• ارسال کننده: میترا نامجو
  • تاریخ انتشار: 2017 / 10 / 12

فواید شگفت انگیز گل کلم

گل کلم سبزی است که در سلامتی انسان تاثیر زیادی دارد چرا که منبع مهمی از مواد مغذی است. گل کلم نوعی از سبزیجات است که گل آن مورد استفاده قرار می گیرد و ساقه و برگ های آن استفاده نمی شود.
گل کلم از خانواده شب بویان هستند و به رنگ های مختلفی وجود دارند، از قبیل سفید، نارنجی، سبز، بنفش، قهوه ای و ارغوانی که هر رنگ خواص خاص خود را دارد. همچنین شامل ترکیبات گیاهی منحصر به فردی است که می تواند خطر ابتلا به بیماری های مختلف مانند بیماری های قلبی و سرطان را کاهش دهد. علاوه بر این برای کاهش وزن بسیار مناسب است و می توانید به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

 

مزایای شگفت انگیز گل کلم

در این قسمت به چند تا از فواید گل کلم برای سلامتی اشاره می کنیم.

دارای بسیاری از مواد مغذی است

ویژگی های تغذیه ای گل کلم عالی است.

گل کلم دارای کالری کمی است با این حال ویتامین های زیادی دارد. در واقع گل کلم دارای تقریبا اغلب ویتامین ها و مواد معدنی که نیاز دارید است.

در اینجا مواد مغذی موجود در یک فنجان گل کلم خام (128 گرم) را بررسی می کنیم:

  • کالری: 25
  • فیبر: 3 گرم
  • ویتامین c به میزان 77% از RDL یا همان مقدار مواد مغذی مورد نیاز روزانه
  • ویتامینK به میزان 20% از RDL
  • ویتامینB6  به میزان 11% از RDL
  • اسید فولیک: 14% از RDL
  • اسید پانتوتنیک: 7% RDL
  • پتاسیم: 9% RDL
  • منگنز: 8% RDL
  • منیزیم: 4% RDL
  • فسفر: 4% RDL
فیبر بالا

فیبر در گل کلم بسیار زیاد است که برای سلامتی عمومی بدن مفید است. 3 گرم فیبر در یک فنجان گل کلم وجود دارد که 10% از نیاز روزانه شما را تامین می کند. فیبر عنصر مهمی است زیرا باکتریهای سالم در روده شما تغذیه می کنند که به کاهش التهاب کمک می کنند و سلامتی دستگاه گوارش را افزایش می دهند. مصرف به اندازه فیبر ممکن است به جلوگیری از بیماری های گوارشی مانند یبوست، دیورتیکولیت و بیماری های التهاب روده کمک کند.

به علاوه، مطالعات نشان می دهد یک رژیم غذایی حاوی سبزیجات غنی از فیبر، مثل گل کلم با کاهش خطر ابتلا به چند بیماری از جمله بیماری های قلبی، سرطان و دیابت در ارتباط است. همچنین ممکن است فیبر در پیشگیری از چاقی موثر است چرا که احساس سیری ایجاد میکند و در نتیجه کالری کمتری مصرف می شود.

در نتیجه گل کلم دارای مقدار زیادی فیبر است، که برای سلامت سیستم گوارش بسیار مهم است و احتمالا خطر ابتلا به چندین بیماری مزمن را کاهش می دهد.

خواص گل کلم برای سلامتی

منبع خوب آنتی اکسیدان ها

گل کلم منبع خوبی از آنتی اکسیدان ها است که سلول های شما را در برابر رادیکال های آزاد مضر و التهاب محافظت می کند.

همانند سایر سبزیجات میزان گلوکوزینولات ها و ایزوتیوسیانات در گل کلم بالاست. این دو گروه از آنتی اکسیدان ها نشان می دهد که رشد سلول های سرطانی را کند می کنند.

در مطالعات آزمایشگاهی گلوکوزینولات ها و ایزوتیوسیانات ها نشان می دهد که مخصوصا در مقابل سرطان روده بزرگ، ریه، پستان و پروستات محافظت می کنند.

گل کلم دارای آنتی اکسیدان های کاراتنوئید و فلاونوئیدها نیز می باشد که دارای اثرات ضد سرطانی هستند و ممکن است خطر بیماری های دیگری مثل بیماری های قلبی را کاهش دهد.

گل کلم حاوی مقادیر زیادی ویتامین C است که به عنوان آنتی اکسیدان عمل می کند. این به دلیل اثرات ضد التهابی آن است که می تواند سلامت ایمنی را افزایش دهد و خطر بیماری های قلبی و سرطانی را کاهش دهد.

در نتیجه گل کلم، مقدار قابل توجهی از آنتی اکسیدان ها را فراهم می کند که برای کاهش التهاب و محافظت در برابر چندین بیماری مزمن مفید است.

کمک به کاهش وزن

گل کلم دارای خواصی است که توانایی کمک به کاهش وزن را دارد.

اول، در یک فنجان از گل کلم  25 کالری وجود دارد که مقدار کالری کمی است، بنابراین می توانید مقدار زیادی از آن را بخورید بدون این که افزایش وزن داشته باشید. همچنین می تواند جایگزین غذای کم کالری به جای غذاهای پر کالری مثل برنج و نان باشد.

گل کلم به عنوان منبع خوبی از فیبر، باعت می شود روند هضم و گوارش کاهش یابد و احساس سیری افزایش یابد. این ممکن است به طور خودکار تعداد کالری که در طول روز مصرف می کنید را کم کند و یک عامل مهم در کنترل وزن باشد.

محتوای آب زیاد یکی دیگر از جنبه های خوب کاهش وزن با گل کلم است. در واقع 92% از وزن گل کلم را آب تشکیل داده است، و مصرف زیادی از غذاهای کم چربی و کم کالری با کاهش وزن همراه است.

در نتیجه گل کلم کالری کمی دارد ولی دارای فیبر و آب زیادی است این ها مواردی هستند که برای کاهش وزن مناسب اند.

دارای کولین بالا (کولین یا Vitamin B4)

گل کلم دارای کولین زیادی است، که از جمله مواد مغذی ضروری است که بسیاری از مردم کمبود دارند.

یک فنجان گل کلم دارای 45 میلی گرم کولین است که مقدار جذب مناسب آن برای زنان حدود 11 درصد و برای مردان 8 درصد است.

غذا با گل کلم

کولین دارای چندین عملکرد مهم در بدن است.

اول از همه در حفظ یکپارچگی غشاهای سلولی، ترکیب DNA و حمایت از متابولیسم نقش دارد.

کولین در توسعه مغز و تولید انتقال دهنده های عصبی که برای داشتن سیستم عصبی سالم ضروری است موثر می باشد، علاوه بر این از تجمع کلسترول در کبد جلوگیری می کند.

افرادی که کولین را به اندازه کافی مصرف نمی کنند ممکن است علاوه بر ابتلا به زوال عقل و آلزایمر، خطر ابتلا به بیماری های قلبی و کبد نیز افزایش پیدا کند.

بسیاری از غذاها حاوی کولین نیستند. گل کلم، همراه با کلم بروکلی، یکی از بهترین منابع گیاهی مغذی است.

در نتیجه گل کلم منبع خوبی از کولین است، بدن بسیاری از مردم فاقد این ماده مغذی است. این ماده در بسیاری از فرایندهای بدن دخیل است و برای جلوگیری از چندین بیماری عمل می کند.

غنی از سولفورافان

گل کلم حاوی سولفورافان می باشد که به عنوان یک آنتی اکسیدان شناخته شده است.

بسیاری از آزمایش های آزمایشگاهی بر حیوانات، سولفورافان را برای مهار رشد سرطان، از طریق مهار آنزیم هایی که در سرطان و رشد تومور دخیل هستند مفید می دانند.

با توجه به مطالعات انجام شده، سولفورافان همچنین ممکن است از طریق تخریب سلول هایی که در حال حاضر آسیب دیده اند، قادر به جلوگیری از رشد سرطان باشد.

به نظر می رسد سولفورافان بیشترین محافظت را در برابر سرطان روده بزرگ و سرطان پروستات دارد، اما برای اثرات دیگر آن بر بسیاری از سرطان های دیگر مانند پستان، سرطان خون، لوزالمعده و ملانوما (تومور سیاه رنگ قشر عمیق پوست) نیز مورد مطالعه قرار گرفته است.

تحقیقات نشان می دهد که سولفورافان همچنین می تواند به کاهش فشار خون بالا کمک کند و شریان ها را سالم نگه دارد، هر دو عامل اصلی در پیشگیری از بیماری های قلبی می باشند.

در نهایت، مطالعات حیوانی نشان می دهد که همچنین سولفورافان می تواند نقش پیشگیری از دیابت و کاهش خطر عوارض ناشی از دیابت مانند بیماری کلیه را بازی کند.

تحقیقات بیشتری برای تعیین میزان اثرات سولفورافان در انسان ضروری است، مزایای بالقوه آن برای سلامتی امیدوار کننده می باشد.

در نتیجه گل کلم غنی از سولفورافان است، یک ترکیب گیاهی با بسیاری از اثرات مفید آن، مانند کاهش خطر ابتلا به سرطان، بیماری های قلبی و دیابت می باشد.

جایگزین رژیم کم_کربوهیدرت برای دانه ها و حبوبات ها

گل کلم به طور فوق العاده ای همه کاره است و می تواند جایگزینی برای دانه ها و حبوبات در رژیم غذایی استفاده شود.

نه تنها این امر یک روش برای افزایش مصرف سبزیجات است، بلکه برای افرادی که رژیم های کم کربوهیدرات را دنبال می کنند، مفید می باشد. این به این دلیل است که کربوهیدرات موجود در گل کلم به طور قابل توجهی کمتر از دانه ها و حبوبات است. برای مثال، یک فنجان گل کلم دارای تنها 5 گرم کربوهیدرات است در حالی که یک فنجان برنج حاوی 45 گرم کربوهیدارت می باشد که تقریبا نه برابر گل کلم است.

در نتیجه گل کلم می تواند در بسیاری از مواقع جایگزین دانه ها و حبوبات شود، که یک روش عالی برای خوردن سبزی بیشتر یا رژیم کم کربوهیدرات است.

به آسانی به رژیم غذایی اضافه کنید

این حرف درست است که گل کلم همه کاره است پس می توانید به آسانی به رژیم غذایی خود اضافه کنید.
برای شروع، شما هم می توانید آن را خام استفاده کنید، و هم می توانید به روش های دیگری مانند بخارپز کردن، کباب کردن و یا با غذاهای دیگری آن را بپزید. با غذاهایی مانند سوپ ها، سالادها و همراه گوشت ها میل کنید.

ترجمه:میترا نامجو

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها:



 

در یاد بگیر دات کام مشترک شوید و آخرین مطالب را در ایمیل خود دریافت نمایید

نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.




بستن تبلیغات

تبلیغات اینترنتی در یاد بگیر دات کام



صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید