• ارسال کننده: زهرا صانعی
  • تاریخ انتشار: 2017 / 10 / 25

داروی دیفن هیدرامین چیست؟

نام: دیفن هیدرامین

اشکال دارویی: قرص، شربت، آمپول

نام عمومی: (diphenhydramine (DYE fen HYE dra meen

برخی از نامهای تجاری:

Allermax, Banophen, Benadryl, Compoz Nighttime Sleep Aid, Diphedryl, Diphenhist, Dytuss, Nytol QuickCaps, PediaCare Children’s Allergy, Scot-Tussin Allergy Relief Formula, Silphen Cough, Simply Sleep, Sominex, Tranquil, Twilite

داروی دیفن هیدرامین چیست
دیفن هیدرامین چیست؟

دیفن هیدرامین یک آنتی هیستامین است که اثرات هیستامین شیمیایی طبیعی بدن را کاهش می دهد. هیستامین می تواند علائم عطسه، خارش، آبریزش چشم و بینی ایجاد کند.

دیفن هیدرامین برای درمان عطسه، آبریزش بینی و چشم، کهیر، جوش پوستی، خارش و دیگر علائم آلرژی یا سرما خوردگی استفاده می شود.

این دارو همچنین برای بیماری حرکت یا سفر، ایجاد خواب و برای درمان برخی از علائم بیماری پارکینسون استفاده می شود.

بیماری سفر یک عارضه در حین مسافرت است که سیستم تعادلی گوش داخلی دچار تغییر می‌شود و عدم تطابق سیستم تعادلی گوش داخلی باعث ایجاد اقسام حفظ تعادلی بدن می‌شود. سرگیجه، تهوع و استفراغ و خستگی از نشانه‌های این بیماری حرکتی محسوب می‌شود.

دیفن هیدرامین ممکن است برای اهداف دیگری نیز به کار رود که در این مقاله لیست نشده است.

اطلاعات مهم

زمانی که داروی دیفن هیدرامین استفاده می کنید در رانندگی، ماشین آلات عملیاتی یا انجام فعالیت های پر خطر دیگر که نیاز به هوشیاری دارند، احتیاط کنید. داروی دیفن هیدرامین ممکن است منجر به سرگیجه یا خواب آلودگی شود. اگر سرگیجه یا خواب آلودگی داشتید از انجام این فعالیت ها اجتناب کنید.

تا زمانی که از این دارو استفاده می کنید از مصرف نوشیدنی های الکلی خودداری نمایید زیرا ممکن است الکل باعث افزایش سرگیجه و خواب آلودگی شود.

این دارو را به کودکان کمتر از 2 سال ندهید. همیشه قبل از دادن داروی سرفه یا سرماخوردگی به کودکان با پزشک مشورت نمایید. ممکن است استفاده نامناسب از داروهای سرفه و سرماخوردگی در کودکان کم سن منجر به مرگ شود.

نباید از دیفن هیدرامین برای خواب آلود کردن کودکان استفاده کنید.

قبل از استفاده از این دارو

اگر به دیفن هیدرامین آلرژی دارید نباید از این دارو استفاده کنید.

اگر شرایط پزشکی دیگری دارید با پزشک یا داروساز درباره بی خطر بودن مصرف دیفن هیدرامین مشورت نمایید مخصوصا:

  • انسداد مجرای گوارشی (معده یا روده)
  • انسداد مثانه یا دیگر مشکلات ادراری
  • کولوستومی یا ایلئوستومی
  • بیماری کلیوی یا کبدی
  • آسم، بیماری مزمن انسداد ریه یا دیگر بیماری های تنفسی
  • سرفه همراه با خلط یا سرفه های حاصل از استعمال دخانیات، نفخ یا برنشیت مزمن
  • بیماری های قلبی، فشار خون پایین
  • آب‌سیاه یا گلوکوم
  • اختلالات تیروئید یا
  • اگر پتاسیم مصرف می کنید (Cytra, Epiklor, K-Lyte, K-Phos, Kaon, Klor-Con, Polycitra, Urocit-K)

هنوز مشخص نشده است که مصرف دیفن هیدرامین در زنان بارداری به جنین آسیب می رساند یا خیر؟ در صورتی که بارداری هستید قبل از استفاده از این دارو با پزشک مشورت نمایید.

دیفن هیدرامین امکان دارد روی شیر مادر تاثیر بگذارد و به کودک شیرخوار آسیب برساند. همچنین ممکن است آنتی هیستامین سبب کاهش شیر مادر شود. در صورتی که کودک را با شیر خود تغذیه می کنید قبل از استفاده از این دارو با پزشک صحبت کنید.

سالمندان ممکن است عوارض جانبی بیشتری از این دارو داشته باشند.

چطور باید دیفن هیدرامین را مصرف نمایید

دیفن هیدرامین را درست طبق دستور پزشک مصرف نمایید یا از دستورات روی برچسب دارو پیروی کنید. این دارو را کمتر یا بیشتر از مقدار تجویز شده مصرف نکنید. داروی سرماخوردگی یا آلرژی معمولا برای دوره کوتاهی تا زمانی که علائم برطرف شوند استفاده می شود.

داروی مایع را با قاشق یا فنجان مخصوص دارو اندازه گیری کنید. اگر وسیله ای برای اندازه گیری دوز دارو نداشتید از داروساز درخواست نمایید.

دیفن هیدرامین

برای بیماری حرکت، دیفن هیدرامین را 30 دقیقه قبل از وضعیتی که منجر به این شرایط می شود (مانند سواری طولانی مدت، مسافرت با هواپیما یا کشتی، شهربازی و …) مصرف نمائید. مصرف دیفن هیدرامین را با وعده های غذایی و در زمان خواب تا زمانی که در وضعیت بیماری حرکت خواهید بود، ادمه دهید.

برای کمک به خواب دیفن هیدرامین را 30 دقیقه قبل از خواب میل نمایید.

اگر هفت روز بعد از شروع درمان، علائم بیماری بهبود پیدا نکرد یا اگر تب همراه با سردرد، سرفه یا دانه پوستی داشتید با پزشک تماس بگیرید.

این دارو می تواند روی نتایج تست های آلرژی پوست تاثیر بگذارد بنابراین اگر در حال استفاده از دیفن هیدرامین هستید هر پزشکی که شما را درمان می کند در جریان قرار دهید.

این دارو را در دمای اتاق دور از رطوبت و گرما نگهداری کنید.

اگر یک دوز دارو فراموش شود چه اتفاقی می افتد

از آنجائی که دیفن هیدرامین زمانی که مورد نیاز است مصرف می شود ممکن است طبق برنامه زمانبندی دوز دارو نباشد. اگر بر طبق جدول زمانی از این دارو استفاده می کنید دوز فراموش شده را به محض به یاد آوردن مصرف نمایید. اگر تقریبا زمان مصرف دوز بعدی نزدیک است از دوز فراموش شده بگذرید. برای جبران دوز از دست رفته، دارو را در مقدار زیاد مصرف نکنید.

اگر این دارو را بیش از مقدار تجویز شده مصرف نمایید چه اتفاقی می افتد

سریعا به اورژانس مراجعه کنید یا با اورژانس تماس بگیرید.

از چه مواردی باید اجتناب کنید

این داور ممکن است موجب تاری دید شود و یا فکر و عکس العمل را تحت تاثیر قرار دهد. اگر رانندگی می کنید یا هر فعالیتی که نیاز به هوشیاری و دید واضح دارد مراقب باشید.

مصرف نوشیدنی های الکلی می تواند عوارض جانبی دیفن هیدرامین را افزایش دهد.

قبل از استفاده از دیفن هیدرامین در صورت مصرف هر نوع داروی سرماخوردگی، سرفه، آلرژی یا خواب با پزشک صحبت کنید. آنتی هیستامین ها در بسیاری از داروهای ترکیبی وجود دارند. مصرف محصولات خاص با همدیگر می تواند باعث شود بدنتان مقدار زیادی از این دارو را دریافت کند.

عوارض جانبی دیفن هیدرامین

اگر هر کدام از علائم آلرژی به دیفن هیدرامین را داشتید سریعا با فوریت های پزشکی تماس بگیرید. علائمی مانند: کهیر، تنفس مشکل، متورم شدن صورت، لب ها، زبان و گلو.

استفاده از دیفن هیدرامین را متوقف کنید و با پزشکتان تماس بگیرید اگر شرایط زیر را داشتید:

  • احساس کوبیدن ضربان قلب یا لرزش در قفسه سینه
  • ادرار دردناک یا سخت
  • ادرار کم یا هیچ ادراری
  • گیجی، احساس ضعف یا ناگهان بیهوش شدن یا
  • سفتی گردن یا فک، حرکات غیر قابل کنترل زبان
عوارض جانبی شایع دیفن هیدرامین
  • سرگیجه، خواب آلودگی، عدم تعادل
  • خشکی دهان، بینی یا گلو
  • یبوست، آشفتگی معده
  • خشکی چشم، تاری دید یا
  • خواب آلودگی روزانه یا خماری بعد از مصرف شبانه این دارو

این لیست کاملی از تمام عوارض جانبی هایی که ممکن است اتفاق بیافتد نیست درباره عوارض جانبی این دارو با پزشک مشورت نمایید.

تداخلات داروئی

اگر در حال استفاده از هر داروی دیگری از جمله داروهای با نسخه، بدون نسخه، ویتامین ها و داروهای گیاهی هستید قبل از استفاده از دیفن هیدرامین با داروساز یا پزشک مشورت نمایید. برخی از داروها زمانی که با هم استفاده می شوند می توانند باعث اثرات ناخواسته و خطرناکی شوند. تمامی واکنش ها در این راهنما ذکر نشده است.

مصرف این دارو یا داروهای دیگری که باعث خواب آلودگی یا کندی ضربان قلب می شود می تواند این اثرات را بدتر کند. قبل از استفاده از مصرف دیفن هیدرامین یا قرص های خواب آور، قرص های مسکن، شل کننده عضلات یا داروهای اضطراب، افسردگی یا صرع با پزشک مشورت نمایید.

ترجمه: زهرا صـانعی

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها:



نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

لطفا جای خالی را پر کنید







صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید