• ارسال کننده: میترا نامجو
  • تاریخ انتشار: 2017 / 10 / 10

نوبل اقتصاد ۲۰۱۷ به ریچارد تیلر رسید

پروفسور ریچارد تیلر، یکی از پیشروان اقتصاد رفتاری برنده نوبل اقتصاد ۲۰۱۷ شد.
آکادمی سلطنتی علوم سوئد او را یکی از کسانی دانسته که کارهایش باعث شده در سالهای اخیر اقتصاد رفتاری از یک شاخه حاشیه‌ای و حتی بحث برانگیز به یکی از مباحث اصلی علم اقتصاد بدل شود.

 نوبل اقتصاد ۲۰۱۷ به ریچارد تیلر رسید

اقتصاددان ۷۲ ساله آمریکایی استاد اقتصاد دانشگاه شیکاگو است و کتاب او “سقلمه” که در آن نحوه تصمیم‌گیری غیر منطقی و انتخاب‌های غیرعقلانی مردم بررسی شده یکی از کتاب‌های پرفروش در سطح جهان بوده است.
او در کارهایش نشان داد که برخلاف پیش‌فرض‌هایی که اساس رفتارهای اقتصادی مردم را تصمیم‌های عقلانی بر اساس منفعت فردی می‌داند، مردم تحت تاثیر کمبود آگاهی و اطلاعات، ناتوانی در کنترل رفتارهای شخصی و همچنین ملاحظات اجتماعی تصمیم می‌گیرند.
برای جلوگیری از این “بدرفتاری اقتصادی” او استدلال کرد که با “سقلمه‌ای” به مردم می‌توان آنها را به خوش‌رفتاری اقتصادی سوق داد، مثلا می‌توان مردم را تشویق کرد که برنامه‌ریزی‌های درازمدت بیشتری داشته باشند و به عنوان مثال برای بازنشستگی خود پس‌انداز کنند.
ریچارد تیلر برگزیت (خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا) را یکی از بهترین مثالها برای تصمیم‌گیری غیرعقلانی دانسته است.
به عقیده کمیته نوبل، “سقلمه” -اصطلاحی که ریچارد تیلر ابداع کرده است- “ممکن است به مردم کمک کند تا کنترل بیشتری بر تصمیم های خود داشته باشند.”
اقتصاددان آمریکایی پس از بردن جایزه یک میلیون دلاری نوبل، قول داد آن را به “غیرمنطقی‌ترین شکل ممکن” خرج کند.

نظریه سقلمه

پروفسور تیلر در بریتانیا به دولت دیوید کامرون نخست وزیر سابق این کشور کمک کرد تا واحدی را به نام واحد بینش رفتاری راه اندازی کند که به “واحد سقلمه” (Nudge unit) معروف شد. این واحد در سال ۲۰۱۰ شروع به کار کرد تا راههایی ابتکاری برای تغییر رفتار مردم پیدا کند.
پر استرومبرگ، یکی از داوران کمیته نوبل می‌گوید که کارهای پروفسور تیلر نشان داده که روان شناسی انسان چگونه بر تصمیم‌های اقتصادی او تاثیر می‌گذارد: “یافته‌های ریچارد تیلر الهام بخش بسیاری از پژوهشگران دیگر شده تا پا جای پای او بگذارند و همچنین راه را برای شاخه‌ای جدیدی در اقتصاد باز کرده است که ما به نام اقتصاد رفتاری می‌شناسیم.”
به عقیده کمیته نوبل کارهای ریچارد تیلر به مردم کمک کرده به ترفندهای تبلیغاتی آگاه شوند و از تصمیم‌های بد اقتصادی پرهیز کنند.
پروفسور تیلر همچنین در یک فیلم سینمایی هالیوودی، رکود بزرگ، که به موضوع بحران اقتصاد جهان در سالهای ۲۰۰۷ و ۲۰۰۸ پرداخته بازی کرده که در آن پیچیدگی این بحران را توضیح می‌دهد.
با اعطای نوبل اقتصاد، فصل نوبل ۲۰۱۷ به پایان رسید، جایزه‌ای که خود آلفرد نوبل پایه گذاری نکرده بود و از سال ۱۹۶۸ و پس از درگذشت او این جایزه اهدا شده است.
در طی این سالها اقتصاددانهای آمریکایی نوبل اقتصاد را قبضه کرده و تقریبا نیمی از این جوایز را به خود اختصاص داده‌اند. بین سالهای ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۳ هر سال اقتصاددان‌های آمریکایی در بین برندگان بوده‌اند.

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها:



 

در یاد بگیر دات کام مشترک شوید و آخرین مطالب را در ایمیل خود دریافت نمایید

نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.




بستن تبلیغات

تبلیغات اینترنتی در یاد بگیر دات کام



صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید