• ارسال کننده: میترا نامجو
  • تاریخ انتشار: 2017 / 10 / 26

زیباترین کتابخانه‌های جهان

ساخت نخستین کتابخانه‌ها به بیش از ۴ هزار سال پیش باز می‌گردد. کتابخانه‌ها همواره مکانی برای کشف دنیاهای جدید و دیدار با اندیشمندان بوده‌اند.

کتابخانه “سلطنتی” وایمار به مدت سیصد سال به همین نام دایر بود. اما در سال ۱۹۹۱ این کتابخانه به “کتابخانه دوشس آنا آمالیا” تغییر نام داد. این ساختمان به واسطه رویدادی تلخ در سال ۲۰۰۴ شهرت جهانی یافت. در آن زمان سقف ساختمان آتش گرفت و از میان رفت. در سال ۲۰۰۷ کار بازسازی و مرمت بخش‌های تخریب‌شده پایان یافت و درهای کتابخانه بار دیگر گشوده شد. در تصویر سالن زیبای روکوکو را می‌بینید.

کتابخانه سلطنتی وایمار

برای بازدید از دانشگاه فنی شهر دلفت در هلند حتما نباید کارت دانشجویی داشت. جایی که بیشتر بازدیدکنندگان تمایل به دیدن آن را دارند، بخش شیب‌دار بالای ساختمان است که با چمن فرش شده است. تابستان‌ها بسیاری از دانشجویان وقت استراحت‌شان را روی این چمن‌ها می‌گذرانند. مخروطی که در وسط ساختمان بنا شده، ۴۲ متر ارتفاع دارد. در دل این مخروط کتابخانه‌ای قرار دارد که قفسه‌های کتاب آن چهار طبقه را در بر می‌گیرد.

دانشگاه فنی شهر دلفت در هلند

سال ۲۰۱۳ روزنامه “دیلی تلگراف” کتابخانه “جوآنینا” متعلق به دانشگاه کویمبرا، واقع در شهری به همین نام در پرتغال را جزو زیباترین کتابخانه‌های جهان برشمرد. نام این کتابخانه برگرفته از نام ژآوی پنجم (João V) پادشاه پرتغال در سال‌های ۱۷۰۶ تا ۱۷۵۰ است که دستور ساخت آن را داد. تمام قفسه‌های این کتابخانه از چوب درختانی از گونه برگ بوییان و چوب آبنوس ساخته شده است. این کتابخانه بخشی از دانشکده حقوق است.

 کتابخانه جوآنینا

معروفترین کتابخانه تاریخ، دو هزار سال پیش در شهر اسکندریه در مصر در شعله‌های آتش ویران شد. گفته می‌شود در کتابخانه اسکندریه تمام دانش وقت جهان روی ۴۹۰ هزار ورقه پاپیروس نگهداری می‌شد. کتابخانه جدید شهر اسکندریه به یاد کتابخانه باستانی ویران‌شده، در سال ۲۰۰۲ افتتاح شد. دولت مصر در آن زمان ۲۲۰ میلیون دلار برای این پروژه هزینه کرد.

کتابخانه اسکندریه

تاریخ ساخت کتابخانه صومعه “سنت‌گالن” در سوئیس به سال ۷۱۹ میلادی باز می‌گردد. این کتابخانه یکی از ارزشمندترین کتابخانه‌های تاریخی در جهان به شمار می‌رود و حتی یک مومیایی مصری هم در شمار دارایی‌های‌اش است. کتابخانه سنت گالن در سال ۱۹۸۳ جزو میراث فرهنگی بشری توسط یونسکو به ثبت رسید.

کتابخانه صومعه سنت‌گالن در سوئیس

این کتابخانه در شهر برلین به دلیل فرم منحصربه‌فردش که شبیه به سر انسان است، به نام “مغز” خوانده می‌شود. این کتابخانه شمار زیادی از کتاب‌ها و نسخه‌های خطی دانشکده فلسفه دانشگاه آزاد برلین را در خود جای داده است. “مغز” به یکی از جاذبه‌های معماری شهر برلین بدل شده است. این کتابخانه توسط نورمن فورستر، معمار سرشناس بریتانیایی، ساخته شده و در سال ۲۰۰۵ افتتاح شد.

جاذبه‌های معماری شهر برلین

کتابخانه ملی کنگره آمریکا در شهر واشنگتن نیز جزو یکی از زیباترین کتابخانه‌های جهان به شمار می‌رود. این کتابخانه در سال ۱۸۰۰ بنا شد و تنها ۱۴ سال پس از ساخت، طعمه حریق شد. پس از این واقعه توماس جفرسون، رئیس‌جمهور بازنشسته آمریکا، کتابخانه شخصی‌اش را که شامل ۶۵۰۰ کتاب می‌شد، در ازای دریافت ۲۴ هزار دلار به کنگره اهدا کرد. سالن مطالعه اصلی که به سبک رنسانس ساخته شده، دیدنی‌ترین نقطه این کتابخانه است.

 زیباترین کتابخانه‌های جهان

کالج ترینیتی در شهر دابلین دارای یکی از زیباترین کتابخانه‌های جهان است. سالن اصلی کتابخانه در ابتدا چندان پرشکوه نبود و سقفی صاف از جنس گچ داشت. در سال ۱۸۵۸ معماران به این فکر افتادند که سقف صاف را بردارند، سطح سقف را افزایش داده و یک سقف جدید به شکل منحنی از جنس چوب بلوط جایگزین آن کنند.

کالج ترینیتی در شهر دابلین

کتابخانه ملی چین با بیش از ۳۰ میلیون نسخه چاپی، صوتی و تصویری یکی از هفت کتابخانه بزرگ جهان است. این کتابخانه در سال ۱۸۰۹ ساخته شد و در ابتدا “کتابخانه پایتخت” نام داشت. سال ۱۹۲۸ به “کتابخانه پکنی” تغیر نام داد. پس از تأسیس جمهوری خلق چین بار دیگر نام این کتابخانه عوض شده و با تغییری جزئی به “کتابخانه پکن” بدل شد. در سال ۱۹۹۸ دولت چین با تغییر نام مجدد این کتابخانه به “کتابخانه ملی” موافقت کرد.

کتابخانه ملی چین

این سالن تئاتر در اصل کتابفروشی “آتنئو” در شهر بوئنوس آیرس است. این سالن در سال ۱۹۱۹ افتتاح شد و در اواخر دهه ۱۹۲۰ به یک سالن سینما تغییر کاربری داد.

زیباترین کتابخانه‌های جهان

در سال ۲۰۰۰ این سینمای قدیمی به یک کتابفروشی تبدیل شد. در لژهای قدیمی این سالن تئاتر اینک مبل‌های راحتی قرار داده شده تا علاقمندان در آرامش صفحات کتاب‌ها را ورق بزنند. صحنه قدیمی نیز اینک به یک کافه تبدیل شده است.

 

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها:



 

در یاد بگیر دات کام مشترک شوید و آخرین مطالب را در ایمیل خود دریافت نمایید

نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.




بستن تبلیغات

تبلیغات اینترنتی در یاد بگیر دات کام



صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید