• ارسال کننده: زهرا صانعی
  • تاریخ انتشار: 2017 / 11 / 05

چیدمان و طراحی اشتباه در آشپزخانه که نباید انجام دهید

بیشتر فعالیت های خانه از قبیل آشپزی، نظافت، دور هم جمع شدن ها و نوشیدن در محیط آشپزخانه صورت میگیرد. به همین علت داشتن دو ویژگی زیبایی و کاربردی بودن از الزامات محیط آشپزخانه هستند.

علاوه بر سبک طراحی آشپزخانه، چیدمان و ساماندهی آشپزخانه نیز بسیار ضروری است.

چیدمان و طراحی اشتباه در آشپزخانه که نباید انجام دهید

ما در این مقاله 10 اشتباه رایجی را گردآوری کرده ایم که توصیه می شود برای داشتن طراحی زیبا و کاربردی آشپزخانه، از آنها پرهیز شود.

پیش از شروع کار، برای طراحی آشپزخانه ایده آل تان به مشاوره طراحان دکوراسیون احتیاج دارید.

این مقاله شما را متوجه نکاتی در طراحی آشپزخانه می کند، در ادامه همراه باشید.

مسدود کردن مثلت آشپزخانه

مهندسین طراحی داخلی، به سینک، اجاق گاز و یخچال فریزر لقب مثلت آشپزخانه را داده اند چرا که بیشترین فعالیت های آشپزخانه در کنار این وسایل صورت میگیرند، از این رو لازم است در طراحی آشپزخانه به این وسایل و محل قرار دادن آنها بیشترین دقت مبذول شود به صورتی که دسترسی به آنها به بهترین شکل ممکن صورت پذیرد.

از میان این سه مورد، سینک بیش از همه مورد استفاده قرار میگیرد به همین دلیل لازم است از سینک به عنوان میز کار اصلی آشپزخانه دسترسی به سمت اجاق گاز و یخچال به ساده ترین شکل ممکن انجام گیرد.

بی شک لازم است که سینک ظرفشویی آشپزخانه شما نزدیک لوله کشی ها باشد. با این وجود، گاهی به علت جایگاه لوله کشی آشپزخانه ها، سینک در بدترین موقعیت موجود جای میگیرد. اگر شما نیز چنین مشکلی در آشپزخانه دارید، بهترین کار تماس با لوله کش است تا لوله کشی ها را به محل مناسب تغییر دهد.

علی رغم اندازه و شکل آشپزخانه ( یو شکل بودن، ال مانند بودن، جزیره ای بودن و …. ) بیشترین فاصله میان سه نقطه اصلی (یخچال، اجاق گاز، سینک) نباید کمتر از  3 متر و بیشتر از 7.5 متر باشد. اگر فواصل میان این سه وسیله بسیار کم باشد افراد در آشپزخانه مدام به هم برخورد می کنند و در صورتی که بیشتر از 7.5متر باشد، آشپزی تبدیل به کاری سخت، طاقت فرسا و زمان بر می شود.

مسدود کردن مثلت آشپزخانه

ضایع کردن فضای خالی

معمولا آشپزخانه ها پر از وسایل گوناگون هستند. در این قسمت از خانه حتی دیده می شوند که وسایلی روی کابینت ها پنهان شده اند این مساله علاوه بر این که نمایی نامناسب داشته، نیازمند فضای زیادی هم هستند از جمله غذاساز یا مخلوط کن.

مطمئنا داشتن مکان مناسب برای نگهداری این قبیل وسایل، به طوری که استفاده از آنها را آسان کرده و در دسترس باشند، بسیار دشوار و چالش برانگیز است.

از آنجایی که کمدهای توکار، گران هستند و همچنین به کار بردن آنها در محیط آشپزخانه باعث محدود شدن فضا می شوند، از این رو میتوان گفت که یکی از بزرگترین اشتباههای رایج در طراحی و ساختن آشپزخانه ها، در نظر نگرفتن فضای کافی برای گنجاندن وسایل مورد نیاز است.

تقریبا بیشتر آشپزخانه ها فضاهای از دست رفته بسیاری دارند، اما با یک طراحی فکر شده و مناسب این فضاها به حداقل می رسند.

در صورتی که آشپزخانه کوچک باشد، سعی کنید در دکوراسیون آن از کابینت هایی با ارتفاع بیشتر در ردیف بالا استفاده کنید، کابینت هایی که صرفا به منظور جاداری بیشتر طراحی شده اند.

در طراحی آشپزخانه می شود از نورپردازی و گلخانه نیز استفاده شود تا فضایی چشم نواز در محیط آشپزخانه داشت. همیشه سعی کنید که کابینت ها را گرداگرد یخچال نصب کنید؛ نادیده گرفتن این فضا تنها بر میزان نواحی از دست رفته برای جای دادن وسایل آشپزخانه می افزاید.

در نهایت، قفسه های آشپزخانه را درست پشت کابینت های پایینی آشپزخانه نصب کنید؛ این امر باعث می شود چیزی بیشتر از 0.08 متر مربع فضای باز برای وسایل آشپزخانه ایجاد شود.

ضایع کردن فضای خالی

فضای ناکافی برای جزیره

یکی از شکایت های رایج در طراحی دکوراسیون آشپزخانه، نبودن فضای کافی برای جزیره است. با در نظر گرفتن تمام فعالیت های آشپزخانه و همچنین وسایل برقی موجود در این محیط که همگی نیازمند یک میز کار مناسب هستند، مشخص است که شما دوست دارید یک فضای باز و راحت برای انجام کارهای خود همچون یک جزیره داشته باشید. این امر با قرار دادن یک جزیره در یک آشپزخانه ال مانند قابل اجرا است.

فضای ناکافی برای جزیره

نور پردازی ضعیف

آشپزخانه اتاقی است که نور پردازی ضعیف در آن غیر قابل تحمل است. این امر تنها به طراحی و یا جو آشپزخانه مربوط نمی شود بلکه نور پردازی خوب در این محیط نقش بسزایی در ایجاد امنیت نیز دارد، چرا که انواع چاقو های تیز آشپزخانه و دیگر ابزار موجود در این محیط میتوانند خطر آفرین باشند. به علاوه هر چه نور آشپزخانه بهتر باشد شما بهتر میتوانید زیبایی طراحی و دکوراسیون آشپزخانه تان را به نمایش بگذارید.

این بخش از خانه غالبا به سه نوع نورپردازی احتیاج دارد: نورپردازی کلی برای روشن کردن کلی محیط، نوپردازی مخصوص انجام کارها و نورپردازی هنری. در آشپزخانه محل هایی که عمده کارها در آن نواحی انجام می شوند را شناسایی کرده و روی هر نقطه با در نظر گرفتن نور مناسب به نور پردازی بپردازید.

از لامپ های آویز برای زیباسازی محیط آشپزخانه استفاده کنید. بودن یک لامپ معلق بالای سینک به این نقطه زیبایی دوچندانی می بخشد و همچنین استفاده از چند لامپ معلق کوچک چهره دلپذیرتری به جزیره می بخشد. زیر کابینت ها لامپ های کوچکی نصب کنید تا از داشتن نور کافی روی پیشخوان آشپزخانه مطمئن شوید.

نور پردازی ضعیف

نادیده گرفتن کاشی های دیوار آشپزخانه

وقتی که در حال بودجه بندی و یا طراحی یک آشپزخانه جدید هستید و یا در نظر دارید آن را بازسازی کنید، معمولا کاشی کاری دیوار آشپزخانه، آخر لیست قرار میگیرد و در نهایت گاهی از لیست نیز حذف می شود. شاید این کار در کوتاه مدت باعث صرفه جویی در هزینه ها شود اما در طولانی مدت باعث متقبل شدن هزینه های گزاف و دشواری هایی خواهد شد.

وقتی به بخار آب و روغن موجود در فضای آشپزخانه فکر کنید، متوجه اهمیت نصب کاشی در نواحی مختلفی از جمله بالای اجاق گاز، پشت و بالای کابینت ها خواهید شد. پاک کردن روغن از روی سطوحی همچون کاشی، فلز، یا پلاستیک بسیار آسان تر از پاک کردن آن از روی دیوار رنگ شده یا پوشیده از کاغذ دیواری است.

نادیده گرفتن کاشی های دیوار آشپزخانه

سیستم تهویه نامناسب و ضعیف

بهترین طراحی های آشپزخانه آن دسته طراحی هایی هستند که بوهای نامطبوع و آزار دهنده آشپزخانه را نیز در نظر میگیرند. وقتی شما وارد خانه ای می شوید که بوی مانده ماهی شب پیش به مشامتان میرسد، به اهمیت یک سیستم تهویه خوب پی خواهید برد.

دودکش های ارزان و قدیمی تنها آلودگی و هوای نامطبوع را به چرخش در می آورند در حالی که یک سیستم تهویه مناسب وضعیت کیفی هوای محیط را بهبود بخشیده و باعث تمیز ماندن آشپزخانه می شود و طول عمر وسایل برقی محیط را نیز افزایش می دهد.

یک سیستم تهویه ایده آل نه تنها یک سرمایه گذاری مهم است بلکه باعث می شود محیط خانه دلپذیر و زندگی ساده تر باشد بخصوص برای آن دسته از خانه هایی که آشپزخانه به اتاق پذیرایی باز می شود یا راه دارد.

سیستم تهویه نامناسب و ضعیف

انتخاب جزیره نامناسب

وقتی صحبت از جزیره آشپزخانه می شود، فکر ما به سمت و سوی فضای ذخیره سازی بیشتر و محل آماده سازی و سرو غذا در آشپزخانه معطوف می شود. اما حقیقت این است که جزیره، فضای زیادی را بیهوده اشغال میکند. انتخاب جزیره نامناسب و یا قرار دادن آن در جایی نادرست فاجعه بار خواهد بود، به ویژه در محیط کاری که با وجود این چنین جزیره ای کاملا به هم بریزد.

جزیره هایی که رفت و آمد به سمت سینک، اجاق گاز و یخچال و به طور کلی ایستگاه های اصلی آشپزخانه را با مشکل همراه می سازند، مخل و عامل کند کننده امور هستند. یک جزیره خوب باید حداقل 1.22 متر طول و 0.61 متر عرض داشته باشد ، همچنین در کنار جزیره باید فضای کافی برای حرکت کردن و کار کردن گرداگرد آن وجود داشته باشد. مهندسین میگویند که اگر آشپزخانه شما 2.44 متر عرض و 6.66 متر طول داشته باشد به هیچ وجه نباید به داشتن جزیره فکر کنید.

انتخاب جزیره نامناسب

صرف نظر کردن از تفکیک زباله ها

امروزه تفکیک زباله های آشپزخانه تبدیل به امری رایج شده است به شکلی که در طراحی دکوراسیون خانه ها سطلی صرفا به این منظور در کابینت زیر سینک تعبیه می شود. سعی کنید زباله های خود را به شکل موثری تفکیک کنید به این منظور میتوانید از سطل زباله های مخصوص این کار در طراحی کابینت های خود استفاده کنید.

صرف نظر کردن از تفکیک زباله ها

بیش از حد مدرن و به روز بودن

اگرچه که این مورد لزوما یک اشتباه تلقی نمی شود با این وجود به روزترین مدهای آشپزخانه و تجهیزات مدرن لزوما بهترین انتخاب ها برای آشپزخانه نیستند.

رنگ ها و طراحی های مد روز، مدت کوتاهی رایج هستند و پس از مدتی جذابیت خود را از دست می دهند و ممکن است شما دیگر نتوانید سرمایه هنگفتی را صرف تغییر و به روزرسانی آشپزخانه و وسایل آن کنید. بنابراین رنگ و طراحی را برگزینید که هیچ گاه قدیمی نمی شوند.

بیش از حد مدرن و به روز بودن

عدم به کارگیری متخصصین این حرفه

اینکه تمام بار طراحی و ایده پردازی آشپزخانه را خود انجام داده تا از این طریق کمی پول پس انداز شود از رایج ترین اشتباهات است؛ در این صورت احتمال این که بی جهت هزینه، زمان و انرژی بیشتری صرف شود افزایش می یابد. طراحان حرفه ای جدیدترین ایده ها و اطلاعات را در زمینه طراحی دارند و میتوانند نیازهای شما را پیدا کرده و در طراحی خود مطابق با سلیقه و بودجه شما بگنجانند.

عدم به کار گیری متخصصین این حرفه

تغییر دکوراسیون خانه همیشه هیجان زیادی به همراه دارد و به دلیل تغییر در ظاهر خانه، روحیه افراد را نیز تغییر می دهد، پس اگر قصد تغییر دکوراسیون منزل، مخصوصا آشپزخانه ی خود را دارید رعایت نکات اشاره شده در این مقاله می تواند در این زمینه مفید باشد.

ترجمه: آتنـا هوایی

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها:



 

در یاد بگیر دات کام مشترک شوید و آخرین مطالب را در ایمیل خود دریافت نمایید

نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.




بستن تبلیغات

تبلیغات اینترنتی در یاد بگیر دات کام



صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید