• ارسال کننده: سمیه مظفری
  • تاریخ انتشار: 2014 / 09 / 01

خواب در طی بارداری

مادران باردار می دانند که رفته رفته که جنین بزرگ تر می شود، خواب شبانه مادر نیز دچار اختلال و به سختی انجام می شود. اما این سختی را برای رسیدن به آرزوی بزرگ بچه دار شدن به جان می خرند.

در طی سه ماهه اول بارداری، مادر بیش از حد معمول می خوابد. این مساله طبیعی است و خستگی او به علت عملکرد بدن برای حفظ و رشد جنین است. در سه ماهه اول جفت شکل می گیرد، بدن جنین از خون به وجود می آید بنابراین قلب شما بایستی سریع تر پمپ کند.

مادران باردار از این که خواب پیوسته و عمیقی ندارند، شکایت می کنند ولی بدانید که این امر طبیعی است.

خواب در طی بارداری

چرا خواب در طی بارداری دچار مشکل می شود
افزایش تدریجی اندازه جنین

اولین و مهم ترین دلیلی که خواب در دوران بارداری دچار اختلال می شود، افزایش اندازه جنین است و مادر به دنبال وضعیت و شکل خوابیدن راحت تر است.

طبق توصیه پزشکان، بهتر است که مادر به پهلو بخوابد و عادت کردن به این طریقه خوابیدن برای کسی که همیشه به پشت یا به روی شکم می خوابیده است، مشکل است. همچنین با بزرگ شدن جنین، تغییر وضعیت دادن از این پهلو به آن پهلو مشکل تر خواهد شد.

افزایش دفعات ادرار کردن

کلیه ها در زن باردار به شدت کار می کنند و بین 30 تا 50 درصد بیشتر از قبل از بارداری، خون را تصفیه می کند. در نتیجه این فرایند فیلتر، ادرار زیادی نیز تولید می شود. با بزرگ شدن جنین، و افزایش فشار، رحم نیز بزرگ تر می شود و این بدان معناست که چه در روز و چه در شب، دفعات دفع ادرار بیشتر و در نتیجه خواب مادر سبک تر خواهد شد.

افزایش ضربان قلب

ضربان قلب مادر در طی بارداری افزایش می یابد چون خون بیشتری بایستی پمپاژ شود همچنین خون بیشتری برای رحم نیاز است. قلب بیشتر کار می کند تا خون کافی به جنین برساند. بنابراین بدن مادر خسته می شود و خواب بیشتری نیاز خواهد داشت.

مشکل تر شدن تنفس و تنفس کوتاه داشتن

در ابتدای بارداری، با افزایش هورمون های حاملگی، تنفس عمیق تر انجام می شود تا اکسیژن کافی به دست آید. به تدریج، با بزرگ شدن رحم، فضای بیشتری اشغال می شود و به پرده دیافراگم (ماهیچه ای درست در زیر شش ها) فشار وارد شده و تنفس را مشکل تر می کند.

گرفتگی عضلات پاها و کمردرد

با پیشرفت بارداری، وزن مادر افزایش می یابد و سبب درد پا یا کمر می شود. در طی بارداری بدن، هورمونی به نام ریلکسین تولید می کند. این هورمون بدن را برای زایمان آماده می کند و یکی از اثرات آن سست شدن لیگامنت های بدن است بنابراین زن حامله دچار ثبات کمتر شده، بنابراین برای آسیب و جراحت بیشتر به ویژه کمر درد مستعد تر خواهد بود.

سوزش معده و یبوست

زنان زیادی سوزش معده را تجربه کرده اند که یک علت آن، برگشت غذا از معده به مری است. در طی بارداری سرعت سیستم گوارشی کاهش می یابد، زمان باقیماندن غذا در معده و روده ها افزایش می یابد که همین عامل سبب یبوست و سوزش معده می شود. با افزایش حجم رحم، این مشکل بیشتر می شود و خواب شخص را دچار مشکل می کند.

مشکلات خواب همچنین ممکن است علل دیگری نیز داشته باشد. از آرزوی های بسیاری از زنان باردار، داشتن خواب راحت است و برخی از آن ها حتی کابوس در خواب شبانگاهی می بینند.

استرس

استرس هم می تواند یکی از علت های اختلال خواب باشد. نگرانی در مورد این که آیا نوزاد سالم خواهد بود، آیا توانایی مادر شدن را دارم، نگرانی از چگونگی زایمان و هزاران نگرانی دیگر که ممکن است طبیعی باشد اما همین نگرانی ها می تواند مادر را از خواب شبانه بازدارد.

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها: -

صفحه بعد >>



  1. عالی بود مرسی

نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

لطفا جای خالی را پر کنید







صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید