نویسنده بازیگر توضیحات
1984 زندگی وحشی * نقش: فروشنده مغازه
محدودیتهای شهری * نقش: ارنی
1985 نابغه واقعی * نقش:میلتون
1989 مریخی ها برید خونه * نقش: جو فلدرموس
1990 ماه 44 * نقش: تایلر
1991 نمایش کامل * نقش:مدیرکتابفروشی بزرگسالان
1992 سرباز جهانی *
1994 ستارگان * *
1996 روز استقلال * *
1998 گودزیلا * *
2000 میهن پرست *
2002 هیولای هشت پا *
2004 موبایل *
2006 پسران پرواز *
2016 روز استقلال: بازخیز * *
2017 طوفان جغرافیایی * * * شروع کارگردانی
2018 سامری بد * *

ترجمه: سمیه مظفری

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها:



نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

لطفا جای خالی را پر کنید







صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید