• ارسال کننده: میترا نامجو
  • تاریخ انتشار: 2017 / 10 / 09

جهانی شدن تولید انرژی پاک

رشد ظرفیت تولید برق خورشیدی در جهان هم‌اکنون برای نخستین بار از رشد تولید برق از طریق سوزاندن زغال‌سنگ پیشی گرفته است.
آژانس بین‌المللی انرژی در تازه‌ترین گزارش خود که در وب‌سایت رسمی آن منتشر شده‌است، از اوج گرفتن تولید انرژی‌های تجدیدپذیر در سطح جهان خبر داده و نوشته‌ است که رشد تولید برق از منابع انرژی پاک نسبت به دیگر منابع، مانند سوخت‌های فسیلی با اختلاف چشمگیری بالا بوده‌ است.
این گزارش می‌نویسد که کاهش هزینه‌های تولید برق از منابع تجدیدپذیر نشان می‌دهد که چگونه این منابع می‌توانند با سرعت توسعه یابند و جای سوخت‌های فسیلی را بگیرند.

تولید انرژی پاک

بر اساس ارزیابی آژانس بین‌المللی انرژی، تولید برق خورشیدی در سال گذشته ۵۰ درصد، یعنی ۷۴ گیگاوات افزایش یافته‌ است.
نیمی از این رشد مربوط به پروژه‌های تولید برق از منابع خورشیدی در چین بوده‌ است.
در سال گذشته ۱۶۵ گیگاوات انرژی تجدیدپذیر به بهره‌برداری رسیده‌ است. این در حالی است که ظرفیت تولید برق از منابع گاز و زغال‌سنگ طی سال گذشته تنها ۸۶ گیگاوات افزایش یافته‌ است.
این گزارش می‌افزاید که در پنج سال آینده ظرفیت تولید برق از منابع تجدیدپذیر ۴۳ درصد افزایش پیدا خواهد کرد.
فاتح بیرول، رئیس اجرایی آژانس بین‌المللی انرژی، می‌گوید که کاهش هزینه تولید برق از منابع خورشیدی صفحه جدیدی در توسعه این صنعت باز کرده‌ است، به طوری که آهنگ رشد تولید برق خورشیدی تا سال ۲۰۲۲ بالاتر از دیگر منابع انرژی خواهد بود. طی پنج سال آینده انتظار می‌رود ۹۲۰ گیگاوات انرژی تجدیدپذیر به ظرفیت تولید برق جهانی افزوده شود.
چین به تنهایی سهمی ۴۰ درصدی در رشد تولید برق جهانی از منابع پاک دارد. این کشور همچنین بزرگ‌ترین بازار جهانی برای توسعه نیروگاه‌های آبی، تولید برق از منابع زیست‌توده و استفاده از خودروهای برقی هست.
همچنین غول‌های نفتی مانند رویال داچ شل، توتال، اکسون موبیل و غیره نیز در حال سرمایه‌گذاری در شرکت‌های نوپای فعال در حوزه فناوری انرژی‌های تجدیدپذیر هستند.
به گفته برخی رسانه ها برخی از سرمایه‌گذاران بین‌المللی در قالب صندوق‌های توسعه ملی، فعالیت در پروژه‌های مربوط به سوخت‌های فسیلی را به خاطر افزایش خطرات زیست‌محیطی مربوط کاهش داده و در پی پروژه‌های جایگزین در حوزه انرژی‌های پاک هستند.
گزارش تازه آژانس بین‌المللی انرژی اما می‌نویسد که با توجه به سیاست‌های توسعه منابع فسیلی دونالد ترامپ، به‌ویژه تغییرات پیشنهاد شده برای مالیات، بازرگانی خارجی و غیره، وضعیت توسعه انرژی‌های پاک در آمریکا مقداری با مشکل مواجه است، اما هنوز هم این کشور دومین جایگاه را در رشد تولید برق از منابع پاک طی پنج سال آینده خواهد داشت و سومین جایگاه به هند خواهد رسید که در نظر دارد ظرفیت تولید برق خود تا سال ۲۰۲۲ را دو برابر کند.
این گزارش اشاره‌ای به جزئیات تولید برق در دیگر کشورها نکرده‌است، اما ایران نیز از سال ۲۰۱۵ مصمم به افزایش ظرفیت تولید برق از منابع تجدیدپذیر به ۵ گیگاوات بود.
بر اساس آخرین آمار هفتگی وزارت نیرو، ایران طی شش ماه اول سال جاری خورشیدی ۵۸ مگاوات به ظرفیت تولید انرژی‌های تجدیدپذیر اضافه کرده و این رقم به ۳۲۲ مگاوات رسیده‌است. بدین ترتیب ایران باید ظرفیت تولید برق از منابع پاک را بیش از ۱۵ برابر افزایش دهد تا به رقم هدف‌گذاری شده برسد.
البته در گزارش وزارت نیرو ذکر شده‌است که تا پایان سال ۸۰۴ مگاوات برق تجدیدپذیر راه‌اندازی خواهد شد. اخیرا شرکت‌هایی از بریتانیا و نروژ نیز اعلام کردند که برای سرمایه‌گذاری در حوزه نیروگاه‌های عظیم برق خورشیدی با ایران در حال مذاکره هستند.

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها:



نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

لطفا جای خالی را پر کنید







صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید