• ارسال کننده: علی یزدی مقدم
  • تاریخ انتشار: 2013 / 08 / 10

دوربین من داخل آب افتاده است چه کار کنم؟!

اگر کمی از دوربین دیجیتال سر در بیاورید می دانید که باید آنرا دور از رطوبت و حرارت نگه دارید برای آن کیف مخصوصی می خرید تا از ضربه خوردن آن جلوگیری کنید اما با همه وسواسی که در نگه داری از دوربین خود به خرج می دهید باز هم احتمال صدمه دیدن دوربین دیجیتال شما وجود دارد. یکی از اتفاقاتی که برای دوربین های دیجیتال بسیار رخ می دهد و منجر به خرابی آنها می شود نفوذ آب یا مایعات به داخل دوربین است. این اتفاق ممکن است برای شما هم رخ دهید در این صورت سرعت عمل شما بسیار مهم است باید از قبل بدانید که با دوربین خیس آب چکار کنید تا آماده باشید و بدون فوت وقت دوربین گرانقیمت خود را نجات دهید!

اگر دوربین شما داخل اب افتاد چه کنید

مرحله اول: اولین و مهمترین چیز آن است که نباید دوربین خود را روشن کنید!

مرحله دوم: در اولین فرصت باتری یا باتری های دوربین خود را خارج کنید البته خیلی زود سرعت عمل شما بسیار مهم است ممکن است بتوانید قبل از اینکه آب به قسمت های حساس نفوذ کند بتوانید باتری آنرا خارج نمایید و سپس کارت حافظه آن را خارج کنید.

مرحله سوم: خوب از این مرحله به بعد باید با مسئولیت خود عمل کنید! یا این که دوربین خود را به دست یک تعمیرکار بسپارید. اما چه می توان کرد.

  • همه دریچه های و قسمت های قابل باز کردن دوربین را باز کنید و آنرا در جایی که خشک است و تهویه مناسب دارد قرار دهید و برای چند روزی بگذارید در همین وضعیت بماند.

  • بعد از این مدت که از خشک شدن آب داخل دوربین اطمینان حاصل کردید می توانید دوربین در داخل یک کیسه نایولنی قرار دهید و مقداری سیلیکاژل یا رطوبت گیر در داخل آن قرار دهید و درب آنرا خوب محکم کنید تا با هوای بیرون در ارتباط نباشد. تا نم موجود در دوربین شما گرفته شود برای اطمینان می توانید دو الی پنج روز دوربین را در این وضعیت قرار دهید. سعی کنید صبور باشید!

  • پس از آن از یک سشوار با حرارت کم استفاده کنید تا رطوبت را کاملا از دوربین خود بزدایید. گاه دیده ام که برخی برای خشک کردن دوربین یا قطعه الکترونیکی از یک کمپرسور باد استفاده می کنند این کار اشتباهی است چون وقتی هوا در داخل مخزن فشرده می شود رطوبت آن کندانس می شود و این رطوبت همینطور در مخزن کمپرسور جمع می شود بنابراین همیشه در مخزن کمپرسور مقدار قابل توجهی آب وجود دارد و هوای خروجی کمپرسور مرطوب است بنابراین اگر از کمپرسور استفاده کنید رطوبت را به داخل دوربین رانده اید. نکته دیگر اینکه سشوار را خیلی به دوربین نزدیک نکنید و آنرا به آرامی دور دوربین خود بچرخانید تا از صدمه دیدن مدار های حساس داخل دوربین جلوگیری کنید.

  • اگر همه این کار ها را انجام دادید ولی باز هم دوربین شما روشن نشد آنرا به تعمیرکار بسپارید. ناراحت نباشید چون شما با انجام این مراحل حداقل از صدمه دیدن بیشتر دوربین خود جلوگیری کرده اید. البته بسته به قیمت دوربین و سال ساخت آن و  ورود فناوری ها جدید ممکن است خرید یک دوربین جدید تر را به تعمیر آن با هزینه بالاتر ترجیح دهید و از تعمیر آن صرفنظر کنید.

  • اگر دوربین شما در آب شور مانند آب دریا افتاده است شانس نجات دادن آن کاهش می یابد چون نمک بسیار خورنده است بنابراین پس از خارج کردن باتری و کارت حافظه شاید با شستن آن چیز زیادی از دست نداده باشید البته باید با آب مقطر دوربین را شستشو دهید سپس مراحل بالا را برای آن انجام دهید.

بد نیست بدانید که آب باتری دوربین شما را هم می تواند خراب کند بنابراین قبل از اینکه دوربین را به تعمیر کار بدهید از سالم بودن باتری های خود اطمینان حاصل نمایید.

اگر دوربین شما غیر از گارانتی بیمه هم داشته باشد خوب شانس آورده اید می توانید خسارت آنرا از بیمه دریافت کنید.

علی یزدی مقدم

مطالب مرتبط:

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها: -



 

در یاد بگیر دات کام مشترک شوید و آخرین مطالب را در ایمیل خود دریافت نمایید

  1. سلام
    من یه دوربین دیجیتال دارم از دستم افتاد درون آب شاید ۱ ثانیه هم زیر آب نبود ولی وقتی از آب در آوردمش نمیدونستم باید باطری رو خارج کنم و دوربین رو روشن کردم ولی روشن نشد
    میخواستم بدونم احتمالش هست که درست بشه یا خیر…؟؟؟

نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.




بستن تبلیغات

تبلیغات اینترنتی در یاد بگیر دات کام



صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید