• ارسال کننده: میترا نامجو
  • تاریخ انتشار: 2017 / 11 / 02

برخی از فواید خیار برای سلامتی

شاید به نظر می رسد که خیار نوعی سبزی است، اما در واقع خیار یک میوه است.

خیار دارای مواد مغذی زیادی است، همچنین برخی از ترکیبات گیاهی و آنتی اکسیدان ها که ممکن است به درمان برخی از بیماری ها کمک کند یا حتی برخی از شرایط را از بین ببرد.

فواید خیار

بعلاوه خیار کالری پایینی دارد و حاوی مقادیر زیادی آب و فیبر محلول است و برای آبرسانی بدن (هیدراته) و همچنین برای کاهش وزن مناسب است.

این مقاله نگاه دقیق تری به برخی از مزایای خیار برای سلامتی بدن دارد.

دارای مواد مغذی بالایی است

خیار کالری پایینی دارد، اما دارای ویتامین ها و مواد معدنی بسیار مهمی است.

کالری: 45

کل چربی: 0

کربوهیدرات: 11 گرم

پروتئین: 2 گرم

فیبر: 2 گرم

ویتامین سی : 14 درصد از RDL یا همان مقدار مواد مغذی مورد نیاز روزانه

ویتامین کا :  62 درصد از RDL

منیزیم: 10 درصد از RDL

پتاسیم: 13 درصد از RDL

منگنز: 12 درصد از RDL

اگرچه اندازه های ارائه شده مربوط به یک سوم خیار است، لذا خوردن یک تکه استاندارد، حدود یک سوم مواد مغذی که در بالا ذکر شده را فراهم می کند.

علاوه بر این، خیار دارای آب زیادی است. در واقع، حدود 96% خیار از آب تشکیل شده است.

برای به حداکثر رساندن میزان مواد مغذی بدن خود، خیارها را بدون اینکه پوست بگیرید بخورید. گرفتن پوست آنها باعث کاهش مقدار فیبر و همچنین کاهش برخی از ویتامین ها و مواد معدنی می شود.

دارای آنتی اکسیدان است

آنتی اکسیدان ها مولکول هایی هستند که اکسیداسیون را متوقف می کنند، اکسیداسیون یک واکنش شیمیایی است که اتم های واکنش پذیر بسیاری همراه با تک الکترونها که با نام رادیکال های آزاد شناخته شده اند، را تشکیل می دهد.

تجمع این رادیکال های آزاد مضر می تواند منجر به چندین نوع بیماری مزمن شود.

در واقع، اهمیت اکسیداتیو به خاطر رادیکال های آزاد هم پیوند با بیماری های سرطان، قلبی، ریه و بیماری خودایمنی (بیماری خودایمنی هنگامی رخ می‌دهد که دستگاه ایمنی بدن به اشتباه حمله به خود بدن را آغاز می‌کند) است.

میوه ها و سبزیجات از جمله خیار، غنی از آنتی اکسیدان های مفید هستند که ممکن است خطر این شرایط را کاهش دهند.

یک مطالعه بر روی 30 سالمند، قدرت آنتی اکسیدانی خیار را با مکمل پودر خیار مقایسه کرد. در پایان مطالعه 30 روزه، پودر خیار باعث افزایش قابل توجهی در چندین نشانه از فعالیت آنتی اکسیدانی و بهبود وضعیت آنتی اکسیدانی شده بود.

با این حال، مهم است توجه داشته باشید، که پودر خیار مورد استفاده در این مطالعه احتمالا دارای دوز بیشتری از آنتی اکسیدان ها بوده که در خیار معمولی مصرف می کنید.

یکی دیگر از مطالعات آزمایشگاهی خواص آنتی اکسیدانی خیار را بررسی کرد و دریافتند که آنها حاوی فلاونوئیدها و تانن هستند که دو گروه از ترکیباتی هستند که به طور خاص از رادیکال های آزاد مضر جلوگیری می کنند.

بالا بردن آب رسانی (هیدراته)

آب برای عملکرد بدن شما مهم است و نقش های زیادی را بازی می کند. آب در فرآیندهایی مانند تنظیم دما و حمل و نقل مواد زائد و مواد مغذی دخالت دارد.

در حقیقت، آبرسانی مناسب می تواند همه چیز را از عملکرد فیزیکی تا متابولیسم (سوخت و ساز) را تحت تاثیر قرار دهد.

در حالی که بسیاری از مردم اکثر نیازهای مایع خود را با آب آشامیدنی یا مایعات دیگر تامین می کنند ولی برخی از افراد ممکن است تا 40 درصد کل مصرف آب خود را از غذا دریافت کنند.

مخصوصا میوه ها و سبزیجات می توانند منبع خوبی از آب در رژیم غذایی شما باشند.

در یک مطالعه، وضعیت آبرسانی پرونده رژیم غذایی 442 کودک جمع آوری و بررسی شد. آنها دریافتند که افزایش مصرف میوه و سبزیجات با بهبود وضعیت آبرسانی ارتباط دارد.

از آنجایی که خیار حدود 96 درصد از آب تشکیل شده است، آنها به ویژه برای آبرسانی موثر هستند و می توانند مقداری از آب روزانه بدن شما را تامین کنند.

به کاهش وزن کمک می کند

خیار به طور بالقوه می تواند در کاهش وزن کمک کند چرا که کالری کمی دارد.

هر یک فنجان (104 گرم)  فقط حاوی 16 کالری است، در حالی که کل یک خیار (300 گرم) تنها 45 کالری دارد.

این بدان معنی است که شما می توانید مقدار زیادی خیار را بخورید بدون اینکه میزان کالری اضافی که سبب افزایش وزن می شود را دریافت کرده باشید.

خیار می تواند عطر و طعم به سالادها، ساندویچ ها و مخلفات غذایی بدهد و همچنین ممکن است به عنوان جایگزینی برای دیگر سبزیجاتی باشد که کالری بالایی دارند.

علاوه بر این، مقدار بالای آب موجود در خیار می تواند به کاهش وزن کمک کند.

خیار می تواند قند خون را پایین بیاورد

مطالعات متعددی بر روی حیوانات آزمایشگاهی نشان داده اند، که خیار می تواند به کاهش سطح قند خون و جلوگیری از برخی عوارض دیابت کمک کند.

طی مطالعه ای اثرات گیاهان مختلف بر روی قند خون یک حیوان را مورد بررسی قرار دادند و خیار به طور موثر کاهش و کنترل قند خون را نشان داده است.

یکی دیگر از مطالعات حیوانی که سبب کنترل دیابت در موش ها می شود زمانی است که به آنها مکمل تهیه شده با عصاره پوست خیار شده داده اند. عصاره پوست خیار می تواند دیابت را تحت تاثیر قرار دهد و باعث کاهش قند خون شود.

علاوه بر این، یک مطالعه آزمایشگاهی نشان داد که خیار ممکن است در کاهش فشار اکسیداتیو و جلوگیری از عوارض مرتبط با دیابت موثر باشد.

به این حال، شواهد موجود محدود به مطالعات آزمایشگاهی و حیوانی می باشد و تحقیقات بیشتری برای چگونگی تاثیر خیارها بر میزان قندخون مورد نیاز است.

حرکات منظم روده

خوردن خیار می تواند به حرکات منظم روده کمک کند.

از دست دادن آب بدن یک عامل خطر بزرگ برای یبوست است زیرا می تواند تعادل آب را تغییر دهد و از دچار شدن به دفع سخت مدفوع جلوگیری کند. خیارها آب زیادی دارند و آبرسانی را افزایش می دهند. آبرسانی می تواند درجه غلظت مدفوع را بهبود بخشد و از یبوست جلوگیری و به حرکات منظم روده کمک کند.

علاوه بر این خیار دارای فیبر است که به تنظیم حرکات روده کمک می کند.

بخصوص، پکتین (ژلاتین گیاهی) نوع از فیبر محلول موجود در خیار، می تواند به افزایش تناوب حرکت روده کمک کند.

یک مطالعه با حضور 80 شرکت کننده با مکمل پکتین انجام شد. این مطالعه نشان داد که پکتین حرکات ماهیچه های روده ای را افزایش می دهد، به طوری که تغذیه باکتری های مفید در روده باعث بهبود سلامت دستگاه گوارش می شود.

ترجمه: میترا نامجو

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها:



 

در یاد بگیر دات کام مشترک شوید و آخرین مطالب را در ایمیل خود دریافت نمایید

نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.




بستن تبلیغات

تبلیغات اینترنتی در یاد بگیر دات کام



صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید