• ارسال کننده: زهرا صانعی
  • تاریخ انتشار: 2017 / 11 / 04

بياموزيد خود را تصديق و تاييد كنيد

نسخه صوتی

آيا شما هم از جمله افرادي هستيد كه براي كاري كه انجام مي دهيد ارزشي قائل نيستيد و خود را فردي بي اهميت مي شماريد؟ اگر زمان خود را به نگراني براي كارهايي كه انجام نداده ايد صرف مي كنيد يا فكر مي كنيد نتايجي كه بدست آورده ايد ارزشمند نيستند، در اين صورت بايد بياموزيد كه براي كارهاي خود ارزش قائل شويد و بياموزيد كه خود را تصديق كنيد. بايد بگويم كه اين يك عادت است و تغيير عادت كار خيلي سختي نيست و كليد تغيير اين عادت اين است كه خود را بالا بكشيد!

بياموزيد خود را تصديق و تاييد كنيد

من و دوستانم يك تيم ورزشي داشتيم كه در مسابقات، نتايج ضعيفي بدست آورديم همه اعضاي تيم خود را سرزنش مي كردند كه چنين نتايجي بدست آورده اند. من فكر كردم كه با اين روحيه و تفكر، اوضاع ما از اين هم بدتر خواهد شد پس بايد كاري مي كردم. يك روز همه آنها را جمع كردم و از آنها خواستم از اين به بعد به نتيجه بازي ها اهميت ندهيم و تمام تمركز خود را بر عملكرد خود متمركز كنيم و از آن به بعد بود كه با توجه به عملكردشان احساس بهتري داشتند چون پيشرفت خود را احساس مي كردند تا اينكه ما دوباره به روزهاي اوج بازگشتيم.

برداشت ديگري كه از اين مثال مي توان داشت اين است كه ما با تمركز بر آموختن و پيشرفت توانستيم موفق شويم و نتايج بهتري كسب كنيم كه منجر به احساس بهتري در ما نسبت به خود و توانايي هايمان شد احساس مي كرديم افراد ارزشمندتري هستيم ما همان افراد بوديم فقط بيشتر تلاش كرده بوديم و سرزنش كردن خود را متوقف كرده بوديم. اگر بخواهم اين سخنان را در يك جمله خلاصه كنم بايد بگويم:

براي آنچه كه ارزشمند است ارزش قائل شويد.

در اين مقاله مي خواهم قسمت هايي از كتاب احساس خوب ديويد برنز را براي اینكه واقعا ارزش خواندن دارد براي شما بيان كنم تا بتوانيد مهارت خود را در تصديق و تاييد خود افزايش دهيد. در وهله اول نكاتي كليدي براي حذف عادت هاي بد در اين زمينه:

نكات كليدی براي جلوگيري از سرزنش خود:
  • دستاوردهاي خود را ناديده نگيريد. فكر نكنيد كارهايي كه شما انجام مي دهيد بي ارزش است.
  • بر دستاوردهاي خود تمركز كنيد. به جاي آنكه كارهايي را كه نتوانسته ايد انجام دهيد به ياد بياوريد و مدام خود را سرزنش كنيد، كارهايي را كه انجام داده ايد و نتايج خوبي را كه بدست آورده ايد به ياد بياوريد و توجه و تمركز كنيد.
  • مهارت تاييد و تصديق خود را بياموزيد. صحبت كردن درباره منفي هاي خود و عمل كردن بر ضد خود را متوقف كنيد.

فكر نكنيد كاري كه انجام مي دهيد بي ارزش است. برنز مي گويد: بايد باور داشته باشيد كه كاري كه انجام مي دهيد ارزشمند است، در غير اين صورت اين رفتار شما به عادت جنگ با خود و خود تخريبي تبديل مي شود:

« اگر اين رفتارها را داريد به طور طبيعي احساس مي كنيد هيچگاه هيچ كار ارزشمندي انجام نداده ايد. فرقي نمي كند كه برنده جايزه نوبل باشيد يا يك باغبان بي تجربه – زندگي پوچ به نظر خواهد رسيد چون لذت تلاش و كوشش است كه مي تواند شما را از نظر روحي در شرايط مطلوب قرار دهد اما به خاطر مبارزه اي كه با خود آغاز كرده ايد قبل از اين مرحله مغلوب مي شويد. عجيب نيست كه احساس بي انگيزگي كنيد!»

برنز مي گويد به جاي آنكه بر كارهاي نيمه تمام خود تمركز كنيد بر دستاوردهاي خود تمركز كنيد:

« يكي از تكنيك هاي ساده اين است كه يك ليست از كارهايي كه هر روز انجام مي دهيد تهيه كنيد و به ازاي هر كاري كه در اين ليست وارد مي كنيد يك نمره به خود بدهيد. اين كار به شما كمك مي كند بر آنچه كه انجام داده ايد تمركز كنيد به جاي آنكه فكر خود را با كارهاي ناتمام مشوش كنيد. اين كار بسيار ساده به نظر مي رسد اما جواب مي دهد.»

تاييد خود

برنز فرآيندي دو مرحله اي را پيشنهاد مي كند كه به كمك آن مي توانيد اين روند مخرب را متوقف و معكوس كنيد تا از آن در جهت تقويت مهارت تاييد و تصديق خودتان استفاده كنيد.

  • افكار مخربي كه در ذهنتان وجود دارند و سبب خود سرزنشي مي شود شناسايي كنيد. اين اولين كاري است كه بايد انجام دهيد.
  • اين افكار را متوقف كنيد و آنها را با افكار مثبتي كه منجر به تاييد خودتان مي شود جايگزين نماييد.
چند مثال براي تاييد خود

برنز مثال هايي ارائه مي دهد كه اين افكار را با افكار مثبتي كه منجر به تاييد خود مي شود جايگزين نماييد:

افكار منجر به خود تخريبي
افكار منجر به تاييد خود
كاش كسي مي تونست اين ظرف ها رو بشوره اگه اين كاري تكراري و خسته كننده است من هم لياقت نمره بالاتر رو دارم پس انجامش مي دم و به خودم نمره بالاتري ميدم
ظرف شستن هيچ فايده اي نداره هنوز اونا رو نشستي يك سري ديگه كثيف شدن ظرف مي شورم چون وقتي كه بهشون نياز داشتم تميز باشن
من مي تونستم كار بهتري از تميزكاري خونه داشته باشم هيچ چيز در اين دنيا كامل نيست اما من كاري مي كنم كه اين خونه كلي فرق كنه و ازش لذت ببرم
من اين همه به ماشينم خرج كردم اما هنوز ماشين همسايه سرپا تر به نظر مي رسه خداي من اين ماشين خيلي بهتر از قبل شده و از رانندگي باهاش واقعا لذت مي برم

نوشته: جي دي

ترجمه: علي يزدي مقدم

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها:



نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

لطفا جای خالی را پر کنید







صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید