• ارسال کننده: زهرا صانعی
  • تاریخ انتشار: 2017 / 11 / 06

نگهداری خرگوش در منزل

اگر یکی از افرادی هستید که قصد دارید خرگوش دست آموز خودتان را به جای اینکه در بیرون و در یک قفس باشد، در منزل نگهداری کنید. احتمالا متوجه شده اید که نیازهای مراقبتی و مقرراتی که باید برای نگهداری آنها رعایت کنید با خرگوش های صحرایی متفاوت است.

خرگوش های خانگی اغلب طول عمر بیشتری نسبت به خرگوش های صحرایی دارند بیش از 12 سال در بعضی موارد، بنابراین طول عمر این حیوان می تواند دلیل محکمی برای نگهداری آن به عنوان یک حیوان خانگی باشد.

مراقبت از خرگوش خانگی

خرگوش ها جامعه پذیر هستند، باید برایشان وقت بگذارید و آنها را سرگرم نگهدارید. هرچند حتی خرگوش هایی که تعامل زیادی با مردم دارند باز هم نیاز به مصاحبت با هم نوعشان دارند بنابراین سعی نکنید یک خرگوش را به تنهایی نگهداری کنید بلکه به صورت جفتی یا بیش از یک خرگوش نگهداری کنید.

خرگوش ها حیوانات خانگی محبوبی هستند. تا زمانی که در ذهنتان نگهدارید که او یک خرگوش است، مراقبت از آن نسبتا ساده خواهد بود! بعضی ها فکر می کنند که خرگوش ها گربه های گیاهخوار هستند. خرگوش ها حیواناتی جذاب و پوشیده از خز هستند.

خرگوش حیوانی با نیازهای بهداشتی کاملا متفاوت است. برای مثال، خرگوش نیاز به ساییدن دندانها و دسترسی همیشگی به علف خشک مناسب دارد. برخلاف گربه، خرگوش توانایی خارج کردن غذا از دهانش را ندارد (استفراغ کردن). بنابراین، نخوردن غذا قبل از جراحی برایش ضروری نیست. این موضوع نه تنها برایش ضروری نیست بلکه یک خطر جدی برای سلامتش محسوب می شود به همین دلیل یکی از نیازهای مهم خرگوش، دسترسی همیشگی به علف خشک است. اگر روده خرگوش خالی شود، باکتری هایی که به هضم غذایش کمک می کنند از بین خواهند رفت. گربه ها این مشکل را ندارند.

انواع مختلفی از خرگوش های خانگی وجود دارد. بعضی به رنگ قهوه ای ماسه ای هستند مانند یک خرگوش وحشی، برخی سفید، برخی خال یا لکه هایی با الگوهای مشخص دارند (خرگوش معروف هلندی یکی از این خرگوش هاست) و خرگوش هیمالیایی (Himalayan) دارای نقاط هيماليايي‌ هستند مانند گربه‌ چشم‌ آبي‌ و لاغر سيامي‌ (یکی از نژادهای گربه شناخته شده از خاور دور میباشند).

خرگوش هیمالیایی

علاوه بر الگوهای پوششی زیادی که دارند، از نظر اندازه نیز، اندازه های متعددی برای انتخاب وجود دارد. برای مثال، dwarf lops و mini lops دو نژاد خیلی معروف و کوچک هستند. نژاد مینی (mini) بیشتر از 1.6 کیلوگرم رشد نمی کند و نژاد dwarf فقط 2.5 کیلوگرم رشد می کنند. اینها خرگوش هایی هستند که گوشهای خیلی دراز و افتاده ای دارند.

خرگوش مینی

بیشتر مردم زمانی که به خرگوش های خانگی فکر میکنند تصورشان نژاد lops است. در مقایسه نژاد خرگوش های Flemish giant نیز وجود دارند که به خاطر جثه بزرگ به آنها غول پیکر هم گفته می شود، این نژاد اغلب بیش از 6 کیلو وزن دارد و بزرگتر از بیشتر گربه های خانگی و بسیاری از نژادهای سگ است. نژاد Flemish برخلاف نژاد lops گوش های ایستاده ای دارد. گونه دیگری که کمی بزرگتر از dwarf lop و کوچکتر از Flemish giant باشد “rex” نامیده می شود که تقریبا وزنی برای 3 کیلوگرم دارد و به خاطر خزهای مجعدش قابل توجه است.

خرگوش نژاد Flemish

همه ی گونه ها به عنوان حیوان خانگی مناسب هستند اما مراقبت از بچه های کوچک زمانی که با حیوانات خانگی ملاقات می کنند ضروری است. کودکان به دلیل نداشتن مهارت در برخورد و لمس خرگوش ممکن است به راحتی به او صدمه بزنند و حتی ممکن است خیلی راحت باعث ترس و وحشت او شوند. اگر خرگوش زخمی شود یا آسیب ببیند برای دفاع از خود گاز می گیرد یا چنگ می زند.

نازاسازی و عقیم کردن خرگوش خانگی برای جلوگیری از زاد و ولد فراوانشان ضروری است. متاسفانه خرگوش های خانگی خیلی مستعد سرطان دستگاه تناسلی هستند. این سرطان ها خیلی دردناک بوده و رشد سریعی نیز دارند. عقیم کردن خرگوش ماده می تواند نگرانی های شما را در آینده کاهش دهد.

تجهیزات ضروری

محفظه ای که خرگوش در آن نگهداری می شود hutch (قفس حیوانات) نامیده می شود. خرگوش به فضای کافی نیاز دارد تا به راحتی بتواند حداقل سه یا چهار جهش کامل در آن انجام دهد. این مکان برای بیشتر خرگوشها حدود دو متر خواهد بود. قفس هایی که در بیرون از منزل قرار می گیرند شامل یک فضای سایه دار و محافظ در برابر باد هستند. قفس های خانگی ممکن است رو باز باشند.

خرگوش شما نیاز خواهد داشت تا هر چند وقت یکبار دامپزشک را ملاقات کند. یک نوع حمل کننده حیوان خانگی (carrier) که برای سگ ها و گربه ساخته شده اند برای استفاده کوتاه مدت مناسب است. در کف محل خواب علف خشک پهن کنید.

ظرف های غذا و آب لوازمی ضروری برای هر حیوانی است.

برای تمیز کردن حیوان نیاز به برس و بطری اسپری کننده نیز خواهید داشت.

خرگوش نیاز به یک جعبه قابل حمل همراه مقداری علف خشک یا ماسه برای توالت رفتن دارند. یک نوع محفظه مرتب در اندازه متوسط یا بزرگ که مخصوص گربه ها فروخته می شود نیز می تواند مناسب باشد. کف آن را با کاغذ پهن کنید و با علف خشک بپوشانید. خرگوشتان از آن برای توالت رفتن استفاده خواهد کرد.

خرگوش

ورزش

اگر خرگوشتان در قفس بزرگی زندگی می کند بیشتر ورزشش را تنها با جست و خیز کردن در قفس انجام می دهد. به علاوه از وارسی کردن خانه لذت می برد. هر اتاقی که خرگوش بتواند در آن پرسه بزند با جویدن هر چیزی که ببیند آن را بررسی می کند مانند سیم برق، زینت کاری های چوبی، کفش، لباس، اثاث خانه و قسمت های چوبی خانه. بنابراین یک فضای بزرگ محصور شده همراه با جعبه مخصوص توالت اتاق امنی را برای بازی ایجاد می کند.

بعضی خرگوشها دوست دارند با توپ بازی کنند، بینی شان را به توپ بمالند یا به آن لگد بزنند. در خانواده های چند خرگوشه، خرگوش ها دوست دارند با یکدیگر بازی کنند.

تغذیه کردن

خرگوش ممکن است از لحاظ تغذیه راحت ترین حیوان خانگی باشد. علف خشک تازه، غذاهای آماده موجود در فروشگاهها (پلت) و سبزیجات تازه که به خوبی شسته شده باشد برایش فراهم کنید خرگوش به راحتی این غذاها را می خورد. علف خشک باید به مقدار فراوان در دسترسش باشد. پلت های آماده باید مقداری بین یک چهارم تا سه چهارم فنجان در هر روز برایش فراهم شود البته این مقدار بستگی به اندازه خرگوش دارد.

در مورد سبزیجات تقریبا به ازای هر نیم کیلوگرم وزن خرگوش یک فنجان سبزیجات در هر روز برایش تهیه کنید، از دادن ریواس و اعضای خانواده گوجه فرنگی به خرگوش  اجتناب کنید. اگر خرگوشتان به هویج علاقه داشته باشد اسباب بازی جویدنی مهمی برایش خواهد بود. برخلاف باور عوام بیشتر خرگوش ها علاقه ای به هویج ندارند.

همانند بیشتر حیوانات خانگی خرگوشها نیز نیاز به آب تمیز دارند. استفاده از بطری چکه ای یا یک کاسه محکم برای آب خرگوش مناسب است.

تغذیه کردن خرگوش

تمیز کردن

هیچ کس خرگوش سالمی که کثیف و ژولیده باشد را مقصر نمی داند. خرگوش ها به طور ذاتی خودشان را تمیز نگه می دارند.

با این وجود شما نیاز به کمک خواهید داشت یا خرگوشتان با بلعیدن خزهایش بیمار خواهد شد. خرگوش را به طور مرتب برس بکشید حداقل هفته ای چند بار و یا زمانی که موهایش شروع به ریزش می کند.

اگر خرگوشتان خیلی سریع موهایش می ریزد با آب گرم اسپری کنید و با دستهایتان موهای خرگوش را بمالید. کرک ها به آرامی می ریزد و دوباره برس بکشید.

خرگوش ها نمی توانند استفراغ کنند. اگر خرگوشتان در شکمش احساس سنگینی کند خوردن را متوقف می کند و گرسنگی می کشد. اگر خرگوش خوردن را متوقف کرده او را نزد دامپزشک ببرید.

محیط خانه

خرگوش ها در محیط ساکت بهتر عمل می کنند، محیط های ساکت دور از شکارچی. قفس خرگوشتان را در اتاقی که سگ یا گربه نتواند وارد شود قرار دهید.

آموزش و تربیت

با خرگوشتان با ملایمت و زود به زود سروکار داشته باشید و با دست لمسش کنید طوری که بفهمد شما قصد صدمه زدن به او را ندارید. زمانی که احساس راحتی کند از آغوش گرفتن و نوازش کردن لذت می برد. از دیگر مواردی که خرگوش نیاز به آموزش دارد، آموزش توالت رفتن است.

ترجمه: زهرا صانعی

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها:



نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

لطفا جای خالی را پر کنید







صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید