• ارسال کننده: زهرا صانعی
  • تاریخ انتشار: 2017 / 10 / 18

حاشیه امنیت در کسب و کار

همیشه جایی برای غیر منتظره ها پیش بینی کنید.

در سال 2005 میلادی گردباد کاترینا به سمت فلوریدای آمریکا آمد در کمتر از 24 ساعت اندازه آن دو برابر شده بود، وقتی به خلیج رسیده بود در اوج قدرت خود بود و 280 کیلومتر در ساعت سرعت داشت. اما سرعت آن در سواحل لوییزانا تا 190 کیلومتر در ساعت کاهش یافته بود برای جلوگیری از بروز سیلاب موانع بتنی و خاکریزهایی در ساحل پیش بینی شد اما در 50 نقطه مختلف از نیواورلئان آب به درون شهر نفوذ کرد چون در تخمین ها قدرت گردباد کمتر از این پیش بینی شده بود و خاکریزها به اندازه کافی بلند نبودند. ارتفاع آب بیش از سه متر بالا آمده بود و از خاکریزها گذشته بود.

کل شهر زیر آب رفت راههای خروج به خاطر خراب شدن پل ها و جاده ها از بین رفته بودند، آب وارد دیزل های اضطراری بیمارستان ها شده بود و برق آنها قطع شده بود گرمای شدید بیماران را تهدید میکرد. پرستاران و پزشکان هر کدام در حال پمپ کردن و تنفس دادن به صورت دستی بودند تا بیماران را زنده نگه دارند. آب 80 درصد شهر را گرفته بود اجساد در سطح شهر روی آب شناور بودند. 1200 نفر در عرض چند ساعت تلف شدند و صدها نفر ناپدید شدند که هیچگاه یافت نشدند و تا این لحظه از تعداد کشته ها آمار دقیقی در دست نیست.

افراد زیادی از آن شهر مهاجرت کردند از جمعیت شهر 50 درصد کاسته شده است در مجموع خسارات 100 میلیارد دلار برآورد می شود و پر هزینه ترین مصیبت طبیعی در آمریکا شناخته می شود.

حاشیه امنیت

بزرگترین اشتباه انسانی در طوفان یا همان گردباد کاترینا این بود سدی که در مقابل آب تاسیس شده بود به اندازه کافی بلند نبوده است. مهندسین در تخمین مقاومت خاک و بلندی دیوارها دچار اشتباه شده بودند چون تا آن روز کسی چنین طوفانی ندیده بود.

این یک مفهوم مهندسی است که همیشه طراحی با یک حاشیه امنیت یا Safty Margin انجام می شود. به عنوان مثال اگر از روی پلی قرار است 80 تن بار عبور کند آن پل برای بیش از 300 تن بار طراحی می شود و زمانی که صحبت جان انسان ها در میان باشد این عدد تا 5 برابر هم بیشتر خواهد شد. (400 تن) این میزان اضافه دیدن بار را حاشیه امنیت می گویند هر چه حاشیه امنیت بیشتری داشته باشید احتمال بروز مشکل در شرایط ناگوار و پیش بینی نشده کمتر است.

 

حاشیه امنیت

حاشیه امنیت فقط برای محاسبات مهندسی در سازه ها نیست که اهمیت دارد بلکه در بسیاری از جنبه های زندگی روزمره ما نیز سرنوشت ساز خواهد بود.

چگونه حاشیه امینتی برای کار و زندگی خود ایجاد کنیم

به روش ها و راههای مختلف می توان این حاشیه امنیت را برقرار کرد. هدف این است که بتوانید از خود در برابر مشکلات پیش بینی نشده محافظت کنید. همیشه و هر روز با حوادث کوچک یا بزرگ پیش بینی نشده روبرو می شویم بنابراین داشتن یک حاشیه امنیت، کمک بزرگی برای شما خواهد بود تا زندگی بهتری برای خود بسازید.

مدیریت زمان

یکی از بزرگترین اشتباهات افراد در برنامه ریزی و مدیریت زمان این است که برای خود حاشیه امنیت یا زمان کافی در نظر نمی گیرند. به عنوان مثال برای پروژه خود اگر دو ماه زمان پیش بینی کرده اید، بهتر است برای مشکلات پیش بینی نشده زمانی در نظر بگیرید.

به عنوان مثال دو ماه و نیم زمان پروژه را در نظر بگیرید و اگر برای خود روزی 3 ساعت کار در نظر گرفته اید بد نیست روزی نیم ساعت هم به بررسی کارهای عقب افتاده اختصاص دهید و طوری کار خود را پیش ببرید که عقب ماندگی ها را جبران کنید در مدیریت زمان باید برنامه ای با زمان کافی داشته باشید و تلاش کنید از برنامه خود جلوتر باشید.

مدیریت زمان

مدیریت زمان درباره دنیای واقعی صحبت می کند در دنیای واقعی همیشه تاخیر وجود دارد و بسیاری مواقع تاخیرها در کنترل شما نیستند به عنوان مثال اگر به ترافیک برخورد کنید و برای آن زمان کافی در نظر نگرفته باشید تقصیر خودتان است. اگر همیشه تاخیر دارید به این معنی است که حاشیه امنیت را رعایت نمی کنید.

سرمایه گذاری

وارن بافت را می توان معروف ترین سرمایه گذار بورس دنیا نامید که همه وصف موفقیت های او را در زمینه سرمایه گذاری شنیده اند.

وقتی صحبت از سرمایه گذاری می شود او می گوید: در نزدیکی ارزش سهام بازی نکنید (do not cut it close) مفهوم این حرف این است که اگر سهامی 83 دلار ارزش دارد خرید آن با 80 دلار حاشیه امنیت زیادی برای شما ندارد. برای خود باید حاشیه امنیت کافی داشته باشید.

 

در نزدیگی ارزش سهام بازی نکنید

محاسبات و پیش بینی های ما بسیاری از مواقع اشتباه از آب در می آیند و برای سرمایه گذاری باید حاشیه امنیت بالایی داشته باشید و شریک وارن بافت، چارلی مونگر سخن مشابهی داشته است: « حاشیه امنیت شما باید بسیار جذاب باشد. تصمیم شما باید واضح و روشن باشد.»

این اصل سرمایه گذاری محدود به بورس نیست ممکن است زمینی را برای سرمایه گذاری جذاب ببینید. هیچگاه یک زمین پانصد میلیونی را بخاطر 5 میلیون تومان ارزان تر بودن از قیمت خریداری نخواهید کرد بلکه باید جذابیت بیشتری برای سرمایه گذاری و رشد وجود داشته باشد. در بازار هم کاسب اگر حاشیه امنیت یا حاشیه سود کافی برای کالایی وجود نداشته باشد آنرا خریداری نخواهد کرد. چون در صورت ارزانتر شدن آن کالا، ضرر نخواهد کرد یا ضرر کمی متقبل خواهد شد. اگر دقت کرده باشید در هنگام پر نوسان بودن بازار ارز، صرافان اختلاف قیمت خرید و فروش خود را بالا می برند به این ترتیب حاشیه امنیت خود را افزایش می دهند که کاری عاقلانه است.

مدیریت پروژه

اغلب پروژه های پیچیده نیاز به هماهنگی های چندگانه بین افراد مختلف دارند. در آمریکا برای اینکه یک پروژه کامل شود باید حداقل با 5 نفر هماهنگی هایی انجام دهید و از سد آنها عبور کنید. در ایران این عدد بسیار بیشتر است و اگر قرار باشد از سد همان 5 نفر عبور کنید هر نفر به طور میانگین چهار روز زمان شما را می گیرد تا کار خود را کامل انجام دهد. به نظر منطقی می رسد که 20 روز زمان برای تکمیل پروژه در نظر بگیرید که به هر نفر 4 روز زمان می دهد.

اما کار عاقلانه این است که برای هر نفر 6 روز در نظر بگیرید که در مجموع می شود 30 روز زمان اتمام پروژه. حال اگر بتوانید بدون هیچ مشکلی در 20 روز آن را به اتمام برسانید چه بهتر! ولی پیش بینی زمان احتیاطی، از شما در برابر بروز مشکلات حفاظت می کند و مانع از هزینه های اضافی و تداخل کاری خواهد شد. با مدیریت بحران در پروژه ها و آماده بودن برای پیش بینی نشده ها در کنار مدیریت زمان احتمال موفقیت شما بسیار بالا خواهد بود.

حاشیه امنیت یعنی زندگی در واقعیت

زندگی انسان ها طوری طراحی نشده است که همه چیز در آن پیش بینی شده باشد با کمی احتیاط و رعایت امنیت در همه جوانب زندگی می توانید با آرامش خاطر زندگی کنید و شادتر زیستن را تجربه کنید. همیشه از آنچه لازم است قوی تر باشید.

علی یزدی مقدم

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها:



نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

لطفا جای خالی را پر کنید







صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید