• ارسال کننده: زهرا صانعی
  • تاریخ انتشار: 2017 / 10 / 31

راهنمای مصرف داروی آتورواستاتین

نام ژنریک: آتورواستاتین

شکل دارویی: قرص روکشدار

موارد مصرف

درمان هیپرکلسترولمی و کاهش چربی خون. البته هر چند تاثیر اصلی آتورواستاتین در کاهش کلسترول خون است ولی به میزان کمتری تری گلیسرید خون را نیز کاهش می دهد.

راهنمای مصرف داروی آتورواستاتین

مطالعه و درک اطلاعات ذیل برای شما بسیار سودمند می باشد. اگر به نکته ای نامفهوم برخورد کردید یا به اطلاعات بیشتری در مورد این دارو نیاز دارید با پزشک یا داروساز خود مشورت کنید. قبل از استفاده از این دارو نکات زیر در نظر گرفته شود.

این دارو برای بیماری فعلی شما تجویز گردیده است، لذا از مصرف آن در موارد مشابه یا توصیه نمودن آن به دیگران خودداری کنید. در تصمیم گیری برای مصرف یک دارو باید خطرات آن در مقابل فواید حاصل از مصرف دارو سنجیده شود. در مورد آتورواستاتین موارد ذیل باید در نظر گرفته شوند:

آلرژی و منع مصرف

در صورتیکه سابقه ی هر گونه واکنش غیر عادی یا آلرژیک به داروی آتورواستاتین دارید و همچنین در صورت داشتن حساسیت به هر ماده دیگری مانند غذاها، مواد نگهدارنده یا رنگها به پزشک خود اطلاع دهید.

موارد منع مصرف
  • آلرژی به داروهای کاهنده چربی خون یا سایر محتویات موجود در دارو
  • وجود هر گونه مشکلی که کبد را تحت تاثیر قرار دهد
  • آزمایشات کبدی غیر نرمال
  • بانوانی که احتمال بادار شدن برای آنها وجود دارد یا از روش ضد بارداری قابل اعتمادی استفاده نمی کنند.
  • بارداری
  • شیردهی
حاملگی

در صورت بارداری، این دارو منع مصرف دارد و چنانچه قصد باردار شدن دارید نیز از مصرف این دارو خودداری کنید مگر اینکه از روش ضد بارداری قابل اعتمادی استفاده نمایید.

شیردهی

مصرف این دارو در دوره شیردهی ممنوع می باشد.

اطفال

در کودکان زیر 10 سال مطالعاتی انجام نشده است.

مصرف همراه با سایر داروها

اگر همزمان با این دارو، هر دارویی حتی داروهای بدون نسخه، گیاهی یا مکمل ویتامینی یا غذایی را مصرف میکنید یا اخیرا مصرف کرده اید، به پزشک یا داروساز اطلاع دهید. مخصوصا مهم است که پزشک شما از مصرف داروهای زیر اطلاع داشته باشد:

داروهای تغییر دهنده عملکرد سیستم ایمنی مانند سیکلوسپورین

آنتی بیوتیکها یا ضدقارچها مانند اریترومایسین، کلاریترومایسین، کتوکونازول، ایتراکونازول، واریکونازول، فلوکونازول، پوزاکونازول، ریفامپین و فوزیدیک اسید

سایر داروهای تنظیم کننده چربی خون مانند جمفیبروزیل، سایر فیبراتها و کلستیپول

داروهای مهار کننده کانال کلسیمی مورد استفاده در فشار خون بالا مانند آملودیپین و دیلتیازم و داروهای تنظیم کننده ریتم قلبی مانند دیگوکسین، وراپامیل و آمیون دارون

داروهای ضد ویروس ایدز مانند ریتوناویر، لوپیناویر، آتازاناویر، ایندیناویر و داروناویر

سایر داروهای تداخل کننده با آتورواستاتین مانند ازتیمایب (کاهنده کلسترول)، وارفارین، ضد بارداریهای خوراکی، استیریپنتول (ضد صرع)، سایمتیدین، فنازون (ضد درد) و آنتی اسیدها

داروهای بدون نسخه مانند علف چای (St. John’s Wort)

سایر بیماریها

حضور سایر بیماریها و مشکلات پزشکی میتواند مصرف آتورواستاتین را تحت تاثیر قرار دهد. مطمئن شوید که هر گونه مشکل پزشکی دیگر خود مخصوصا موارد آمده در ذیل را به پزشک خود اطلاع دهید:

در صورت وجود نارسایی تنفسی شدید

در صورت احتمال بروز مشکلات عضلانی: ممکن است پزشکتان قبل از شروع درمان از شما آزمایشات خونی بگیرد

در صورت وجود دیابت (قند خون بالا): به دلیل احتمال تشدید بیماری قند خون با توجه به عوامل مساعد کننده ای مانند بالا بودن چربی خون، چاقی و یا فشار خون بالا بایستی قبل از شروع درمان پزشکتان را از بیماری قند خون خود مطلع سازید.

روش مصرف مناسب این دارو

قبل از شروع درمان ممکن است پزشکتان برای شما یک رژیم غذایی خاص قرار دهد. این دارو را همیشه دقیقا طبق دستور پزشک مصرف نمایید و در صورت هر گونه شبهه با پزشک یا داروساز خود مشورت نمایید. این دارو را با یک لیوان آب ببلعید. این دارو را می توان در هر موقع از روز همراه با غذا یا با شکم خالی مصرف نمود. سعی کنید این دارو را همیشه در یک زمان مشخص مصرف نمایید.

دوز فراموش شده

اگر مصرف یک دوز از دارو را فراموش کردید، دوز بعدی را در زمان مقرر خود مصرف نمایید. از مصرف دوز فراموش شده منصرف شده و به رژیم منظم قبلی برگردید و هرگز دوز دارو را دو برابر نکنید.

مصرف بیش از حد

در صورت مصرف اتفاقی بیش از مقدار توصیه شده سریعا به پزشک یا مراکز درمانی مراجعه نمایید.

هشدارها و احتیاطات

در صورت وجود مشکلات ذیل مصرف این دارو بایستی با احتیاطات خاص باشد و پزشکتان قبل از تجویز بایستی مطلع گردد:

  • در صورت بروز سکته مغزی در گذشته که همراه با خونریزی یا ترشح مایعات در مغز باشد.
  • وجود مشکلات کلیوی
  • وجود کم کاری تیروئید
  • تاریخچه شخصی یا خانوادگی از مشکلات عضلانی و یا دردهای تکرار شونده یا تعریف نشده
  • بروز سابقه ای از مشکلات عضلانی در طی درمان با داروهای کاهنده چربی خون مانند استاتینها یا فیبراتها
  • مصرف منظم و مقدار زیاد الکل
  • سن بالای 70 سال
  • مصرف آب گریپ فروت (بیش از یک تا دو لیوان کوچک) سبب کاهش اثر این دارو می گردد
  • از مصرف بیش حد الکل در طی درمان با این دارو خودداری کنید
عوارض جانبی

هر دارو در کنار اثرات مفید خود دارای یک سری اثرات ناخواسته می باشد. اگر چه تمام این اثرات ناخواسته در یک فرد بروز نمی کند اما در صورت بروز هر مشکلی به پزشک خود مراجعه کنید. عوارض جانبی این دارو با آگاهی از آن و مشورت با پزشک قابل پیش بینی و قابل رفع می باشد. به خاطر داشته باشید که عوارض داروها به مراتب کمتر از عوارض عدم مصرف آنها می باشد.

عوارض جانبی شایع تر شامل: التهاب گلو، واکنش آلرژیک، افزایش سطح قند خون، افزایش سطح خونی کراتین کیناز، سردرد، تهوع، یبوست، سوهاضمه، اسهال، درد مفصلی، درد عضلانی و افزایش آنزیمهای کبدی.

نیازی به هراسان بودن از لیست عوارض ذکر شده در این دارو نیست و اکثریت مردم این دارو را بدون هیچ مشکلی مصرف می کنند. عوارض دیگری که در بالا نیامده است ممکن است در برخی از بیماران بروز کنند لذا اگر متوجه عوارض جانبی دیگری شدید به پزشک خود اطلاع دهید.

شرایط نگهداری

در دمای زیر 25 درجه سانتیگراد، دور از نور و رطوبت و دور از دید و دسترس اطفال نگهداری شود. دارو را از گرما و نور مستقیم حفظ کنید و دارو را در دستشویی، نزدیک ظرفشویی و دیگر مکانهای مرطوب نگذارید زیرا حرارت و رطوبت می تواند باعث تجزیه دارو شود. داروهای تاریخ مصرف گذشته یا داروهایی را که دیگر نیاز ندارید، نگهداری نکنید.

تهیه و تنظیم: زهرا صـانعی

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها:



 

در یاد بگیر دات کام مشترک شوید و آخرین مطالب را در ایمیل خود دریافت نمایید

نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.




بستن تبلیغات

تبلیغات اینترنتی در یاد بگیر دات کام



صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید