• ارسال کننده: زهرا صانعی
  • تاریخ انتشار: 2017 / 11 / 02

ضد زلزله کردن ساختمان با فیبر کربنی

فولاد و بتن را فراموش کنید، دیوار موسوم به دیوار زلزله، ساختمان ها را ضد زلزله میکند.

تقریبا هر ساله ژاپنی ها چیزی معادل 1500 زمین لرزه را تجربه می کنند از این رو ساکنین این کشور به دنبال راه کارهای تازه ای هستند تا به واسطه آنها، بناها و سازه های کشورشان را در برابر زمین لرزه ایمن سازند.

استفاده از طناب های فیبر کربنی در ساخت بناها

یک طناب 160 متری فیبر کربنی تنها 12 کیلوگرم وزن دارد

چگونه شما از بناها و سازه های کشوری که دائما درگیر زمین لرزه است حفاظت می کنید؟ در همین راستا یک شرکت نساجی ژاپنی به جای بهره بردن از فولاد و بتن در ساخت بنا و سازه های خود از طناب های فیبر کربنی استفاده کرده است. شرکت کوماتسو سرین، با استفاده از ترکیبات فیبر کربنی، ریسمانی با قابلیت انبساطی بسیار بالا طراحی کرده است.

این شرکت به منظور تقویت ساختار نمایشگاه و آزمایشگاه جدید خود در نااومی، از مهندسین معمار کنگو کوما و شرکایشان خواسته است تا از میله های کربنی برای مهار فشارهای وارده بر این بناها حین زمین لرزه استفاده کنند. سرپرست گروه معماران این پروژه، شان هوریکی، می گوید: از آن جایی که فیبر کربنی سخت و انعطاف پذیر است، به این فکر کردیم که از آن برای تقویت ساختمان ها و ایمن سازی آنها در برابر زلزله استفاده کنیم.

تیم، سقف مکان مورد نظر را با 1031 میله کربنی پوشاندند و سپس آنها را به زمین متصل کردند. هوریکی عنوان میکند: نحوه عملکرد این سازه بسیار آسان است. وقتی که بنا به سمت چپ متمایل می شود، میله های سمت راست آن را به عقب می شکند و بالعکس. دیواری که در آن 2778 میله به کار رفته باشد، مقاومت آن را چند برابر می کند.

نمودار قدرت کششی سطح خارجی میله های به کار رفته در یک بنا برای جلوگیری از زلزله

 این نمودار قدرت کششی سطح خارجی میله های بکار رفته، حین زمین لرزه را نشان می دهد. قسمت های نشان داده شده با رنگ قرمز نواحی را نشان میدهد که بیشترین فشار و کشش بر آنها وارد می شود، پس از آن رنگ زرد و در نهایت رنگ آبی است که حداقل کشش را دارند.

او می گوید: کربن به کار رفته در داخل سازه به صورت مشبک و در خارج آن و به صورت الیافی، باعث مهارسازی نیروی افقی زمین لرزه بر بنا می شود.

پیش از اتصال میله ها، معماران کنگو کوما و شرکایشان، قدرت دیواره های ساختمان را افزایش داده اند تا فشار کششی وارد بر دیوارها را کاهش داده و با قرار دادن مهار کننده ها گرداگرد بنا مانع از فاصله گرفتن بنا از سطح زمین می شود.

این اولین بار است که از فیبرهای کربن به این شکل استفاده می شود، اما هوریکی بر این باور است که استفاده از این میله ها در سازه های منعطف تری همچون ساختمان های چوبی که بیشتر به حالت افقی نوسان دارند، قابل استفاده خواهد بود.

ترجمه: آتنـا هوایی

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها:



 

در یاد بگیر دات کام مشترک شوید و آخرین مطالب را در ایمیل خود دریافت نمایید

نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.




بستن تبلیغات

تبلیغات اینترنتی در یاد بگیر دات کام



صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید