• ارسال کننده: زهرا صانعی
  • تاریخ انتشار: 2017 / 10 / 09

نگهداری گربه در خانه

نگهداری حیوانات خانگی امروزه در بین گروههای سنی مختلف متداول شده است. علاوه بر آن، این حیوانات مانند همدمی برای افراد سالمند به شمار می روند. یکی از این حیوانات خانگی گربه است که مراقبت از آن بسیار آسان است.

نگهداری گربه در منزل

شاید خیلی دوست دارید مالک گربه باشید ولی بدانید که بیشتر صاحبان گربه ها فکر می کنند نگهداری گربه در داخل خانه، کار غیر ممکنی به نظر می رسد.

زمانی که بیرون می روید یا به خانه بر می گردید یا زمانی که سعی می کنید تا هوای تازه وارد خانه شود گربه تان جلوتر از شما آنجاست و در اولین فرصت قصد فرار دارد. در برخی موارد ممکن است حتی متوجه حضور او نشوید.

در این مقاله روش هایی برای نگهداری گربه خانگی تان می آموزید و اینکه چطور مانع فرار او به بیرون از خانه از طریق پنجره شوید. انجام یک یا دو روش می تواند به شما کمک کند و نیازی به انجام تمام این تکنیک ها نیست.

داخل خانه را برایش جذاب سازید. برای این منظور ضروری است که قلمروهای عمودی محیط اطرافش را برایش بیشتر کنید از طریق آشنا کردن گربه با درخت گربه (درخت چوبی مخصوص گربه ها در منزل)، ایجاد نشیمنگاه در لبه پنجره یا خیلی ساده تر اجازه دهید گربه از اثاثیه ها بالا برود. همیشه باید امکانات زیادی برای بازی گربه فراهم کنید.

درخت مخصوص بازی گربه

زمان بیشتری به بازی اختصاص دهید. این موضوع به این معنی نیست که فقط اسباب بازی در اختیارش قرار دهید بلکه به این معنی است که با استفاده از اسباب بازی های تعاملی متفاوت، با گربه تان بازی کنید.

هرچند وقت یکبار؟ بستگی دارد، شاید مجبور شوید یک یا چند جلسه بازی حداقل 15 دقیقه ای در هر روز برایش برنامه ریزی کنید. گربه ها زاییده شده اند تا شکار کنند، آنها انرژی زیادی دارند. اگر یاد بگیرید که این انرژی را صرف فعالیت های خانگی کنید، گربه تان دلیلی برای انجام فعالیت های خارج از منزل ندارد. گذشته از این اگر با گربه به طور منظم بازی کنید بیشتر مشکلات رفتاری از بین می رود.

اسباب بازیهای مورد علاقه گربه تان را نزدیک درب نگهداری کنید. در این روش، هنگامی که به منزل می آیید می توانید انرژی اش را به طرف اسباب بازی ها به جای محیط بیرون جلب کنید. حتی می توانید اسباب بازی ها را بیرون از درب نگهداری کنید و آنرا در مسیر قرار دهید و اگر گربه به شدت برای بیرون رفتن از منزل اصرار دارد درب را فقط کمی باز کنید طوریکه توجه گربه تان را به دست آورید قبل از اینکه شانس بیرون رفتن را داشته باشد. این تکنیک بستگی به سطح فعالیت گربه و میزان تمایل او برای بیرون رفتن دارد.

برنامه زمانی تغذیه گربه را تغییر دهید. اگر قبلا مالک گربه نبودید. این مورد چگونه می تواند به شما کمک کند؟ ساده است. اگر هر دفعه که به خانه می رسید به گربه غذا دهید تمایلی برای بیرون رفتن نخواهد داشت. حتی اگر فرار کند با صدا زدنش به سادگی به خانه بر میگردد اگر گرسنه باشد. همچنین اگر لحظه ای که خانه را ترک می کنید به گربه غذا دهید مشغول می شود و شما به راحتی می توانید درب را باز کنید و از منزل خارج شوید. اگر غذا همیشه در دسترس گربه باشد این تکنیک شدنی نخواهد بود. یک جلسه بازی کوتاه قبل از هر وعده غذایی نیز میتواند به نگهداری گربه در منزل کمک کند.

گربه را برای پیاده روی با افسار تربیت کنید. تا زمانی که یاد بگیرید چطور باید با گربه ای که افسار دارد پیاده روی کنید امکان دارد گربه سر و صدا کند.

یک حصار ایمن برای خارج از منزل بسازید این حصار جائی است که بتوانید گربه را در آن قرار دهید، این حصار برخی از امتیازات خارج از منزل را به گربه می دهد اما از فرار او جلوگیری می کند. ساخت حصار پیشنهاد عالی است اگر مهارت داشته باشید و بتوانید هر حصاری با اندازه و شکل دلخواه بسازید و در صورتی که توانایی ساخت آن را ندارید نوع آماده آن در فروشگاهها موجود است.

دسترسی به ورودی را مسدود کنید. اگر یک راهرو به سمت بیرون دارید درب آن را بسته نگهدارید. بیشتر گربه هایی که راه فرار پیدا کرده اند به این صورت بوده که در مقابل درب ورودی به کمین می نشینند و از هر فرصتی برای فرار استفاده می کنند. زمانی که قصد خارج شدن از منزل را دارید به گربه غذا بدهید یا با او بازی کنید قبل از اینکه ترکش کنید اما ایده خوبی نیست که اجازه دهید همانطور که خارج می شوید گربه به راه خروج نزدیک شود.

ورودی را جذاب نکنید. اسپری حاوی ماده بازدارنده در درب ورودی، دو نوار چسبنده یا بازدانده حیوانات خانگی بهترین روش ها است. در صورتی که گربه را از بیرون رفتن ترسانیده اید این تکنیک را به کار نبرید اگرچه اینکار از نزدیک شدن گربه به منطقه پرخطر جلوگیری نخواهد کرد اما ممکن است روی رابطه شما و او تاثیر داشته باشد. همچنین استفاده از حصیرهای برقی (پادری) و گردن بندهای شوک (shock collars) برای نگهداری حیوانات خانگی، دور از فضاهای نامطلوب توصیه نمی شود.

نکاتی برای اینکه گربه خانگی شاد باشد:

یک سینی غذا با چهارچوبی بسته در یک مکان آرام برایش تهیه کنید، آن را به طور مرتب تمیز کنید. گربه ها اغلب به محیط کثیف یا قرار گرفتن در محیط های شلوغ علاقه ای نشان نمی دهند.

مطمئن شوید گربه فضای کافی دارد، گربه های فقط-خانگی بایستی چندین اتاق در دسترس داشته باشند.

اجازه دهید گربه حداقل دو مکان برای استراحت در دسترس داشته باشد، یکی روی کف اتاق، که از سه طرف احاطه شده باشد و دیگری در نقطه ای بلند با منظره ای خوب- مورد دوم بایستی برای دسترسی گربه بی خطر و ایمن باشد.

فراهم کردن ایستگاههای خاراندن در چندیدن نقطه طوری که آنها بتوانند آن منطقه را علامت گذاری کنند، قوی کردن عضلات و تیز کردن پنجه ها.

فراهم کردن ایستگاههای خاراندن برای گربه

فراهم کردن فرصت های ورزش روزانه برای اینکه تندرست و سالم بماند.

فراهم کردن یا ایجاد روش های جدید برای گربه تا هم از نظر جسمی هم از نظر روحی فعال بماند. احتمال دارد گربه ها با شیوه های زندگی فقط خانگی دچار ناامیدی و خستگی شوند.

گربه شما همانند حیوانات غیر خانگی دیگر تعامل با افراد دیگر را دوست ندارد، بنابراین شما باید همنشین او باشید و زمان زیادی را برایش صرف کنید.

نباید گربه را برای مدت طولانی در طول روز تنها بگذارید.

غذای متعادل انتخاب کنید.

همه مالکان گربه ها باید بدانند چطور برچسب غذای گربه را بخوانند. دکتر ریچارد هیل مدرس دانشکده دامپزشکی فلوریدا می گوید:”بر خلاف تبلیغات زیادی که انجام می شود اکثر مردم تمایل دارند روی عناصر تشکیل دهنده غذا تاکید کنند اما مواد مغذی مهم تر شامل پروتئین و چربی است. ”

وجود حبوبات و کربوهیدراتها در غذای حیوانات خانگی متداول است اما این مواد لزوما بد نیستند، علاوه بر این غذاهای تهیه شده با تنها پروتئین و چربی پر هزینه هستند. کربوهیدراتها می توانند برای نگهداری غذاهای خشک با هم، با ارزش باشند و از لحاظ مالی نیز مقرون به صرفه هستند و بیشتر گربه ها صدای خرد شدن این غذاها را دوست دارند.

غذای آماده مخصوص گربه

چه مقدار غذا و چه زمان غذا بدهید؟

اکثر گربه ها غذای اصلی خود را در سپیده دم صبح و هنگام غروب می خورند. زمانی که آنها به طور طبیعی دنبال شکار هستند یا شکار در طبیعت آنها را به خودشان جذب می کند بهترین زمان برای تغذیه آنها است.

مقدار غذایی که به گربه می دهید به سن، اندازه و مقدار فعالیتش بستگی دارد، اما میانگین، 200 کالری در روز است. بنابراین با دقت مراقب مقدار کالری که در روز به گربه می دهید باشید.

گربه ها گیاهخوارند؟ یا غذای خانگی می خورند؟

گیاهخواری یا رژیم های گیاه خواری ممکن است انتخاب سالمی برای شما باشد اما ایده خوبی برای گربه نیست. بر خلاف سگ ها و انسان ها، گربه ها نیاز به ویتامین های خاص، مواد معدنی و پروتئینی که از گوشت حاصل می شود دارند.

اما نه گوشت خام. گوشت خام ممکن است بخشی از زندگی گربه های بزرگ وحشی باشد اما برای گربه های خانگی غیر طبیعی است. همچنین باکتری موجود در گوشت خام مانند سالمونلا واشریشیا کُلی می تواند گربه را بیمار کند.

چه چیزهایی باید در مورد تهیه غذای گربه در منزل بدانید؟ اگر تصمیم گرفته اید خودتان غذای گربه را تهیه کنید سعی کنید تنها اینکار را انجام ندهید. از یک دامپزشک کمک بگیرید. گربه ها 3.5 تا 4.5 کیلو وزن دارند و تغییر یک جزء می تواند کل ارزش رژیم غذایی را تغییر دهد. بیشتر متخصصان، غذاهای آماده گربه را مناسب می دانند. مزیت غذاهای آماده این است که ویژه گربه ها طراحی شده اند، بنابراین کامل و متعادل هستند و نیازهایشان را تامین می کنند بنابراین نگران نباشید.

ترجمه: زهرا صـانعی

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها:



نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

لطفا جای خالی را پر کنید







صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید