• ارسال کننده: زهرا صانعی
  • تاریخ انتشار: 2017 / 10 / 12

CRL یا طول فرق سر تا کفل جنین در تخمین سن حاملگی

Crown-rump length یا (CRL) اندازه طول رویان و جنین انسان از فرق سر تا انتهای کفل است. این اندازه گیری معمولا با استفاده از تصویر سونوگرافی مشخص می شود و می تواند برای تخمین سن بارداری استفاده شود.

رویان (embryo) یک یوکاریوت (هوهسته) چند یاخته‌ای دیپلوئید در نخستین مرحله ی رشد، از زمان اولین تقسیم یاخته‌ای تا زایش، تخم‌شکنی یا رویش را گویند. در انسان ‌ها یاخته ی رشد کننده از لحظه ی لِقاح تا پایان هفته ی هشتم، رویان (embryo) نام دارد و پس از آن جنین (fetus) نامیده می‌شود.

CRL یا طول فرق سر تا کفل در تخمین سن حاملگی

اندازه گیری

رویان و جنین درون مایع آمنیوتیک رحم مادر، معمولا در یک حالت منحنی شکل همانند حرف C شناور است. اگر بدن جنین به طور لحظه ای کشیده شود (در جهت عمودی یا صاف) اندازه گیری عملا کمی تغییر می کند.

اندازه گیری باید در حالت طبیعی با یک بدن بدون کشش که به طور معمول به شکل حرف C انجام شود. اندازه گیری CRL در تعیین سن حاملگی (سن قاعدگی از اولین روز آخرین دوره قاعدگی شروع می شود) و سپس تاریخ زایمان پیش بینی (EDD) می شود.

نوزادهای متفاوت، نرخ رشد متفاوت دارند و در نتیجه سن حاملگی عددی تقریبی است. شواهد اخیر نشان داده است که رشد CRL (و در نتیجه تخمین سن بارداری) ممکن است تحت تاثیر عوامل مادری من جمله سن، استعمال دخانیات و مقدار جذب فولیک قرار بگیرد.

در اوایل بارداری دقت این عدد بین 4+ یا 4- (4 روز کمتر یا بیشتر) است اما در اواخر بارداری به علت نرخ رشد متفاوت، دقت یا درستی این عدد کمتر می شود. در این وضعیت عوامل دیگر علاوه بر CRL می تواند به کار برده شود. یکی از این عوامل طول بند ناف است که تقریبا مساوی با CRL در طول دوران بارداری است.

سن باداری همان سن لقاح نیست. حدود 14 روز از اولین روز آخرین قاعدگی  طول می کشد برای اینکه لقاح انجام بگیرد و سپس جنین شکل بگیرد.

سن از این زمان (لقاح) سن لقاح یا بارورسازی نامیده می شود و بنابراین 2 هفته کمتر از سن بارداری است. بنابراین سن در یک جنین 6 هفته ای، سن لقاح 4 هفته خواهد بود. برخی، این اصطلاحات را اتفاقی تغییر می دهند به همین دلیل توصیه می شود خواننده هوشیار باشد. میانگین دوره بارداری (طول بارداری از اولین روز آخرین دوره پریودی تا زایمان) 280 روز است. معمولا  این دوره 9 ماه و 6 روز می باشد.

نمونه اندازه گیری

سن بارداری برای CRL

(سانتی متر) CRL سن بارداری به هفته
0.45 6.1
1.0 7.1
1.9 8.0
2.5 9.2
2.9 9.6
4.0 10.5
5.5 12.2
6.90 13.2
8.0 14.0

فرمول زیر یک فرمول تقریبی است که می تواند برای سن بارداری بیش از 14 هفته استفاده شود، مقدار CRL به میلی متر و سن بارداری به روز است:

Gestational age = (CRL x 1.04)0.5 x 8.05 + 23.7 یا سن بارداری

ترجمه: زهرا صانعی

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها: - - -



در یاد بگیر دات کام مشترک شوید و آخرین مطالب را در ایمیل خود دریافت نمایید

نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

لطفا جای خالی را پر کنید







صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید