• ارسال کننده: میترا نامجو
  • تاریخ انتشار: 2017 / 10 / 15

معرفی گیاه مار و زبان مادر شوهر

در این مقاله قصد داریم به گیاه مار یا زبان مادر شوهر یا سانسوریا بپردازیم و بعد از معرفی این گیاه به نکاتی در مورد شرایط رشد آن اشاره کنیم.

Sansevieria trifasciata به نام های دیگری از قبیل زنبق زشت، گیاه مار، زبان مادرشوهر یا شمشیر سنت جورج (در برزیل) نامیده می شود. که گونه ای از گیاهان گلدار خانواده مارچوبگان است و بومی نواحی گرمسیری غرب آفریقا از شرق نیجریه به سمت کنگو می باشد.

گل زبان مادرشوهر یا سنسوریا

پرورش گیاه سانسوریا

اینها گیاهانی با بافت سفت و محکم هستند، برگهای عمودی که حدود 90 یا 120 سانتی متر طول دارند.

تفاوت گیاه مار با زبان مادر شوهر این است که، گیاه مار دارای برگ هایی با رده های سبز است، در حالی که گیاه زبان مادر شوهر داری لبه های زرد رنگ است.

این گیاهان یکی از بادوام ترین گیاهان خانه ها می باشند_ چرا که تقریبا در هر شرایطی از نور خانه، تاریک یا روشن می توانند مقاومت کنند. تنها راهی که باعث از بین رفتن آنها می شود، آبیاری آنهاست یعنی بیش از اندازه آبیاری کنید و یا خیلی کم به آن آب دهید!

زبان مادر شوهر دارای سابقه تاریخی غنی از اعتقادات و دانش جدید است. این گیاه سابقه طولانی در کشت دارد. در چین، به عنوان یک گیاه خانگی محسوب می شد زیرا خدایان هشتم به کسانی که این گیاه را نگهداری می کردند هدایایی (فضایلی) عطا می کردند. این فضایل شامل: زندگی طولانی، رفاه، هوش، زیبایی، هنر، شعر، سلامتی و قدرت می بود. گیاهان در نزدیکی ورودی خانه ها نگهداری می شود تا بهترین اثر را بر آن هشت فضیلت داشته باشد.

این گیاهان در رستوران های زیبا، عطاری ها، مراکز طب سوزنی، اتاق کار پزشکان، اتاق کار حسابداران، بانک ها، معابد (زیارتگاه ها) و حتی در شالیزارهای برنج وجود دارد.

زبان مادر شوهر از گذشته دور و پیش از گیاهان چینی مانند (دراسینا) پرورش یافته و گرامی می پنداشتند. همچنین به عنوان بامبو خوش شانس نیز شناخته شده است.

ناسا یک تحقیق جالب از چند گیاه برای تصفیه هوا و جلوگیری از نشانگان بیماری ساختمان انجام داده است که یکی از آنها گیاه زبان مادر شوهر می باشد.

نشانگان بیماری ساختمان (Sick building syndrome) به شرایطی در یک ساختمان گفته میشود که ساکنین آن نشانه هایی از بیماریهایی را دارا هستند که به سپری کردن زمان زیاد در آن ساختمان نسبت داده میشود اما بیماری خاصی را به سبب آن نمی‌توان نام برد.

از نشانه‌های این بیماری می‌توان به سوزش چشم، بینی، گلو و پوست همچنین مشکلات عمومی بدن یا مشکلات چشایی و بویایی اشاره کرد.

گیاه مار یا شمشیری، سنسوریا

انواع سانسوریا یا زبان مادر شوهر گلدان آپارتمانی

شرایط رشد

در اینجا چند نکته در مورد رشد گیاه مار اشاره می شود، این شرایط شامل نور آب، دما، خاک، کود، تکثیر و در جابه جایی گلدان است.

نور:

گیاه زبان مادر شوهر نور روشن با کمی آفتاب را ترجیح می دهند. آنها می توانند خود را در شرایط کاملا آفتابی نیز وفق دهند.

آب:

اجازه دهید خاک در فواصل آبیاری خشک شود. در طول زمستان، به صورت ماهانه، یا هنگامی که با لمس کردن خاک متوجه شدید که خاک خشک است آبیاری کنید.

دما:

گرما را ترجیح می دهند و اگر در دمای کمتر از 10 درجه سانتی گراد باشند نیز تحمل می کنند.

خاک:

یک خاک نرم با زهکشی خوب در گلدان نیاز دارند. همین طور در خاکهای ماسه ای، شنی یا دانه دانه نیز به خوبی رشد می کنند.

کود:

در طول فصل رشد با کود ملایمی کاکتوس تغذیه کنید؛ در زمستان به گیاه کود ندهید.

تکثیر:

زبان مادر شوهر می تواند به راحتی تقسیم شود. به طور خلاصه، شاخه های جدیدی که از خاک به عنوان جوانه ظاهر می شوند را جدا کنید و در گلدان دیگری قرار دهید. این گیاهان رشد سریعی دارند. از طریق قلمه گذاشتن نیز می توان تکثیر کرد اما روش تقسیم بندی بسیار ساده تر است.

در گلدان بزرگتر گذاشتن:

می توانید گیاه زبان مادرشوهر را در فصل بهار درون گلدان بزرگتری قرار دهید. زبان مادر شوهر رشد سریعی دارد و نیاز دارد تا هر ساله در گلدان بزرگتری قرار داده شود یا جوانه های آن را جدا کنید. زبان مادر شوهر در یک گلدان با خاک رس به خوبی رشد می کند و دارای حجم انبوهی از شاخه ها و جوانه های زیرزمینی می باشد. هنگام تعویض گلدان همیشه از خاک تازه استفاده کنید.

اینها یکی از بهترین گیاهان برای اتاق نشیمن هستند و با توجه به رشد سریع و مراقبت ساده ای که دارند می توانید این گیاه زیبا را در منزل نگهداری کنید.

ترجمه: میترا نامجو

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها: - - - - -



 

در یاد بگیر دات کام مشترک شوید و آخرین مطالب را در ایمیل خود دریافت نمایید

نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.




بستن تبلیغات

تبلیغات اینترنتی در یاد بگیر دات کام



صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید