• ارسال کننده: سمیه مظفری
  • تاریخ انتشار: 2014 / 08 / 26

خطر: کلاه برداران سایبری در پوشش پشتیبان

این روزها دنیای اینترنت همه جا را فرا گرفته و تعداد کاربران آن هم هر روز رو به افزایش است. در همین حال اما، کلاه برداری از طریق آن نیز انواع مختلفی پیدا کرده است. در این مقاله می خواهیم به یکی از جدیدترین شیوه های کلاه برداری اینترنتی بپردازیم که کاربری آن را برای بخش پشتیبانی ABC News مطرح ساخته تا همگان در جریان آن قرار بگیرند.

کلاهبرداری اینترنتی

نامه ی مایکل بایان از نیویورک به بخش پشتیبانی ABC News:

گمان می کنم شما باید بینندگان تان را از نوعی کلاه برداری در حال گسترش آگاه سازید؛ فردی با شما تماس می گیرد و ادعا می کند از پشتیبانی ویندوز یا مایکروسافت با شما تماس گرفته و می گوید که یک ویروس یا بد افزار را در کامپیوتر شما شناسایی کرده است. سپس از شما می خواهد به وب سایتی وارد شوید تا از این طریق ویروسی واقعی را در کامپیوتر شما وارد کند و سپس از شما به عنوان گروگان استفاده می کند تا با اخاذی مبالغ هنگفتی آن را برای شما پاکسازی کند.

من صاحب یک کمپانی هستم که بخش تعمیر و پشتیبانی دارد و ما مشتریانی داشته ایم که قربانی این نوع کلاه برداری شده اند. لطفا بینندگان خود را در جریان بگذارید که مایکروسافت هیچ گاه تماسی این چنین با شما برقرار نخواهد کرد.

متاسفانه، خیلی از مشتریان ما قربانی شده و مبالغی را پرداخته اند!

پاسخ پشتیبانی ABC News به مایکل بایان:

مایکل عزیز نامه ی شما در بهترین زمان ممکن به دست ما رسید چرا که به نظر می رسد این شیوه کلاه برداری بار دیگر شیوع پیدا کرده است. شما گفتید که یک مشتری قربانی دیگر نیز این هفته داشته اید. ما با او تماس گرفتیم – او پروفسور اسیستانت یک موسسه ی سطح بالای آموزشی تجاری در نیویورک است و نه کسی که به این مسائل نا وارد باشد – حال بشنویم توصیف او از این نوع کلاه برداری حرفه ای و متقاعد کننده را:

ابتدا تماسی در دفتر کارم داشتم که ادعا می کرد از بخش پشتیبانی مایکروسافت بوده و ویروسی را در کامپیوترم یافته. مشکوک شدم و از او پرسیدم از کدام دفتر مایکروسافت تماس گرفته. او با زرنگی پاسخ داد دفتر واشنگتن که مدیریت مایکروسافت واقعی در آن قرار دارد و شماره تماس مجددی را نیز در اختیارم گذاشت. من به او زنگ زدم و مرا به وب سایتی هدایت کرد که واقعا معتبر به نظر می آمد.

زمانی که وارد سایت شدم، tech helper او وارد کامپیوترم شد و من هم چنان پای تلفن بودم. چندین پنجره با پیغام های error روی صفحه نمایشم پدیدار شد و کم کم داشت مرا متقاعد ساخت که سیستمم ویروسی شده است. سپس او گفت که گارانتی کامپیوترم به اتمام رسیده اما می تواند تحت یکی از خط مشی های مادام العمر تنها با 275 دلار آن را دوباره فعال کرده و سیستم من را پاکسازی کند اگر مشخصات کارت اعتباری ام را در اختیارش بگذارم.

این جا بود که مشکوک شدم. گویی او یک کد کلاه برداری نوشته بوده و من ناشیانه به او اجازه ی ورود به سیستمم را داده بودم. تلفن را قطع کرده و با اضطراب سریعا به مایکل زنگ زدم (همان کسی که خبر را به بخش پشتیبانی ABC News داده بود).

مایکل تو به ما گفتی توانسته ای کامپیوتر پروفسور را پاکسازی کنی و خب این خبر خوبی است. ما گزارشات متعددی دیگری نیز درباره ی چنین کلاه برداری دریافت کرده ایم، از قربانی هایی که نادانسته سیستم خود را به «سیستم زامبی ها» تبدیل کرده بودند که کلاه برداران از راه دور آن را کنترل می کردند.

مایکروسافت سعی دارد همه ی کاربرانش را از چنین کلاه برداری هایی در پوشش پشتیبان تکنولوژی یا عامل فروش نرم افزارها آگاه سازد. آن ها به محض ورود به سیستم شما می توانند نام کاربری ها و کلمات عبور و حتی اطلاعات کارت های اعتباری و بانکی شما را به سرقت ببرند.

کلاه برداران، نام و شماره تلفن مردم را از منابع عمومی پیدا کرده و سیستمی که آن ها استفاده می کنند را حدس می زنند. با وجود تعداد بسیار زیاد کاربران PC آن ها شانس زیادی برای درست حدس زدن دارند. می توانند با دستکاری شماره خود، کاری کنند تا روی caller ID ها شماره طوری باشد که گویی از پیش شماره ای دیگر است.

کلاه برداران خود را از بخشی از مایکروسافت همچون windows helpdesk معرفی می کنند. اما مایکروسافت اعلام داشته که هیچ گاه تماسی این چنین با مشتریانش نخواهد داشت که برای رفع مشکلات نرم افزاری یا امنیتی از آنها هزینه ای دریافت کند.

ترجمه: میلاد خراسانیان

مطالب مرتبط:

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها:



 

در یاد بگیر دات کام مشترک شوید و آخرین مطالب را در ایمیل خود دریافت نمایید

نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.




بستن تبلیغات

تبلیغات اینترنتی در یاد بگیر دات کام



صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید