• ارسال کننده: سمیه مظفری
  • تاریخ انتشار: 2014 / 08 / 20

برنامه ی مدیریت زباله جام جهانی: فراتر از انتظارات

ساعتی پس از پایان فینال جام جهانی 2014، آلمان ها هنوز در رختکن های ورزشگاه ماراکانا سرگرم جشن و شادی بودند. در همین حال گروه بزرگی نیز در راهروها، جایگاه حضار و حتی بیرون از استادیوم آماده ی جمع آوری و تفکیک زباله های به جا مانده از 74 هزار تماشاگر بازی فینال بودند.

کار بسیار سختی بود اما کاملا سازمان دهی شده و 4 کانتینری که آنجا بود نشان از آن داشت که همه چیز طبق برنامه در حال پیشرفت بوده. در پایان 64 بازی جام جهانی چیزی نزدیک به 416 تن زباله جمع آوری شده بود که بیش از آن چه بود که برآورد شده بود و این موفقیت بزرگی برای فیفا، کوکا کولا و کمیته ی سازمان دهی محلی بود که برنامه ی جمع آوری زباله را طرح ریزی کرده بودند.

زباله های جام جهانی

فدریکو آدیچی رییس بخش پاسخگویی های اجتماعی فیفا در این رابطه گفته است:

“تجارب پیشین نشان داده که مدیریت زباله یکی از مولفه های کلیدی پایداری در برگزاری جام های جهانی است و این که دولت برزیل این اواخر سیاست های شفافی را در قبال این موضوع در پیش گرفته بود آن را در جام جهانی 2014 مهم تر جلوه می داد. ما از آن چه بدان رسیده ایم کاملا خرسندیم خصوصا این که با همکاری در کنار مسوولین محلی توانستیم برنامه را پایدارتر سازیم.”

پروژه که تا 17 جولای ادامه داشت نتیجه ی حدود دو ماه تلاش شبانه روزی بیش از 850 نفری بود که توسط کوکا کولا استخدام شده و آموزش دیده بودند تا در 12 ورزشگاه محل برگزاری رقابت ها فعالیت کنند. این پروژه بر مسائل اجتماعی و محیطی تاکید داشت و با همکاری 19 تعاونی از استان های محل برگزاری انجام شد. این برنامه پیرو سیاست ملی زباله جامد برزیل اجرا شد تا بهترین استفاده از مواد قابل بازیافت ممکن شود و آگاهی درباره اهمیت پرهیز از تولید زباله، کاهش آن و باز استفاده از آن دسته زباله ها که قابلیتش را دارند بالا رود.

شرایط کاری حرفه ای و قوانین تعاونی ها همچون ابزار آلات لازم، یونیفورم های مخصوص و دانش فنی ارتقا یافته درباره ی فرایند بازیافت به حس موفقیت آن هایی که در این پروژه کار می کردند افزوده بود. آن چنان که کلاودت داکوستا رییس تعاونی بازیافت برای زندگی و یک جمع آور زباله ی 23 ساله ی ریو دو ژانیرویی گفته اند: “ما از اجرای برنامه کاملا خوشحالیم. این کار عزت نفس ما را بسیار بالا برده است”

او می افزاید: با همه ی این ها تنها طی مدت برگزاری بود که حقوقی تضمینی، تجهیزات محافظتی شخصی و فرصت از نزدیک دیدن انتقال زباله به انبار تعاونی (جایی که قسمت دوم فرایند بازیافت انجام می شود) را داشته است. از تبعیض زیادی رنج می بردیم اما شرایط کاری خوب بود. با افتخار می توانم بگویم که یک جمع آور مواد بازیافتی هستم و همزمان می توانیم دو کودکم را پشتیبانی کنم. این پروژه فرصت بزرگی بود تا نشان دهیم می توانیم کار خود را با افتخار انجام دهیم. مطمئن هستم که کارگرانی همچون من از این پس زندگی بهتری خواهند داشت.

لئوناردو ابرو متخصص تدارکات برنامه ی ماراکانا که مسوول هماهنگ کننده ی جمع آوران و حصول اطمینان از پیش روی برنامه بر طبق سیاست ملی زباله جامد بوده، از اجرای کار راضیست و می گوید سهیم بودن در جام جهانی برای جمع آوران موفقتی به شمار می آید. آنها سازمان دهی و تجهیز شدند و به سختی تلاش کردند. حال که زیرساخت ها آماده هستند این فرایند پس از اتمام جام جهانی نیز ادامه خواهد داشت.

اطلاعات و دستور العمل ها

یکی از دلایلی که روند انتقال زباله ها این چنین راحت پیش رفت، آن بود که خیلی از تماشاگران سهمشان را در فرایند، با تفکیک و دور ریزی درست زباله ها در سطل های مخصوصی که کوکا کولا فراهم آورده بود ادا کرده بودند. همچنین گروهی داوطلب با ارائه ی راهنمایی های لازم و تشویق مردم به بازیافت (نه فقط در استادیوم ها و ساعات برگزاری مسابقات) از ورود بطری های پلی اتیلن ترف تالات PET، پلاستیک، کاغذ و مواد قابل بازیافت دیگر به سطل های اشتباه اطمینان حاصل می کردند.

آنا بیتریز ویانا دانشجوی مهندسی محیط می گوید: “خیلی از مردم نیاز به اطلاعات داشتند. آن ها در دور ریزی زباله هایشان خیلی حساس بودند.” او با تاکید بر اهمیت نمادین جام جهانی در این پروژه می افزاید “این پروژه بخشی از جام جهانی بود اما پیامش هنوز ادامه دارد. پیامی برای زندگی. ما متوجه شدیم که از آغاز بازی ها تا پایان شان همه چیز بهتر شده بود.”

در کنار جام جهانی و بازی ها و گل هاش، جایی که همه کس در آن پیروز شد همین برنامه ی مدیریت زباله ها بود و شاید ورای همه ی این ها بزرگ ترین برنده را بتوان محیط نامید.

ترجمه: میلاد خراسانیان

مطالب مرتبط:

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها: -



 

در یاد بگیر دات کام مشترک شوید و آخرین مطالب را در ایمیل خود دریافت نمایید

نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.




بستن تبلیغات

تبلیغات اینترنتی در یاد بگیر دات کام



صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید